Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kutasi Gábor

Felkészültség a védelmi kiadások bővítésére

A védelem és a jólét közti feszültség nem elkerülhetetlen.

Kutasi Gábor 2025.06.17.
Tóth Bettina

Mentsük meg Európa vizeit!

Minden tagállamban legalább 10%-kal kell csökkenteni a vízfelhasználást.

Tóth Bettina 2025.06.06.
Pató Viktória Lilla

Fémesen fényes?

Gondolatok az ukrán–amerikai nyersanyag-megállapodásról.

Pató Viktória Lilla 2025.05.14.
Tóth Bettina

Milyen állapotban van az európai éghajlat?

Európa a leggyorsabban melegedő kontinens.

Tóth Bettina 2025.04.25.
Tóth Bettina

Kicsit még várni kell a 2040-es klímacélokra

Konzekvens, de mégsem túl szigorú szakpolitikai környezetet kell teremteni.

Tóth Bettina 2025.04.11.
VALLÁS ÉS TÁRSADALOM BLOG
Petruska Ferenc
Petruska Ferenc
alezredes, kutató, NKE EJKK Vallás és Társadalom Kutatóintézet
  • 2024.03.11.
  • 2024.03.11.

Húszmillió tonna szén-dioxid

A 2023-as Izrael–Hamász-háború váratlan mértékű hatása a környezetre

A blogbejegyzés a 2023-as Izrael–Hamász-háború és a klímaváltozás közötti összefüggést vizsgálja, kiemelve a kereskedelmi hajózási szektor kibocsátásainak növekedését. A háború miatt a hajók a hosszabb elkerülőutakat ráadásul megnövelt sebességgel teszik meg, ami növeli a szén-dioxid-kibocsátást. A Vörös-tengeri hajózási útvonalak elterelése a háború miatt jelentősen megnövelte a konténerhajózási szektor károsanyag-kibocsátásait, ami komoly hatással van a nemzetközi kereskedelemre és a természetes környezetre. A blogbejegyzés kiemeli, hogy a probléma megoldásához szükség van a háborús felek megegyezésére, a fenntartható szállítási módokra való áttéréshez pedig nemzetközi együttműködésre, logisztikai és raktározási képességek modernizálásra, a megújuló energiaforrások növelésére, és mindezekre vonatkozó további alkalmazott kutatásokra.

Közismert jelenség, hogy az intenzív fegyveres összeütközések súlyos következményekkel járnak a környezetre nézve.[1]A 2023-as Izrael–Hamász-háború 2023. október 7-én kezdődött, amikor a Hamász meglepetésszerű és nagyszabású támadást indított el Izrael ellen: fegyveresei a szárazföldön behatoltak izraeli területre, civileket és katonákat raboltak el, valamint tűzharcba keveredtek izraeli katonákkal. A támadók a háborút el-Aksza özön műveletnek nevezték el, miközben az izraeli ellencsapás a Vaskardok Hadművelet néven fut[2]. A gázai övezetben folyó háború például váratlan környezeti hatásokkal jár, amelyek már nem csak a régiós, hanem globális méretűek is lehetnek. A háborúk és a klímaváltozás közötti összefüggést vizsgálva, kiderül, hogy a Vörös-tenger régiójában a szén-dioxid-kibocsátás a globális átlag feletti, ami jelentős mértékben hozzájárul a klímaváltozáshoz. A régióban folyó háború tovább súlyosbítja a helyzetet, mivel a károkozás és a pusztítás miatt a szén-dioxid kibocsátás tovább növekszik. A  jelenség különlegessége az, hogy a háború károsanyag-kibocsátása mellett a kereskedelem is jelentős szerepet játszik a régió klímaváltozásával kapcsolatos problémákban, hiszen jelentős kerülőutakat kell a hajók biztonsága miatt a kereskedelmi cégeknek beiktatniuk, amelyek során a hajók sebességét is növelik.[3], [4]

A Vörös-tengeri hajózási útvonalak elterelése a háború miatt növeli a konténerhajózási szektor kibocsátásait. Az elmúlt években a teherhajók több üzemanyagot használtak, és hosszabb utakat tettek meg, hogy elkerüljék a konfliktus sújtotta területeket. Ennek következtében a szén-dioxid-kibocsátás is megnőtt, ami rontja a levegő minőségét. A konténerhajózási szektor már most is a globális szén-dioxid-kibocsátás 2,5%-áért felelős és ez a szám tovább nőhet a jövőben. A vízi szállításban szükség van a fenntarthatóbb üzemanyagokra és technológiákra való áttérésre, hogy csökkentsék a káros kibocsátásokat.[5] A hajók átlagosan 40%-kal több üzemanyagot használtak, és 30%-kal hosszabb utakat tettek meg, mint a fegyveres konfliktus előtt. Emiatt a szén-dioxid kibocsátás a hajózási szektorban évente mintegy 20 millió tonnával nőtt, ami a globális kibocsátás 0,6%-ának felel meg. A Vörös-tengeri konfliktusnak komoly költségei vannak a hajózási szektor számára is, ugyanis a hosszabb utak és a növekedett üzemanyaghasználat miatt a szállítási költségek jelentősen megnőttek. Ezért kiemelkedően fontos, hogy a háborús felek minél hamarabb békés megoldást találjanak, hogy csökkentsék a káros hatásokat a környezetre és a gazdaságra.[6]

A fenntartható szállítási módokra való áttéréshez szükség van nemzetközi együttműködésre, a meglévő logisztikai és raktározási képességek modernizálásra, a megújuló energiaforrások növelésére, és ezekre vonatkozó további alkalmazott kutatásokra is. A tengerjáró hajók jelentősen felelősek a globális szén-dioxid-kibocsátásért, és az előrejelzések szerint ezek kevesebb mint 30 év alatt megduplázódnak. A hajóútvonal-optimalizálás akár 30%-os csökkenést is eredményezhet a károsanyag kibocsátásában, súlyos viharok esetén, illetve hosszabb útvonalakon. A klímaváltozás miatt várhatóan gyakoribbá, erősebbé és hosszabb ideig tartó szélsőséges időjárási események arra utalnak, hogy fokozatosan növekedhet az út optimalizálás haszna minden vízi útvonalon, függetlenül a távolságtól. Tehát a  hajók útoptimalizálása is hozzájárulhat a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez.[7]

A klímaváltozás kezeléséhez szükség van a nemzetközi együttműködésre is. A nemzetközi együttműködés hozzájárulhat a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez, valamint a klímaváltozás elleni küzdelemhez. A párizsi éghajlatvédelmi egyezmény például nemzetközi együttműködési keretet biztosít a klímaváltozás elleni küzdelemhez.[8]

Nélkülözhetetlenek a tudományos kutatások is, amelyek megmutatják és kiértékelik a klímaváltozás okait és következményeit. Az alkalmazott kutatások eszközöket adhatnak e probléma kezelésére irányuló intézkedések kidolgozásához. Mindezek mellett elősegíthetik a fenntartható szállítási módokra való áttérést, valamint az előbb említett kereskedelmi útvonalak hatékonyabb használatát.

Összességében a Izrael–Hamász-háború közvetlen és közvetve is súlyos következményekkel jár a természetes környezetre. A hajózási szektorban szükség van a fenntarthatóbb technológiákra való áttérésre, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátást. A klímaváltozás lassításához általánosságban is szükség van a fegyveres konfliktusok megelőzésére és mihamarabbi lezárására, amivel csökkenthető a szennyező anyag (különösen a robbanóanyagok és egyéb harcanyag maradványok), valamint a szén-dioxid-kibocsátás és más környezeti hatások. A nemzetközi együttműködés és a tudományos kutatások is fontosok a klímaváltozás elleni küzdelemben. A rendelkezésre álló adatok alapján a háború miatt a hajózási szektorban évente mintegy 20 millió tonnával nőtt a szén-dioxid-kibocsátás, ami a globális kibocsátás 0,6%-ának felel meg. A hajók átlagosan 40%-kal több üzemanyagot használtak és 30%-kal hosszabb utakat tesznek meg, mint a konfliktus előtt, ami jelentősen megnövelte a szállítási költségeket is.

Felhasznált irodalom

[1] F. Petruska, „Természetes környezet háborús pusztítása”, Ludovika.hu. Elérés: 2022. november 27. [Online].

[2] Bálint S., „Somkuti Bálint: A sabbat lejártával nagy valószínűséggel kezdetét veszi a Vaskardok hadművelet szárazföldi fázisa”, Mandiner. Elérés: 2024. március 10. [Online].

[3] Ákos R. B., „A háború klímapusztítása – makronom.eu”. Elérés: 2024. március 10. [Online].

[4] R. Argren, „The obligation to prevent environmental harm in relation to armed conflict”, Int. rev. Red Cross, köt. 105, sz. 924, o. 1208–1226, dec. 2023, doi: 10.1017/S1816383123000231.

[5] G. Maguire és G. Maguire, „Red Sea shipping diversions to boost container sector emissions”, Reuters, 2024. január 17. Elérés: 2024. március 10. [Online].

[6] P. Bindman, „Weekly data: Red Sea crisis could quadruple emissions from ships”, Energy Monitor. Elérés: 2024. március 10. [Online].

[7] C. Borén, M. Castells-Sanabra, és M. Grifoll, „Ship emissions reduction using weather ship routing optimisation”, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part M: Journal of Engineering for the Maritime Environment, köt. 236, sz. 4, o. 856–867, nov. 2022, doi: 10.1177/14750902221082901.

[8] „Az éghajlatváltozásról szóló Párizsi Megállapodás”. Elérés: 2024. március 10. [Online].

Témakörök: háború, károsanyag-kibocsátás, klíma
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT