Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kalas Vivien

Úton a közös európai diploma felé

A közös európai diploma gyakorlatban való megjelenése még hosszú évek munkáját kívánja meg.

Kalas Vivien 2025.05.15.
Pató Viktória Lilla

Fémesen fényes?

Gondolatok az ukrán–amerikai nyersanyag-megállapodásról.

Pató Viktória Lilla 2025.05.14.
Mernyei Ákos Péter

Az Európai Parlament szigorítaná a harmadik országokból származó befektetések ellenőrzésére vonatkozó szabályokat

Mire jut a tagállami diplomácia az európai bürokrácia hatáskör-étvágyával?

Mernyei Ákos Péter 2025.05.13.
Csepeli Réka

A német–francia tengely újjáélesztésének reménye

Európa értékeinek újradefiniálása.

Csepeli Réka 2025.05.12.
Czeczeli Vivien

Triffin dilemma 2.0

Bár cáfolható, a globális egyensúlytalanságok ezzel még nem szűntek meg.

Czeczeli Vivien 2025.05.12.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Tóth Bettina
Tóth Bettina
munkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.04.11.
  • 2025.04.11.

Kicsit még várni kell a 2040-es klímacélokra

Az Európai Bizottság több mint egy évvel ezelőtt mutatta be vízióit a 2040-re kitűzött uniós kibocsátáscsökkentési célokról, a végleges jogszabályokra ugyanakkor továbbra is várni kell.

A 2019-ben meghirdetett európai zöld megállapodás 2050-re nettó nulla kibocsátási célt tűzött ki az 1990-es szinthez képest az Európai Unióban, az ehhez vezető úton 5 év múlva, vagyis 2030-ra 55%-os csökkentést kell elérni. Mindezek mellett a 2021. évi európai klímatörvény értelmében az Európai Uniónak kötelező érvényű éghajlati célt is ki kell tűznie 2040-re, amelyre számos vita után 2024 februárjában tett javaslatot az Európai Bizottság. Ennek értelmében 2040-re 90%-os kibocsátáscsökkentést kell kumuláltan elérni az EU-ban, amely cél elérhetősége tudományosan alátámasztott és összhangban van a társadalmi elfogadottsággal is. Eléréséhez a megújuló villamosenergia-termelés jelentős bővítésére, a fosszilis tüzelőanyagok felhasználásának drasztikus csökkentésére, energiahatékonysági intézkedésekre és a végfelhasználói ágazatok mélyreható villamosítására van szükség.

E tekintetben Bruegel Intézet tanulmánya négy területen azonosít jelentős kockázatokat, csakúgy, mint a geoökonómiai instabilitás, technológiai fejlődés, egyenlőtlenségek növekedése és a szakpolitika hitelessége. A jelenlegi ingatag világgazdasági helyzet nagymértékben veszélyezteti az átmenethez szükséges hatalmas tőkebefektetéseket, miközben a tiszta technológiákba való befektetés a szén-dioxid-csökkentés elsődleges meghatározója. Arról nem beszélve, hogy mindezek és az egyéb, a társadalmi szinten közvetlenül jelentkező hatások nehezíteni fogják a mindennapokat, éppen ezért konzekvens, de mégsem túl szigorú szakpolitikai környezetet kell teremteni.

Vélhetően ezen kockázatok mentén döntött úgy az Európai Bizottság, hogy a 2025. első negyedévére ígért végleges, 2040-re teljesítendő klímacélt meghatározó jogszabály kihirdetésével vár még néhány hónapot. Wopke Hoekstra, az Európai Bizottság éghajlatért felelős biztosa április eleji nyilatkozatából kiderült, hogy az elmúlt egy évben a tagállamok, valamint az Európai Parlament politikai csoportjainak aggályaival szembesült, és számos vitát folytattak arról, hogyan lehetne valamelyest „lazítani” a 2040-re elérendő kibocsátási célon. A Bizottság továbbra is a 90%-os csökkentés mellett áll ki, ugyanakkor a többségi jóváhagyáshoz valószínűsíthetően elengedhetetlenné válik a kompromisszumkötés. Míg például Olaszország regnáló kormánya egyértelműen alacsonyabb, 80–85-%-os célkitűzés mellett foglal állást, addig az Európai Parlament szocialista pártcsaládja (S&D) a Bizottság hitelességét is kétségbe vonta.

A megvitatott lehetőségek között szerepel az országok számára a meredekebb csökkentések elhalasztásának engedélyezése és a más országokban megfizetett szén-dioxid-csökkentések beszámítása is. Egy másik elképzelés az lenne, hogy nagyobb mértékben támaszkodnának az erdőkre vagy a különböző technológiák finanszírozására, amelyek jelentős mennyiségű szén-dioxid megkötésre képesek.

Mindeközben a tudomány szerint a 90% valójában az alsó határa annak, ami Európa méltányos részesedését jelentené a kibocsátáscsökkentésben 2040-ig. De ha csak józan ésszel gondolkodik is az ember, akkor is látni lehet, hogy amennyiben a 2050-re elérendő nettó nulla kibocsátás-csökkentést el akarjuk érni, nem lehet most behúzni a kéziféket akkor, amikor már csak 25 évünk van hátra, és a 2023-as adatok szerint még csupán 37%-os csökkenésnél tartunk az 1990-es szinthez képest.

Nyitókép forrása: Wikipedia

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, klíma
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT