Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Libárdi Péter

Petőfi másképpen

A diákok produktív alkotófolyamatnak élték meg a projektmunkát.

Libárdi Péter 2025.05.13.
Bíró Csilla

A latin nyelv egykori tankönyvei

A jezsuita Manuel Alvarez-féle tankönyvcsalád.

Bíró Csilla 2025.05.06.
Gósy Mária

Miért érdemes konferenciára járni?

A korábbi mozaikszerű ismeretek észrevétlenül egész képekké állnak össze.

Gósy Mária 2025.04.29.
Köő Artúr

A válogatott labdarúgóból lett magyar miniszterelnök

Kormánya nem volt széles körben elismert.

Köő Artúr 2025.04.22.
Taxner Tünde

Szív és agy az osztályteremben

Történetmesélés az oktatásban.

Taxner Tünde 2025.04.15.
TANÁRI SZOBA BLOG
Csárdás László
Csárdás László
nyelvész, tanársegéd
  • 2024.09.09.
  • 2024.09.09.

Verseny a figyelemért

„Ez annyira hosszú, én ebbe bele sem akarok kezdeni…” – hallom gyakran 12 éves unokaöcsémtől, amikor születésnapjára vagy karácsonyi ajándék gyanánt gyermekregényt adok neki. 14 éves testvéremtől is hallottam már hasonlót – legutóbb akkor, amikor a nyári szünet elején megleptem egy (állítólag) slágernek számító, tinédzsereknek írott könyvvel. Leginkább azért lepett meg az ujjongás elmaradása, mert egy-két évvel ezelőtt még kifejezetten örült, amikor olvasnivalót kapott, sőt szívesen beszélgetett is az olvasási élményeiről. Mi történt vele azóta? Mi történik a klasszikusnak mondható „szövegfogyasztással” a tizenévesek korosztályában?

Sokszor halljuk, hogy az iskolások szövegértése romló tendenciát mutat, noha a különböző, meghatározott időközönként elvégzett, szövegértésre fókuszáló sztenderdizált tesztek nem egyértelműen erősítik meg ezeket a hangokat. A pontos kép kialakítását tovább nehezíti, hogy a különböző mérési eljárások nem azonos módszertant alkalmaznak: a szövegértési teljesítmény mérésekor eltérő szövegtípusokon és megértést ellenőrző feladatokon alapuló eljárásokkal találkozhatunk, amelyek eredményei nem ritkán teljesen ellentmondanak egymásnak. Láthatjuk például, hogy a többnyire az OECD-országokban, háromévente megismételt tanulói kompetenciaméréseken romló tendenciát mutatnak a szövegértési eredmények a 2010-es évek elejétől, majd ez a tendencia némileg megtörik az évtized vége felé közeledve – nem csupán Magyarországon, hanem a világ számos országában. Ezzel szemben a hazánkban alkalmazott Országos kompetenciamérés szövegértésre vonatkozó megállapításai valamivel biztatóbbak: ugyanebben az időszakban – a kisebb hullámzásoktól eltekintve – a szövegértési eredmények évről évre összességében kiegyenlítettnek tekinthetőek. Az eredmények értelmezésénél nem szabad elfelejtenünk, hogy a koronavírus-járvány a tanulói teljesítményekre sem hatott pozitívan (Országos kompetenciamérés – Országjelentés, 2021).

A különböző szövegértési tesztek mellett nem elhanyagolhatók azonban azok a személyes tapasztalatok sem, amelyeket a gyermekek nevelésében, oktatásában részt vevő szereplők: tanítók, tanárok, pszichológusok, gyógypedagógusok, szülők stb. fogalmaznak meg. A szakemberek általánosnak tekinthető benyomása összességében mégis az, hogy az általuk tanított-nevelt diákok olvasási szokásai nagymértékben megváltoztak, illetve változnak folyamatosan, és ezzel együtt a szövegértési teljesítményük legjobb esetben is stagnál, rosszabb esetben romlik. Hogy a problémát még összetettebbé tegyük, mindenképpen meg kell említenünk a szövegértés egy méltatlanul keveset kutatott, vitatott és emlegetett módozatát, a hallás utáni szövegértést. Ez utóbbival szinte kizárólag az idegennyelv-tanítással és -méréssel összefüggésben szokás foglalkozni, pedig a szerepe az általános nyelvi fejlődésben, a szocializációban, a közösség integratív részévé válásban, az iskolai előmenetelben, majd később felnőttként a munkahelyi környezetben való helytállásban legalább annyira fontos, ha nem fontosabb bizonyos értelemben, mint az olvasásértésé. Az anyanyelvi hallás utáni szövegértés tudományos, illetve a pedagógiai gyakorlatban való háttérbe szorulását az is mutatja, hogy magyar nyelven gyakorlatilag egyetlen olyan, gyermekek beszédfeldolgozásának vizsgálatára sztenderdizált teszt létezik, amely az összefüggő hangzó szövegek megértésének is szentel egy altesztet (ez a Gósy Mária-féle GMP-diagnosztika).

