Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kalas Vivien

Úton a közös európai diploma felé

A közös európai diploma gyakorlatban való megjelenése még hosszú évek munkáját kívánja meg.

Kalas Vivien 2025.05.15.
Hauser Zsuzsanna

Útban a felsőoktatás felé

Készségek, képességek a pedagóguspályán.

Hauser Zsuzsanna 2025.03.11.
Tiszttartó Márk

Cserkészet: múlt és jövő, hagyomány és innováció

A cserkészet már száz évvel ezelőtt is jó úton járt.

Tiszttartó Márk 2025.03.04.
Tóth Kálmán

Alvajárás a „woke-ságba”?

Reprezentatív betekintés a konzervatív szerző életművébe.

Tóth Kálmán 2025.02.18.
Constantinovitsné Vladár Zsuzsa

Universitas helyett birkaiskola

Kell-e követnünk az amerikai elitegyetemeket?

Constantinovitsné Vladár Zsuzsa 2025.01.24.
KREATIVITY BLOG
Korpics Márta Katalin
Korpics Márta Katalin
egyetemi docens, Kreatív Tanulás Iroda irodavezető
  • 2024.04.15.
  • 2024.04.15.

Kreatív ábécé

A felsőoktatás színesebbé, interaktívabbá tételéért (könyvajánló)

„A kreativitás (alkotókészség / képesség) a személyiség egyedi tulajdonságainak, gondolati és cselekvési képességeinek sajátos összerendezettsége. Minden olyan mozzanat és tényező a személyiségen belül, amely lehetővé tesz valamilyen szintű alkotást, és emellett még a viselkedésben és a magatartásban is megjelenik” (Fazekasné é.n.). „A kreatív pedagógia képes arra, hogy hidat hozzon létre a kreativitás kutatása és az oktatás között, mivel az oktatás során arra törekszik, hogy a kutatási eredményeket hasznosítsa. A kreatív tanítás a tananyaghoz kötődik és olyan tanári gyakorlatot jelent, ami a hagyományoshoz képest kreatív elemeket tartalmaz (Fogalomtár 2021, 14.).”

„A »tudásintenzív«, tudásalapú gazdaságok és társadalmak esetében a versenyelőny kivívása, megtartása különösen fontos, így a felsőoktatás kulcsfontosságú a szakképzett munkaerő, a humán tőke fejlesztésében, a társadalmi mobilitás biztosításában. Mindezt a felsőoktatás is innovatív tevékenységével tudja támogatni (Seres-Busi–Hegedűs 2024:50).” Az innováció a szervezetek rendszerszintű teljesítménye (Bridgstock et al 2011), de az innovációhoz fontos, hogy a szervezetben lévő egyének kreatívak legyenek (Kolnhofer Derecskei–Nagy–Zoltay 2017). Csíkszentmihályi Mihály (1997) a kreativitás meglétéhez három tényezőt tart fontosnak: az egyént, a kultúrát és azt a tartományt, amely támogatja a kreativitás létrejöttét. „A kreativitás egyre nagyobb hangsúlyt kap a globális fejlődéssel és a technológiai, tudományos, gazdasági, politikai, kulturális és társadalmi változásokkal párhuzamosan. A kreatív képességet a változás mozgatórugójának tekintik, valamint a tudásalapú társadalommal és a kreatív gazdasággal való együttműködés és az ahhoz való hozzájárulás eszközének (Robyn 2013:360).”

Sokan sokféleképpen írtak a kreativitásról, az egyik leginkább ismert írás Csíkszentmihályi Mihályhoz (2008) köthető, aki a tanulás kulcselemeként hivatkozik az érdeklődésre, az élvezetre, az egyensúlyra, az örömre és a tudás iránti vágyra (Vass, 2012). Ezt pedig úgy lehet biztosítani, ha a diákokat motiválttá tesszük és biztosítjuk az együttműködés és tudásmegosztás lehetőségét. Módszerként pedig olyan eszköztárat igyekszünk alkalmazni, működtetni, amelyek támogatják a kreativitást. Az American Psychological Association 2015-ben publikált anyaga a 20 legfontosabb alapelv egyikeként azonosítja be a kreativitást, mert véleményük szerint ez egy olyan kompetencia, amely elengedhetetlen a XXI. századi információs társadalomban való boldoguláshoz (APA 2015).

Kép forrása: Amazon

Ehhez az új szemlélethez nyújt hathatós segítséget Sylvia Ashton és Rachel Stone An A-Z of Creative Teaching in Higher Education című könyve, akik az ábécé betűihez társítva mutatják be, hogy milyen jellemzők és elvárások vannak a felsőoktatásban a kreatív oktatással kapcsolatban. A felsőoktatás egyre inkább nyitottá válik a tanítás-tanulás folyamatának átalakításában. A könyv egyfajta módszertani kézikönyvként foglalkozik az oktatókat érintő gyakori problémákkal, és ezek megoldáshoz kínál esettanulmányokat és nagyon konkrét gyakorlati javaslatokat. A kötet kritikai megközelítéssel, különböző nézőpontokat alkalmazva vizsgálja a témákat és utal az egyes területek legújabb elméleteire. A szerzők az angol ábécé 25 betűjéhez társítva mutatják be a kreatív oktatás fontos tudnivalóit és javaslatokat is megfogalmaznak az egyes eszközök, módszerek alkalmazásról. 

Néhány példa a betűk mögötti módszertanról és eszközökről

A (Action): Hogyan lehet a tanulást aktívabbá tenni (aktív tanulási és tanítási megközelítések; tanulóközpontú tanulás)?

C (Communication): Hogyan lehet kapcsolatot teremteni a diákokkal (kérdések, tesztek, a tanulás értékelése, visszajelzés, online kommunikáció)?

D (Design): Hogyan tervezzünk tanulást mindenki számára (tervezés, univerzális tanulás tervezése, differenciálás, online tanulás)?

E (Emotions): Hogyan játszanak szerepet az érzések a tanulásban (szenvedélyek, értelem, idegtudomány, szorongás, implicit emlékezet, esztétika)?

G (Groups): Hogyan támogassuk a tanulók közös tanulását (kollaboratív tanulás, összetartozás, kiscsoportok kezelése, online tanulás)?

I (Internationalization): Hogyan gazdagítja ez a tantervet (interkulturális kommunikáció, társadalmi felelősség, összekapcsolódó világ, a sokféleség központi szerepe, állampolgári cselekvés, globális kérdések, többműveltség, sokoldalúság)?

J (JOY): Hogyan találjuk meg a tanításban és a tanulásban (öröm, örömteli tanítás és tanulás, buktatók, boldogság, boldogság)?

K (Knowledge): Hogyan lehet a tudást átadni és azt visszaszerezni (tanterv, tananyag)?

L (Listening): Hogyan figyeljünk a diákjainkra és hogyan tájékoztassuk a gyakorlatunkat (reflektív gyakorlat, reflexió a gyakorlatban és a gyakorlaton, kritikai reflexió)?

Már a fenti néhány példából is látszik, hogy mindenki számára hasznos olvasnivalót jelenthet a kötet. Legyen valaki tapasztalt vagy új oktató, legyen az új kihívásokat kereső vagy annak megfelelni akaró. Ha a hallgató és az egyéni tanulási utak vannak a középpontban, akkor jó szívvel tudom ajánlani a könyvet.

Felhasznált irodalom

American Psychological Association, Coalition for Psychology in Schools and Education. (2015). Top 20 principles from psychology for preK–12 teaching and learning. [online] [2022.10.10.]

ASHTON, Sylvia – STONE, Rachel (2021.): An A-Z of Creative Teaching in Higher Education. Los Angeles/London, New Delhi, Sage. (First publication 2018. Sage)

Bajnok et al (2021.): Fogalomtár az oktatásszervezéshez. Nemzeti Közszolgálati Egyetem.

BRIDGSTOCK, Ruth et al. (2011.): Cultivating innovation through social relationships: A qualitative study of outstanding Australian innovators in scicence and technology and the creative industries. In: MESQUITA, A.  (ed.) Tehcnology for creativity and innovation: Tools, techniques and applications. Information Science Reference, 104–120.p.  DOI:10.4018/978-1-60960-519-3.ch005

CSÍKSZENTMIHÁLYI Mihály (2008.): Kreativitás. A flow és felfedezés, avagy a találékonyság pszichológiája. Akadémiai Kiadó. 

Fazekasné Fenyvesi Margit: A kreativitás fogalma és fejlesztése

ROBYN, Philip (2013.): Cultivating creative ecologies: Creative teaching and teaching  for creativity. In Wyse, P. Billot et al (eds) Research and Development in Higher  Education: The Place of learning and Teaching (Volume 36) – Refereed papers from the 36th HERDSA Annual International Conference. 360–369.p.

SERES-BUSI Etelka – HEGEDŰS Judit (2024.): Pedagógiai tervezés és kreatív tanulás a felsőoktatásban. In: KORPICS Márta – MÉHES Tamás – DOMOKOS Klaudia (szerk.) Módszertani kézikönyv a kreatív tanuláshoz. Ludovika, 49–74.p.

VASS Vilmos (2012.): A kreatív iskola. Anyanyelv-pedagógia, 1.sz. hálózati közlemény. (Letöltés dátuma: 2019. június 15.)

A kép forrása: Valeriia Sviridova, Canva

Témakörök: felsőoktatás, képzés, könyvajánló, kreatív, oktatás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT