Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Hauser Zsuzsanna

Útban a felsőoktatás felé

Készségek, képességek a pedagóguspályán.

Hauser Zsuzsanna 2025.03.11.
Tiszttartó Márk

Cserkészet: múlt és jövő, hagyomány és innováció

A cserkészet már száz évvel ezelőtt is jó úton járt.

Tiszttartó Márk 2025.03.04.
Tóth Kálmán

Alvajárás a „woke-ságba”?

Reprezentatív betekintés a konzervatív szerző életművébe.

Tóth Kálmán 2025.02.18.
Constantinovitsné Vladár Zsuzsa

Universitas helyett birkaiskola

Kell-e követnünk az amerikai elitegyetemeket?

Constantinovitsné Vladár Zsuzsa 2025.01.24.
Köő Artúr

Erdély és Románia „nagy egyesülése”

Gyulafehérvár, 1918. december 1. Erdély Romániához csatolását a párizsi békeszerződés szentesítette.

Köő Artúr 2024.12.01.
KREATIVITY BLOG
Korpics Márta Katalin
Korpics Márta Katalin
egyetemi docens, Kreatív Tanulás Iroda irodavezető
  • 2023.11.20.
  • 2023.11.20.

Könyvajánló: Módszertani kézikönyv a kreatív tanuláshoz

„Egy könyvnek többféle olvasója lehet. Vannak, akik először a tartalomjegyzéket lapozzák fel, megnézik, hogy mit is tartalmaz a könyv, és azt egyfajta útmutatóként használva olvasnak. Vannak, akik véletlenszerűen felnyitják a könyvet több helyen, beleolvasnak, és ami érdekli őket, azt olvassák csak el. Aztán vannak olyanok is, akik ha leülnek, és kézbe vesznek egy könyvet, azt szépen fejezetről fejezetre haladva végig is olvassák. Ez a könyv kissé rendhagyó, és valójában nem is könyv, hanem kézikönyv. Vagyis olyan munka, amelyet nemcsak olvasásra állítottunk össze, hanem azért, hogy a mindennapokban, a tanítás során lehessen belőle ötleteket, javaslatokat meríteni, és azokat felhasználni. Ez a fő célja ennek a kézikönyvnek. Nem azért készült, hogy a tudományterület szempontjából fontos kutatási eredményekről számoljunk be (de erre is kitérnek az egyes fejezetek), hanem azért, hogy segítse azt a pedagógiai / oktatásmódszertani folyamatot, átalakulást, amely 2019-ben kezdődött meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (a továbbiakban: NKE, Egyetem), és amely a mai napig tart.” – így kezdődik a Korpics Márta–Méhes Tamás–Domokos Klaudia által szerkesztett, Módszertani kézikönyv a kreatív tanuláshoz címmel megjelent kötet bevezetője.

Módszertani kézikönyv a kreatív tanuláshoz

Felmerülhet az érdeklődőkben, de akár a kollégákban is, hogy miért is nem a kreatív tanításhoz címet kapta a kézikönyv, miért a tanulásról szól. Hiszen, ha tanulás, akkor ez a diákok nézőpontja, nekünk oktatóknak az a feladatunk, hogy tanítsunk, nem? Ha figyelemmel kísértük az elmúlt évek pedagógiai és felsőoktatáspedagógiai kutatási eredményeit, akkor erre a kérdésre egyértelmű nemmel kell válaszolnunk. A folyamat ugyanis összefügg, talán az a legszerencsésebb, ha Lükő István (Lükő 2015) fogalomhasználatát vesszük kölcsön és kötőjellel írjuk a két szót, ezzel is jelezve, hogy a két folyamat összetartozik, az egyik nem létezik a másik nélkül (Báthory 1985.; Falus-Szűcs 2022.; Kálmán 2021). Tanítás-tanulás folyamata tehát szorosan összefügg, ez magát a kézikönyvet is jellemzi. A kézikönyv bevezetője után egy áttekintést kaphat az olvasó három, a Kreatív Tanulás Programhoz (továbbiakban KTP) szorosan kötődő egyetemi személy (Christián László r. dandártábornok, oktatási rektorhelyettes, Korpics Márta a Kreatív Tanulás Iroda vezetője és Botos Virág, aki a Program elindulásától tagja a koordinációs csapatnak) tolmácsolásában a KTP egyes lépéseiről, elért eredményeiről. A kézikönyv további fejezetei azonos módon építkeznek. Minden fejezetet az adott fejezet elsajátításához szükséges kompetenciák feltüntetésével kezdődik, ami jelzi azt, hogy a kézikönyv a tanulást segíti, minden fejezet olyan módszertani segítséget ad, amely az oktatók napi munkavégzését könnyíti meg.

A kézikönyv második fejezete – Seres-Busi Etelka és Hegedűs Judit tollából – az oktatás szemponjátból fontos didaktikai alapfogalmakat tekinti át, ezt mindvégig a kreatív oktatás kontextusában értelmezve. A fejezet bemutatja a kreatív oktatást, a tanítás-tanulás folyamatát, a tanulási környezetet, az oktatási stratégiákat és módszereket és a tanulás szervezési módjait is. A szerzők kitérnek az oktatás módszereire is és a tanári kompetenciákra is. A fejezetet a szerzők feladatokkal zárják, amelyek elvégzésével a kézikönyv használója ellenőrizheti, hogy elsajította-e a „tananyagot. Ugyancsak a két szerző jegyzi a kötet harmadik fejezetét, amely az óratervezésre fókuszál. A fejezet utal az európai felsőoktatási térség egyik fontos elvárására, amely hatással volt a felsőoktatásban lezajló paradigmaváltásra. Az elmúlt évtizedeket jellemző tanítás-és tananyagfókuszú tervezési modellel szemben elvárásként jelent ugyanis meg a tanulásközpontú és a tanulási eredményen alapuló tervezés. A fejezet számos praktikus információt és kapaszkodót ad, amely megkönnyítheti az óratervezést nem könnyű feladatát. Belényesi Emese írta a tudásmérés-értékelés fejezetet, ahol különböző, már a félév során is alkalmazható értékelési módszert mutat be az olvasóknak. A következő fejezetet Berta Judit és Kriskó Edina írta, akik a tréningmódszertant mutatják be az érdeklődőknek. Az elméleti kereteken túl számos olyan gyakorlatot, tanulásszervezési módot osztanak meg az olvasókkal, amelyet hasznos lehet beépíteni az interaktivitást szem előtt tartó kurzusokba.

Ezt követően a kooperatív tanulásszervezésről olvashatunk (Korpics Márta a fejezet szerzője), ahol is megismerhetjük a tanulásszervezés történetét, sajátosságait, illetve olyan javaslatokat is megoszt a szerző, amelyeket az óra struktúrája szerint tagolt, ezzel könnyítve meg a téma hasznosítását. Az esettanulmányról három szerző közösen írt: Korpics Márta, Méhes Tamás, Domokos Klaudia. A módszer történeti áttekintésén túl megismerhetjük a módszer közigazgatási továbbképzési hasznosítását, a típusokat, a felhasználás módjait, illetve három különböző képzésekben már hasznosított esettanulmány feldolgozási javaslatát osztják meg a szerzők a fejezetben. Ezt követően még kitérnek a tervezésre és az esettanulmány-írásra is. Paksi-Petró Csilla kreatív, innovatív módszerek és technikák praktikus gyűjteményét nyújtja át az olvasóknak, elismert és népszerű módszerek rövid bemutatásával. Praktikus információkkal segíti a digitális oktatásra vállalkozókat. Fejezete tartalmaz egy jól használható gyakorlattárat is, amelyet több részre bontott aszerint, hogy a tanítási folyamat melyik szakaszában lehet használni az adott gyakorlatot, módszert. 

A módszertani kézikönyv alapvetően didaktikai, módszertani segítséget nyújt, de nem lehet ma már ilyen típusú anyagot készíteni anélkül, hogy a digitális eszköztárra ki nem térnének. A könyvet ezért zárja Botos Andrea-Botos Virág és Barnucz Nóra IKT eszközöket bemutató fejezete, akik a tanulástámogatás folyamatának támogatására alkalmazható alternatív oktatási módszereket mutatnak be. 

Hiánypótló és hasznos mű született.

Felhasznált irodalom

Báthory Zoltán: Tanítás és tanulás. Budapest: Tankönyvkiadó, 1985.

Falus Iván–Szűcs Ida: Az oktatás stratégiái. In Falus Iván – Szűcs Ida (szerk.) Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Budapest, Akadémiai, 2022, 483-511.

Kálmán Orsolya: Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról. Budapest: ELTE PPK – L’Harmattan, 2021.

Korpics Márta–Méhes Tamás–Domokos Klaudia (szerk.): Módszertani kézikönyv a kreatív tanuláshoz. Budapest, Ludovika, 2022.

Lükő István: A tanítás-tanulás rendszerszemléletű modellje. Képzés és gyakorlat. 2015. 13. 1–2, 317–336. 

Nyitókép forrása: a Módszertani kézikönyv a kreatív tanuláshoz borítója

Témakörök: könyvajánló, kreatív, oktatás, tanulás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT