Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Mitrovits Miklós

Ezer éve koronázták meg Vitéz Boleszlávot

Lengyelország Piast-öröksége és az állami szuverenitás kérdése.

Mitrovits Miklós 2025.05.14.
Tóth Kálmán

A huszadik század női gondolkodója

Egy napjainkban is aktuális gondolkodó szellemi öröksége.

Tóth Kálmán 2025.05.13.
Libárdi Péter

Petőfi másképpen

A diákok produktív alkotófolyamatnak élték meg a projektmunkát.

Libárdi Péter 2025.05.13.
Csepeli Réka

A német–francia tengely újjáélesztésének reménye

Európa értékeinek újradefiniálása.

Csepeli Réka 2025.05.12.
Markovics Milán Mór

Új pápa: konklávék árnyékában

Talán mindenki számára elfogadható kompromisszumokkal fogja kormányozni Szent Péter hajóját.

Markovics Milán Mór 2025.05.08.
TANÁRI SZOBA BLOG
Bíró Csilla
Bíró Csilla
közszolgálati docens, NKE NITK Magyar Nyelv és Irodalom Tanszék
  • 2025.05.06.
  • 2025.05.06.

A latin nyelv egykori tankönyvei

A jezsuita Manuel Alvarez-féle tankönyvcsalád

A latin nyelv évszázadokon keresztül meghatározó volt a magyar művelődéstörténetben, így izgalmas kérdés, hogyan és milyen tankönyvekből sajátították el eleink ezt a különleges nyelvet. Írásomban sorra vesszük a legnépszerűbb hazai latintankönyveket, elsőként pedig egy olyan jezsuita tankönyvcsaládot mutatunk be, amely a XVII–XVIII. századi jezsuita gimnáziumokban nemzedékek számára jelentett kulcsot a latin nyelvhez.

A portugál jezsuita atya, Manuel Alvarez három kötetből álló latintankönyve, a De institutione grammaticae libri tres 1572-ben jelent meg először Lisszabonban, majd a 16. század harmadik harmadától a jezsuita latinoktatás alapkönyvévé vált. A hihetetlen népszerűségnek örvendő tankönyvet Európa-szerte több mint ötszázszor adták ki; kétszáz éves tündöklése során több generáció, sok-sok ezer diák bújta Európában és azon kívül is, hiszen „az Alvarez” a jezsuita missziókban is használatban volt, sőt mintájára más nyelvekről szóló nyelvkönyveket is alkottak. Még 1869-ben is jelent meg kiadása Sanghajban, kínai nyelvű magyarázatokkal. A jezsuiták központi tanterve, a Ratio studiorum a rend minden iskolájában ezt ajánlotta a nyelvtanításhoz. 

Magyarországi népszerűségét és használatát a jezsuita iskolákon kívül is jól mutatja, hogy az 1777-es és az 1806-os Ratio Educationis is ezt a tankönyvet javasolja a katolikus iskolák számára. Az Alvarez-grammatika vagy ahogy a Ratio studiorum nevezi, „Emmanuel három kötete” a kisgimnáziumok három osztályának készült, a diákok tízéves koruktól kezdtek tanulni belőle. Az első kötet, az Institutionum grammaticarum liber primus a latin nyelvtan alapjait, a névszó- és igeragozást kívánta elsajátíttatni a tanulókkal. A második kötet, amelyet a második és még a harmadik osztályban is használtak, az Institutionum grammaticarum liber secundus de constructione octo partium orationis a nyolc szófajt és a mondattant tanította. A hozzá tartozó szöveggyűjtemény túlnyomóan Cicero-szövegeket tartalmazott, mellettük Ovidius, Caesar és Curtius Rufus műveiből szerepeltek még szemelvények a kötetben. A harmadik kötetet, az Institutionum grammaticarum liber tertius de syllabarum dimensione címűt a kisgimnázium harmadik osztálya és a felső évfolyamok poétikai osztálya is használta. Témája a hangtan, a rövid és hosszú szótagok, a helyes kiejtés. 

Alvarez latinkönyvében a grammatika, a grammatikai szabályok tanulása kapta a főszerepet. Módszere a deduktív nyelvtanulás – vagyis: a diák először megkapta a szabályt, valamint a szabályt illusztráló néhány példát, és ezeknek megfelelően képezhetett mondatokat. A mondatok képzése pedig többnyire az idegen nyelvből anyanyelvre vagy fordítva, az anyanyelvről a célnyelvre történő fordítást jelentette. Tehát a feladatok célja a bemutatott nyelvtani szerkezet alapos és pontos megtanítása és gyakorlása volt, típusa pedig többnyire fordítás. Alvarez könyvei mai modern értelemben vett feladatokat egyáltalán nem tartalmaznak. 

A gyakoroltatás módszereiről a Ratio studiorum rendelkezik. A gyakorlás fajtái nem tartalmaznak újdonságokat, az ókortól kezdve a középkoron át használt és rögzült gyakorlási módszereket sorolja fel a szöveg. A mindennapos gyakorlásra kifejezetten nagy hangsúlyt fektet, fajtáit a következőkben foglalja össze.

Nagyon sok haszna van, ha a tanulók a tanító segítségével mindennap átvesznek egy részletet Cicero valamelyik művéből: ezzel a helyesírást, a memóriát és a helyes stílus elsajátítását is fejleszthetik. Ennek a tevékenységnek a módszere az úgynevezett praelectio, azaz a tanár felolvassa és értelmezi az adott szövegrészt szóról szóra haladva, hangsúlyt helyezve a nyelvtanra és a különböző költői eszközökre.

A gyakorlás módszerei között kifejezetten fontos az ismétlés, amelyet a tanári magyarázatok esetében sem szabad elhanyagolni. Az ismétléseknek pontos helye van az órarenden belül, s ezeket is a tanár felügyeli. Szóbeli részük, amikor a tanuló felolvassa a tanultakat. Itt utánzáson alapuló hangos olvasásról van szó, amely során fontos szerepet kap a helyes kiejtés, a hangsúly és a dallam. A hangos olvasást a szép kiejtés elsajátításának tudatos eszközeként alkalmazták.

Az írásbeli ismétlés módszere a másolás, amely lehet az egyszerű másolás mellett a szövegből önállóan kikeresett és kimásolt jellegzetes részlet. A másolás mellett gyakori módszer a perifrázis, azaz az eredeti részlet átírása szerkezeti és stilisztikai elemek megváltoztatásával. Használható módszer a mondatbővítés is és a haladók szintjén az önálló fogalmazás az egyszerű témák írásban való kifejtésétől kezdve.

Mindennaposak voltak a memoriterek, amelyekből számos, a beszédben felhasználható mondat, szószerkezet kerül az aktív nyelvtudásba; s szintén a mindennapok részét képezte a szófajok átismétlése és a névszó- vagy igeragozás gyakorlása. 

Ami a beszéd gyakorlását illeti: a tanároktól elvárták, hogy csak latinul beszéljenek, s figyelmeztessék azokat a diákokat, akik az anyanyelvüket használják. A beszédtanítás technikái a katekizmusra emlékeztető egyszerű kérdés-felelet, valamint magasabb szinten a dialógus voltak.

A tanulói beszéd és beszédértés (beszédprodukció és beszédpercepció) nem foglalt el központi helyet a gyakorlatban. Hiszen a leckéket a könyvből olvasták, azaz írott szövegeket értettek meg, a feladatokat részben írásban hajtották végre, ráadásul az írásbeli produkció meglehetősen irányított volt – megadták, mit kell lefordítani, melyik nyelvtani szerkezetet kell használni, gyakorolni. A szóbeli feladatok során pedig a frontális osztálymunka volt a jellemző. Ugyanakkor a Ratio studiorum, s így Alvarez célja is egy közösen, a mindennapok során szóban és írásban használt latin nyelv elsajátíttatása volt.

Az egységesített tankönyvhasználat és nyelvtanítás az egész katolikus egyház számára elengedhetetlen alapvető program volt. A fennmaradásuk, sikerességük függött attól, hogy volt-e általánosan használt, a korabeli elvárásoknak megfelelő tankönyv és egy közös, magas színvonalon használt nyelv, amelynek segítségével a különböző nemzetiségű, de közös célért fáradozó katolikusok megérthetik egymást. Alvarez grammatikája és a nyelvtanítási módszerek hiányosságaik ellenére ezt a szerepet töltötték be hazánkban és Európa-szerte is.

Nyitókép forrása: Nikos Niotis / Flickr

Témakörök: latin, tanár, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT