Beszámoló a Jövő képzési technológiái című konferenciáról.
Az Európai Határ- és Partvédelmi Ügynökség (Frontex) a tagállami rendészeti felsőoktatási intézmények egyik elhivatott partnere, hiszen a jövő rendészeti képzésfejlesztése, a kutatásfejlesztéssel összefüggő modernizációs lehetőségek kihasználása biztosíthatja az Európai Határ- és Partiőr Akadémia (EBCG), valamint a schengeni térség biztonságát szolgáló, elhivatott állomány képességeinek fejlesztését. A digitális fejlesztések és a rendészeti képzések külön-külön is fontosak a Frontex számára, együttes használatuk azonban még értékesebb, hiszen olyan kreatív, élményalapú oktatási módszerek használatát teszik lehetővé, amely a képzésben résztvevők tudásának elmélyítését, figyelmének fenntartását segítheti – játékos formában.
Ennek megfelelően a Frontex 2024. február 28–29. között Krakkóban konferenciát szervezett a „Jövő képzési technológiái” címmel. A rendezvény platformot teremtett az innovatív technológiai megoldások bemutatására a rendészeti felsőoktatási intézmények, a kutatásfejlesztésben érdekelt vállalkozások, illetve az uniós ügynökségek számára, amelyek formálhatják a jövő rendészeti képzésfejlesztését, még közelebb hozva a hallgatókhoz a választott hivatásukat.
A konferencia változatos kerekasztal-beszélgetésekkel, valamint vállalatok és uniós ügynökségek kiállításaival, bemutatkozó előadásaival várta az eseményre ellátogatókat. Az NKE Rendészettudományi Karának delegáltjai elsősorban az oktatásban is hasznosítható technikákat, technológiákat forgalmazó cégekkel folytattak diskurzust.
A kreatív oktatás szempontjából a kiállítók által bemutatott módszerek három kategóriába sorolhatók.
Az első kategóriába a virtuális és kiterjesztett valóságon alapuló fejlesztések sorolhatók, amelyek nagy arányban voltak megtalálhatók a kiállításon, elkalauzolva a látogatókat az űrbe egy szabadulószobás innováció segítségével, emellett bombaszakértőként is kipróbálhatták magukat a bátrabbak, vagy katasztrófavédelmi szakemberként egy tűzesetet is megoldhattak. A változatos digitális fejlesztésekből is látszik, hogy a tagállami (rendészeti, katasztrófavédelmi és honvédelmi) szervek egyre nyitottabbak az ilyen jellegű technológiák felé.
E technológiák képzésben történő használata a hallgatók tudásának elmélyítését segíthetik a konkrét, mindennapi életben előforduló, sablonszerű szituációk begyakorlásával, amely pozitívan hathat a képzésben érintettek felkészültségére.
A NATO együttműködő partnere, a 4Experience is bemutatta egyik interaktív termékét, amely a virtuális valóságban szimulál katasztrófavédelmi alapgyakorlatot. Ezenkívül több más cég is hasonló profilú technológiával képviselte magát, a különbség a különböző szolgálati ágakból adódó speciális intézkedéstechnikai lépésekből fakad.
Jelen volt továbbá a Frontex egyik kiemelt, innovációs partnere, a holland Flashgroup, amely a Frontex kiképzéseit is támogatja. A fejlesztésük specialitását az adja, hogy termékeik valós eszközöket, többszereplős szimulációkat, hordozható plug-and-play rendszereket és testreszabott tartalmakat integrálnak, mindezt azzal a céllal, hogy növeljék a képzés hatékonyságát. További pozitívum, hogy a mobilitásból adódóan bármely helyiség percek alatt gyakorlótérré alakítható, és megkezdhető az interaktív oktatás. A szimulációs gyakorlatok végrehajtásához szükséges összes eszköz egy hordtokban elfér, interneteléréssel is rendelkezik, így mindenféle akadály nélkül, tényleg bárhol használható. A többszereplős szimuláció érdekessége, hogy egyszerre vehet részt a különböző készenléti ágak – például a mentőszolgálat, a katasztrófavédelem, illetve a rendőrség stb. – képviselője is a virtuális térben, a megrendelő igényeihez igazodva, így a képzés során a különböző szolgálati ágak közötti együttműködés is leképezhető az éles helyzetek előtt.
A második jelentős technológiai csoportot az aktivitásra és a figyelem fenntartására irányuló e-learning platformok jelentik. A kreatív oktatás egyik pillére lehet az olyan felületek használata (Klaxoon, UbiCast, TicTac Learn), amelyek a mai generáció számára is érdekesek, fenntartják a figyelmet, ugyanakkor informatívak és segítik a tudás átadását: jelenléti, online vagy hibrid formában zajló oktatás során is könnyen használhatók. Előnye továbbá, hogy a beépített moduloknak köszönhetően egy-egy prezentáció könnyen összeállítható, valamint beépíthetők pl. videók a tananyag szemléltetésére és a korábban elhangzottakkal kapcsolatban akár mini kvízek is összeállíthatók visszaellenőrzés céljából. Egyes platformok (Klaxoon) arra is lehetőséget adnak, hogy a hallgatók kérdéseket tegyenek fel, amikre általában hallgatótársaik válaszolnak, így pedig elindul a diskurzus közöttük az órai anyagról.
Harmadikként pedig az élményalapú tanulás jegyében a stratégiai gondolkodást, csapatszellemet erősítő fejlesztést is meg lehetett tekinteni. Különlegességét az adja, hogy úgynevezett blended technológiát használ. A játék fizikai és virtuális valóságban is működik, az alapkoncepció lényege, hogy a stratégiai gondolkodás fejlesztése mellett erősíti az együttműködő csapat kohézióját, a csapatszellemet, valamint a játék menetét felügyelő (oktató) elsőkézből megismerheti a játékban részt vevők kognitív képességeit, erősségeit és gyengeségeit, ami fontos visszajelzésül szolgálhat az egyéni fejlődés figyelemmel kíséréséhez. A NewRealGoal bemutatott egyik modelljének középpontjában egy „Boldog város” felépítése áll, amelyhez a különböző infrastruktúrák kialakítása, felépítése a fő szempont. A fejlesztők kiemelték, hogy igényekhez igazodva akár speciális, a rendészeti képzésben használható terméket is tudnak fejleszteni.
Az oktatásmódszertani megoldások tárháza ma már végtelen, nemhiába, hiszen más szemszögből szükséges közelíteni a mai generációhoz, mint korábban. Számukra az informatikai eszközök használata alapvető, könnyen alkalmazkodnak és gyűjtenek információkat, azonban a figyelmük a rohamosan pörgő hirdetések és információk tengerében könnyen elvész, koncentrációs képességeik ebből kifolyólag pedig jelentősen csökkennek. Ezek figyelembevételével fontos kiemelni, hogy a hallgatókat az élményalapú technikák, az interaktív, színes és izgalmas technológiák, platformok használatával lehet bevonni leginkább az oktatásba. A hagyományos oktatás kiegészítéseként a játékos formában átadott tudás könnyebben rögzül és fenntartja a figyelmet a tanóra egésze alatt.
Nyitókép: Sasirin pamai’s Images