Mi magyarázhatja a különböző tesztek, mérések, illetve a tanári, szülői megfigyelések, tapasztalatok borúlátását? A gyermekek egyre kevésbé értik meg a saját anyanyelvükön megfogalmazott üzenetet, legyen az írott vagy hangzó? Ez azt jelenti, hogy egyre kevésbé tudnak magyarul (vagy éppen angolul, finnül)?

Az írott és a hangzó szövegek megértése egy nagyon összetett, bonyolult nyelvi, mentális, kognitív működéssorozat, amelynek számos nyelvi és a nyelvi képességektől teljesen független tényezője ismert. A teljesség igénye nélkül azt mondhatjuk, hogy a szövegértést meghatározó tényezők között kell megemlíteni a beszédhallást, a hangok helyes felismerését, a szókincset, a szöveget alkotó mondatok nyelvtani szerkezetének megértését és nem utolsósorban a memória kapacitását, a figyelmet és a motivációt. Ebből valójában az következik, hogy a szövegértési teljesítmény elmaradásának, illetve az egyes gyermekek teljesítménye közötti különbségek hátterében e tényezők bármelyikének a hatását feltételezhetjük.

Az emlékezeti kapacitás, a figyelem és a motiváció, illetve a szövegértés kapcsolata különösen aktuális kérdéskör az internetes mobilalkalmazások, a gombamód szaporodó közösségimédia-platformok (Facebook, Instagram, TikTok stb.), általában „a digitális túlzsúfoltság” korában, amelyben jelenleg élünk. Számos kutatás keletkezett az utóbbi években, amelyek azzal foglalkoznak, hogy az online felületek intenzív használata milyen pszichológiai, emlékezeti, figyelmi, nyelvi változásokat eredményez a felhasználókban. Egyesek, például a Social Media Psychology szerzői megalkották a „TikTok-agy” kifejezést, ami arra utal, hogya gyermekek figyelmi, észlelési működései jelentős mértékben módosulhatnak a TikTok használata miatt, a rövid, néhány másodperc hosszúságú, gyorsan egymás után megjelenő képi tartalmak fogyasztása következtében.

Mások viszont azt hangsúlyozzák, hogy a rövid, egyszerre képi és hangzó –  audiovizuális – tartalmak befogadása egyszerűbb és élvezetesebb, mint a szöveges tartalmaké, például a könyveké vagy hangzó szövegeké, nagyobb mértékben motiválják a gyermekeket a megértésre. Mindemellett az ilyen ingerek könnyebben keltik fel a figyelmet, amelyet azután nem is kell olyan sokáig megtartani, mint egy hosszabb nyelvi anyag esetében. Ezzel együtt az úgynevezett „képernyőidő” is folyamatosan emelkedik – ez azt jelenti, hogy a gyermekek egyre több időt töltenek a „képernyőn”, illetve a különböző online tevékenységekkel. Angol nyelvterületen végzett kutatások szerint ez 2020-ban elérhette akár a napi 4-6 órát is a 8–12 éves korosztályban. A koronavírus-járvány tovább rontott a helyzeten, egyes felmérések szerint 2021-ben az átlagos képernyőidő elérhette a napi 8 órát is (pl. Screen Time and Children, 2020; Nagata és munkatársai, 2021).

Térjünk vissza a nyelvi megértéssel kapcsolatos kiinduló kérdésre! Valóban nem kizárt, hogy a mai iskoláskorúak nyelvi képességei a kívánatos fejlődési ütemtől elmaradnak, azonban sokkal több figyelmet kellene fordítania mind a kutatói szakmának (nyelvészetnek, pszichológiának és társtudományaiknak), illetve a pedagógiai gyakorlatnak a szemünk előtt zajló online forradalomra és annak tapintható hatásaira. Észre kell vennünk, hogy a gyermekek tartalomfogyasztási szokásai szinte hétről hétre alakulnak, ezzel pedig változnak a nyelvi megértés figyelmi, nyelvi, észlelési és fiziológiai (!) feltételei. A szakmának ki kell dolgoznia, hogyan viszonyul ezekhez a változásokhoz – beletörődik, elfogadja, ellene dolgozik vagy épp kihasználja azokat. Én pedig remélem, egy év múlva ilyenkor már okosabb leszek, amikor hasznos ajándékot kell választanom tizenéves családtagjaimnak.

A bejegyzésben említett kutatások az alábbi webhelyeken érhetőek el

Screen Time and Children

Nagata és munkatársai kutatása, Adolescent Brain Cognitive Development Study: Screen Time Use Among US Adolescents During the COVID-19 Pandemic: Findings From the Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD) Study | Adolescent Medicine | JAMA Pediatrics | JAMA Network

A 2022-es Országos kompetenciamérés országjelentése

Nyitókép forrása: stockeake.com

Témakörök: figyelem, oktatás, tanár, verseny
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT