Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

Használt járművek? Csakis körforgásosan!

Ülésezett a héten az Európai Unió Környezetvédelmi Tanácsa.

Tóth Bettina 2025.06.20.
Navracsics Tibor

Hasad vagy erősödik?: A radikális baloldal válsága

A hétvégén megalakult pártszövetség szinte kettéhasította a radikális baloldal európai parlamenti frakcióját.

Navracsics Tibor 2025.06.19.
Zsivity Tímea

Bosznia-Hercegovina: intézményi válság és biztonsági kockázatok

Az EUFOR missziója leszögezte, hogy nem avatkozik bele a belpolitikai konfliktusokba.

Zsivity Tímea 2025.06.18.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az USA a G7-ek élén vagy a G7-ek ellen?

A csúcstalálkozó programját három nagy átfogó téma köré szervezték.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.06.17.
Szatmári Gréta

Verseny a jövőért

Az FP10 és a „widening” vitája a következő MFF uniós kutatásfinanszírozásában.

Szatmári Gréta 2025.06.16.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Pató Viktória Lilla
Pató Viktória Lilla
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2024.01.15.
  • 2024.01.15.

A belga EU tanácsi elnökség 2024-es digitális prioritásai

A belga EU elnökség hat prioritása átfogó keretet ad Belgium értelmezéséről az Európai Unió jövőjét érintően. Az európai unió hosszú távú versenyképességének és iparpolitikájának erősítése célkitűzés alatt kap helyet a digitális fejlődés, amelyben a gyorsan átalakuló új technológiák, mint például a mesterséges intelligencia európai fejlesztése az integráció globális pozíciójának egyik kulcseleme. A versenyképesség nemcsak az Európai Unió külső kapacitását jelenti, hanem annak biztosításának fontossága az európai piac szereplőinek egymáshoz való viszonyában is megjelenik. Ez alatt érthető, hogy a vállalkozásoknak, különösen a kis- és középvállalatoknak igazságos versenyfeltételeket kell biztosítani, amelyet a technológiai fejlődés kihívások elé állít, így kiemelten fontossá válik a koherens, átlátható, de a túlszabályozást kerülő szabályozási rendszer. 

A kodifikációra egy gondolat erejéig érdemes kitérni, hiszen tizenkét rendelettervezet áll jelenleg közel az elfogadáshoz. Ezek közül kiemelném a mesterséges intelligencia szabályozást, a kritikus nyersanyagokról szóló szabályozást, valamint az adattörvényt (Data Act), bár utóbbi jelen cikk közzétételét megelőző napokban lépett hatályba, 2024. január 11-én, amelyet követően 2025. szeptember 12-től válik alkalmazandóvá. 2023 decemberében, a Mesterséges Intelligencia Jogszabálycsomagról (AI Act) politikai megállapodás született, amely kihirdetése az EU Hivatalos Lapjában a végső döntést követően 2024 év elején várható. 

Az Európai Unió ambíciója, hogy 2050-re klímasemleges gazdasággá váljon, és képessége a zöld és digitális átmenet megvalósítására, valamint stratégiai autonómiájának elérése nagyban függ a kritikus nyersanyagokhoz (CRMs) való megbízható és biztonságos hozzáféréstől. Az Európai Bizottság 2023. március 16-án CRMs rendeletre tett javaslata bevezette a stratégiai nyersanyagok (SRMs) fogalmát, amelyek kulcsfontosságúak bizonyos stratégiai technológiák számára. A javasolt rendelet általános célja a belső piac működésének javítása egy olyan keretrendszer létrehozásával, amely biztosítja az EU-nak a CRMs-ek biztonságos és fenntartható ellátásához való hozzáférését, amelynek érdekében a rendelet négy konkrét célkitűzést emel ki: [1] az SRM teljes értékláncának megerősítése, [2] az EU SRMs importjának diverzifikálása, [3] az EU képességének javítása a CRM ellátási kockázatok figyelésére és enyhítésére, [4] a kritikus nyersanyagok és az azokat tartalmazó termékek szabad mozgásának biztosítása az EU piacán, valamint magas szintű környezetvédelem biztosítása a körkörösségük és fenntarthatóságuk javításával. 2023. november 13-án az Európai Parlament és a Tanács ideiglenes megállapodásra jutott a javaslatról. Az Európai Parlament plenáris ülésen elfogadta a tervezetet, így a Tanács döntését várjuk. A belga elnökség prioritásai miatt fontos a rendelettervezet, mert a digitális átmenet sikere szorosan összefügg a kritikus nyersanyagok elérhetőségével, hiszen bizonyos stratégiai technológiák (elektromos járművek, megújuló energiaforrások) fejlesztése és a digitális termékek gyártása tekintetében nélkülözhetetlenek. 

A kodifikációs fejlemények fontosak, hiszen a belga elnökség alatt az uniós választások várhatóan idén nyártól 2025 tavaszáig megbénítják a döntések meghozatalát, így az ez évi magyar elnökségre a rendeletek elfogadásából nem sokat jósolhatunk. 

A belga elnökség alatt a cél az, hogy megerősítsék az EU belső piacát és ipari jövőjét, folytatva a tőkepiacok uniójába és az energiaunióba fektetett munkát. A belga elnökség a versenyképesség fokozására gazdasága biztosításának növelésével is törekszik, amelyhez az elengedhetetlen stratégiai szuverenitás, a kritikus értékláncokban tapasztalható függőségek csökkentésével érhető el. A nagyhatalmaktól, úgymint Kína, Oroszország és az Egyesült Államok a kitettséget csökkenteni kell, különösen a kritikus szektorokban. A politikai megállapodások hiányára jó példa, hogy a 2023 decemberi EU–Kína csúcson sem sikerült megállapodásra jutni egyik stratégiai kérdésben sem, ráadásul Peking az év során szigorította a kritikus nyersanyagok, köztük a félvezetőgyártásban használt gallium és germánium, valamint az EU védelmi iparához szükséges grafit exportjának korlátozását is. Az EU technológiai vezető szerepének előmozdítását is prioritásként kezeli a belga elnökség – illeszkedve az EU általános narratívájához – de a vezető szerep leginkább a kodifikációban érhető tetten jelenleg, mintsem a technológia fejlettségében. 

Éppen ezért a kutatás, fejlesztés és innováció területén az elnökség célja, hogy az EU élen járjon az egyedi megoldások fejlesztésében és kereskedelmi forgalomba hozatalában. Ezen törekvések részeként a munkaerőpiac jövőjét illetően a foglalkoztatási ráta növelését és a növekedés ösztönzését tűzik ki. Kiemelik a köz- és magánberuházások jelentőségét, valamint a kohéziós politika fontosságát mint hosszú távú befektetési eszközét.

Az elnökség továbbá figyelmet szentel az élelmiszertermelés autonómiájának és az EU belső és külső politikáinak összhangjának. A digitális technológiák alapvető szerepet játszanak az EU ipari és gazdasági versenyképességének támogatásában, valamint a fenntartható és innovatív megoldások fejlesztésében.

Az elnökség emellett erősíteni fogja a polgárok, különösen a fiatalok részvételének és befogadásának előmozdítását, valamint dolgozik az európai oktatási területen, az oktatás minőségén, az élethosszig tartó tanuláson, a mobilitáson és a sporton. 

Az elnökség hangsúlyt fektet a kulturális és kreatív szektorok digitális átalakításának ösztönzésére, valamint az oktatáson keresztül megvalósuló készségfejlesztésre – az élethosszig tartó tanulás fontosságát hirdetve –, továbbá különösen a fiatalok, számára a digitális érettség elérésére. 

A belga EU elnökség digitalizációt érintő törekvéseinek fő kérdése, hogy hogyan lehet az új technológiákat, mint a mesterséges intelligenciát, a fenntartható növekedés és az EU versenyképességének javítása érdekében felhasználni. Az EU-nak kulcsfontosságú szerepet kell vállalnia egy innovatív, fenntartható és rugalmas digitális ökoszisztéma kialakításában, ami mind a polgároknak, mind a vállalkozásoknak prosperál.

Kép: Belga / Hatim Kaghat

Témakörök: Belgium, elnökség, Európai Unió, jog
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT