Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tőkei Krisztina

„Mondókázz velem!”

A kisgyermekkori beszédfejlődés támogatása a magyar népi mondókák segítségével.

Tőkei Krisztina 2025.07.02.
Kovács Örs

Hogyan lehet maximumpontos a felelete a szóbeli történelem érettségin?

Szóbeli tételek és feleletek történelemből emelt és középszinten.

Kovács Örs 2025.06.20.
Libárdi Péter

Petőfi másképpen

A diákok produktív alkotófolyamatnak élték meg a projektmunkát.

Libárdi Péter 2025.05.13.
Bíró Csilla

A latin nyelv egykori tankönyvei

A jezsuita Manuel Alvarez-féle tankönyvcsalád.

Bíró Csilla 2025.05.06.
Gósy Mária

Miért érdemes konferenciára járni?

A korábbi mozaikszerű ismeretek észrevétlenül egész képekké állnak össze.

Gósy Mária 2025.04.29.
TANÁRI SZOBA BLOG
Taxner Tünde
Taxner Tünde
egyetemi tanársegéd
  • 2025.04.15.
  • 2025.04.15.

Szív és agy az osztályteremben

Történetmesélés az oktatásban

Történelem-, fizika- vagy nyelvóra? A történeteknek mindegyiken szerep jut, hiszen a gondolkodásunk részét képezik. Viszont a történetmesélést nemcsak automatikusan, hanem tudatosan is alkalmazhatják a pedagógusok. A következőkben bemutatom a sokszínű módszertani lehetőségeket, valamint a történetek diákokra és pedagógusokra gyakorolt hatásait.

A Z generáció megszólítása az osztályteremben igazi kihívás. A pedagógusnak egyszerre kell törekednie az ugráló figyelem fenntartására, segíteni a médiából és a tananyagból fakadó „információdömpingben” való eligazodást és motiválni a diákokat. Ezért olyan módszerekre van szükség, amelyek bevonják a résztvevőket, illetve rendszerbe foglalják, és emlékezetessé teszik a tanultakat – ebben segíthetnek a történetek.

Ismerjük az arisztotelészi modellt vagy a Shakespeare-drámákat: a történetek alapvetően strukturáltak, van elejük, közepük tetőponttal és végkifejletük. Ahogy László János, a narratív pszichológia jeles magyar képviselője A történetek tudománya című könyvében megfogalmazta, a történetek valójában rendezettséget visznek a gondolatainkba, és segítenek értelmezni a mindennapi tapasztalatainkat. Ez a strukturáltság segíti a történetekbe foglalt információk megjegyzését. Átfogó kutatások bizonyítják, hogy a történetekre hosszú távon jobban emlékezünk, mint a száraz tényadatokra.

A történetek ugyanis nemcsak kognitív, hanem érzelmi szinten is hatnak – szívre és agyra egyaránt. Idézzük fel, hogy milyen mesét hallgatni vagy elmerülni egy jó regényben! Mintha egy másik világba csöppennénk bele – tudományos kifejezéssel élve, narratív transzportáció valósul meg. Elkezdünk együtt érezni a szimpatikus szereplőkkel, különböző nézőpontokból ismerünk meg történéseket, és működtetjük a képzelőerőnket. A történetmesélés így hat az empátiára, az érzelemfeldolgozásra és a kreativitásra is.

Az oktatásban rendkívül széles eszköztárat jelentenek a történetek, hiszen szóban, írásban és digitálisan is el lehet mesélni őket. Egy korábbi kutatásomban interjúkat készítettem a történetmesélés néhány hazai kutatójával, hogy feltárjam, milyen történetekre építő oktatási módszereket említenek a felsőoktatással és a középiskolával kapcsolatban.

A kutatás eredményei rámutatnak, hogy gyakran azzal a helyzettel találkozunk, amelyben a tanár kiáll az osztály elé, és szóban elmond vagy felolvas egy történetet. Ezen a frontális, tradicionális megoldáson túl azonban történetekre építenek a színjátszáson alapuló megközelítések is, például a kerettörténet-módszer és a szituációs játékok. A diákok problémamegoldási képességeit fejleszti az esetmegoldás, a kreativitásukat pedig a film- és képregénykészítés, illetve a kreatív írás.

A történetmesélésre épülő oktatási módszerek gyakran kooperatívak: az egész osztály vagy kisebb diákcsoportok együtt dolgoznak, hogy a tananyaghoz kapcsolódó vagy saját történeteket dolgozzanak fel. Meghatározó középiskolai élményem, amikor a Faustot dolgoztuk fel kiscsoportokban úgy, hogy általunk készített gyurmafigurákkal filmet forgattunk. Ezekben az együttműködésen alapuló módszerekben tetten érthető a történetek közösségformáló ereje. Ahogy az osztálykirándulásokról szóló anekdoták részévé válnak a közösség identitásának, a tanórákon is születhetnek emlékezetes „sztorik”, amelyek évekkel később is okot adhatnak az összekacsintásra.

A diákok bevonása a tanulási folyamatba nemcsak a közösséget építheti, hanem motiváló hatással is járhat. Ez a pozitív hatás a diákok és a tanárok esetében is mutatkozhat. A történetmesélést a pedagógusok kiégésének megelőzésére is alkalmazták már. A módszer felszabadító hatása a játékosságából ered. Bár lehet komoly célokra alkalmazni a történetmesélést, a tevékenység alapvetően teret ad a kreatív önkifejezésnek, és gyakran gyermekkori emlékek felidézésével jár.

Az eddigiek alapján a történetmesélés az oktatásban minden problémát megoldó csodaszernek tűnhet, azonban érdemes figyelembe venni, hogy idő- és erőforrásigényes módszerekről van szó. Emellett érdemes megfontolni azt is, hogy a történeteket a diákok, illetve a pedagógus el tudják-e jól mesélni. Bármennyire is „narratív agya” van minden embernek, gyakorlás és ismeretek szükségesek ahhoz, hogy jó történetmesélőkké váljunk. Elkezdeni azonban könnyű – csak egy jó „sztori” kell hozzá, ami szívre és agyra egyaránt hat.

Nyitókép forrása: needpix.com

Témakörök: tanár, tanítás, történet, történetmesélés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT