Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kovács Örs

Hogyan lehet maximális pontos a felelete a szóbeli történelem érettségin?

Szóbeli tételek és feleletek történelemből emelt és középszinten.

Kovács Örs 2025.06.20.
Zsivity Tímea

Bosznia-Hercegovina: intézményi válság és biztonsági kockázatok

Az EUFOR missziója leszögezte, hogy nem avatkozik bele a belpolitikai konfliktusokba.

Zsivity Tímea 2025.06.18.
Csepeli Réka

Francia jelentés az iszlamizmus beszivárgásáról

„A köztársasági eszme az iszlám fundamentalizmus fenyegető árnyékában.”

Csepeli Réka 2025.06.11.
Nyirkos Tamás

Hány istent bír el a politika?

Ragnar Bergem új kötete a monoteizmus és a politika összefüggéséről. Recenzió.

Nyirkos Tamás 2025.06.03.
Matuz János

A méret igenis számít! A szuverenitásban is

Drámai mértékben csökken az államok szuverenitása a XXI. században.

Matuz János 2025.06.03.
TANÁRI SZOBA BLOG
Libárdi Péter
Libárdi Péter
magyartanár, vezetőtanár
  • 2025.05.13.
  • 2025.05.13.

Petőfi másképpen

A gimnáziumi magyartanítás keretében egy diákcsoport projektmódszer mint kooperatív tanulási lehetőség bemutatásával vállalkozott Petőfi Sándor tetszőlegesen válogatott versei (összesen 40 költemény) grammatikai szempontú elemzésére.  

A munkafolyamat azért érdekes, mert eltér az osztályszervezésű hagyományos modelltől, lefolyása érdeklődés szerint szerveződő diákok önálló és interaktív együtt munkálkodására épül, lezárása önreflexív jellegű, mindig produktummal végződik, ami további elemzési szempontok bevonásával folyamatosan alakítható, újabb ismeretek irányában bővíthető. Az eljárás módosult tanári szemléletet is kíván, a tanár partnerként, a diákokkal egyenértékű résztvevőként vesz részt a tevékenységben, a tanulók ötleteit szem előtt tartva iránymutatásaival ösztönzi a résztvevőket a kutatási cél megvalósításának útján. A bemutatott módszer kiegészítő szempontot tesz hozzá az irodalomtanítás széles körű elemzési-értelmezési aspektusaihoz.

Hogy miért éppen Petőfi? Mert nemrég 200! Mert ismeretlen ismerős! Mert izgalmas költő! Mert nyelvzseni! Mert ő a legnagyobb hősöm! Mert megnézném, milyen! – ezeket a válaszokat adták a projektre jelentkező diákok a témakijelölés és tématervezés alkalmával. A résztvevők játékos formában hívták elő a költő személyéhez köthető előzetes tudásukat: egy kapcsolódó fogalom megadását követően kérdésfelvetéssel gyűjtöttek releváns információkat Petőfiről, hagyatkozva asszociációs képességükre a szóelőhíváskor. Egy diák volt a játékmester, aki koordinálta a felmerülő ismeretek rendszerezését.

A produktum elkészítését és az érdeklődő diáktársaknak való prezentálását követően értékelésre került a folyamat, lehetőséget kaptak a diákpárok a véleménynyilvánításra. Elmondásaik alapján megállapítható, hogy nagyon produktív alkotófolyamatnak élték meg a négy napon át tartó projektmunkát. Kiszakadva az osztályközösség megszokott légköréből, új diáktársakat ismertek meg „munkatársként”, akikkel a projektfoglalkozás előtt csupán iskolatársként tekintettek egymásra. Feloldódott a klasszikus tanórai foglalkozások zártabb közege környezeti és óraszervezési szempontból egyaránt. Változott a tanulói közösség létszáma is, párokban és tízfős csoportokban dolgoztak. 

A projektfoglalkozások a megszokott tanulási környezeten kívül, az informatika-szaktanteremben zajlottak. Adatgyűjtés és -rendszerezés céljából minden diáknak külön laptop állt rendelkezésére, ami nagymértékben megkönnyítette a munkát. Ezzel a lehetőséggel a napi kutatási eredményeket összesíteni lehetett egy közös tárhelyre, s a végleges produktumot egy linken az iskola diákjai is láthatták. Az adatok ilyen módon történő rendezése a prezentáció elkészítését és a projektzárás módját egyaránt megkönnyítette.

A diákpárok kooperatív munkamódszert alkalmazva nemcsak egymással működtek együtt, hanem a többi diákpár tagjaival is, hiszen a versek elemzése kapcsán tudtak egymástól kérdezni, ötletet meríteni és ötlettel szolgálni. Irányításuk a diákprojekt-vezető által történt, akit korábbi tapasztalatával egyenrangú partnerként fogadtak el (egy évvel korábban hasonló témában az OKTV-n 6. helyen végzett), a tanári szerepkört átértelmezve munkáját koordinátorként figyelte meg a szaktanár.

A versekben az egyes nyelvi szintekhez tartozó elemek felismerésekor a bennük rejlő grammatikai sajátosságok mellett a diákok ráéreztek a Petőfi-lírában megtalálható nyelvi játékra, amely humorfaktorként színesítette az adott nyelvi jellemzőt.

Nyitókép: Az 1848-49-es szabadságharc emlékmű egyik oldalán Petőfi Sándor dagerotípiája alapján ütögetéssel készült portréja – Budapest, 18. ker. Kossuth tér. Szobrász: Pauer Gyula (1998). Forrás: Wikipedia

Témakörök: irodalom, tanár, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT