Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Zsivity Tímea

Migrációs tesztlabor a Nyugat-Balkánon?

Új típusú migrációkezelési modell körvonalazódik Európa peremén.

Zsivity Tímea 2025.06.25.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az Európai Unió és Kanada védelmi ipari megállapodást kötött

Az EU a gazdaság fellendítését is reméli a védelmi ipar fejlesztésétől.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.06.24.
Csepeli Réka

Az uniós demokrácia megmérettetése a bővítés árnyékában

Föderalisták kontra Szuverenisták.

Csepeli Réka 2025.06.23.
Navracsics Tibor

Hasad vagy erősödik?: A radikális baloldal válsága

A hétvégén megalakult pártszövetség szinte kettéhasította a radikális baloldal európai parlamenti frakcióját.

Navracsics Tibor 2025.06.19.
Dobos Gábor

Tényleg jó dolog a helyi autonómia?

A decentralizáció és az autonóm helyi kormányzás nem csupán elméleti ideál, hanem valódi eszköz.

Dobos Gábor 2025.06.18.
CONTINUUM BLOG
Pető Zoltán
Pető Zoltán
tudományos segédmunkatárs, NKE Molnár Tamás Kutatóintézet
  • 2024.04.16.
  • 2024.04.16.

Az emberi társadalmak korlátai

Molnár Attila Károly eszmetörténésznek, konzervatív gondolkodónak, a Molnár Tamás Kutatóintézet vezetőjének legújabb kötete a tavaly megjelent Idealisták és realisták című gyűjtemény.

A szerző számos, főként a konzervatív gondolkodás szempontjából megfogalmazott témát érint, amelyek a politika és társadalomelmélet, filozófia és szociológia fontos területeit fedik le. A szerző gondolkodásának egyik legfontosabb kiindulópontja a nagy szent ágostoni téma, a De Civitate Dei című értekezés központi fogalompárja: a civitas terrena (vagy másképpen: civitas diaboli) és a civitas Dei ellentéte. Nem véletlenül került a kötetben  a második, vagyis azonnal Morus Utópia-értelmezését követő helyre Szent Ágoston-tanulmány. Ágoston kétségkívül az az „idealista realista” aki – sok egyéb mellett – az európai keresztény és konzervatív politikai gondolkodás egyik alapító atyja. Ahogyan Molnár Attila Károly hangsúlyozza: nála fogalmazódik meg ugyanis talán először ilyen élesen az utópia lehetetlensége így, – habár maga egyértelműen csatlakozik a platonista hagyományhoz – egyben szakít is vele. A kötet egyik legfontosabb megállapítása szerint

„[…] Szent Ágostont nem érdekelte az emberi intézmények javítása: a civitas terrena „realista” képének ellentéte a földi életben elérhetetlen „idealista” civitas Dei, amelynek a leírása a manapság antipolitikainak nevezett vágy egyik, ha nem a legkorábbi megfogalmazása.” 

Molnár Attila Károly: Idealisták és realisták. Eszmetörténeti tanulmányok, Századvég Kiadó, Budapest, 2023.

Az emberi hatalom romlott, kényszeren alapul, ennek pedig nem a bölcsek filozófusállama (Platón) az alternatívája, hanem az igazak uralommentes állama, amely azonban emberi erőfeszítéssel nem hozható létre. Ezért tekinthető Ágoston a későbbi konzervatív gondolkodás, illetve Molnár szerint a politikai filozófiai értelemben vett realizmus egyik fontos előfutárának. 

„Az erkölcsi liberalizmus fő árama a mai, realizmusnak nevezett gondolkodás ellen küzdött, amely szerint nem lehet tökéletes földi társadalmat alkotni. […] Szemben a modernek agnoszticizmusával és progresszivista-reformista reményeivel ebben a realizmusban nincs evilági megváltás.”

Az európai keresztény és konzervatív hagyomány már első modern megfogalmazásai alkalmával (Burke, de Maistre, Donoso Cortes vagy a németeknél Justus Möser és Adam Müller) artikulálta a „földi város” tökéletlenségét. Amíg a konzervatívok az emberi viszonyok problematikus, komplex és a politika eszközeivel nem javítható felfogását hangsúlyozták, addig a liberális-progresszív, majd később a szocialista erők az emberi természet – állítólagos – fejlődésére, a világ egészét érintő általános haladásra, (az ember intellektuális, sőt morális javulására-javítására) fektették a hangsúlyt.  

Molnár Attila olyan szerzők  elemzésével folytatja, mint Hobbes, de Maistre, Tocqueville, T.S. Eliot és Roger Scruton. E gondolkodók mind tágabb értelemben a keresztény-konzervatív hagyomány körébe sorolhatók.  Mindannyian az Utópia lehetetlenségét hangsúlyozták és nem osztották a liberális optimizmust: szerintük nem spontán fejlődés következik be a „magukra hagyott dolgok” vonatkozásában és nem jön létre igazságos egyenlőség. Nem fogadták el a szocialista optimizmust sem: nem jön létre igazságos állam és jó társadalom a progresszív élcsapat megváltó-beavatkozó közreműködése, az államcéloknak a „haladás” szolgálatába állítása révén.

Karl Mannheim és John Stuart Mill értelmezése némileg kilóg persze ebből a sorból: Mannheim azonban  – az egykori marxista –„élete végén a T.S. Eliot és Christopher Dawson szelleme által uralt, […] Moot Kör egyik legfontosabb alakja lett […]” Mill-el pedig mindenekelőtt azért érdemes behatóbban foglalkozni, mivel – ahogyan a tanulmány Maurice Cowling-ra hivatkozó mottója szól:

„Az igazság legjobban a tévedések tanulmányozásán keresztül közelíthető meg.”

A kötet talán legfontosabb, T. S. Eliottal foglalkozó tanulmánya szerint:

„A fontos különbség nem a hagyományok között, hanem a hagyomány és a hagyományvesztés, a káosz között van.”

A hagyomány fogalma – amelyet a költő és irodalmár Eliot Molnár szerint jelentős mértékben revitalizált a XX. század első felében – a progresszívok krédójával szembeállítható.  A hagyomány azonban nem jelenthet nyárspolgári „hagyományőrzést” – ahogyan Eliot például kifejezetten újítónak, néha megdöbbentőnek – egyesek szerint egyenesen „modernistának” – számított az irodalomban. 

A könyv tartalma rendkívül aktuális, nemcsak a kifejezetten konzervatívok számára az, hanem azok is haszonnal forgathatják, akik kritikával szemlélik a jelenlegi világ néhány folyamatát és meglehetős szkepszissel tekintenek Utópia lehetőségére.

A kötet egyik legfontosabb megállapítása a T.S. Eliot-esszével kapcsolatos. Ha egy társadalom kimerül az immanenciában, ha az emberek nincsenek tudatában saját életük, tudásuk, hatalmuk végességének, és ha ez ember, az állam, a politika összes célja valamilyen kizárólagosan evilági cél, akkor az állam pontosan az a civitas terrena lehet, amely egyben a civitas diaboli. Ahol mindent igazol az erősebb érdeke (Hobbes) és a pragmatizmus, ott a tudomány a Leviatán immanens hatalmi céljait szolgálja. A valódi és pozitív értelemben vett realizmus azonban éppen az emberi természet korlátainak tudomásulvételével függ össze. A bölcsesség, az ízlés, és az életet kellemessé (vagy csak elviselhetővé) tévő művészetek elterjedése a társadalmakban mind összefüggenek ennek a ténynek a belátásával.  

Források

Molnár Attila Károly: Idealisták és realisták. Eszmetörténeti tanulmányok, Századvég Kiadó, Budapest, 2023.

A nyitóképen Philippe de Champaigne: Saint Augustine, forrás: Wikipédia

Témakörök: filozófia, könyvajánló, politika, társadalom
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT