A 2023/24. tanévi Lorántffy Zsuzsanna Mentorprogram első szemesztere december 8-án zárul. A Kreatív Tanulás Iroda koordinálásában megvalósuló program célja: erdélyi gyermekotthonokban élő fiatalok heti rendszerességű korrepetálása, illetve tanulástámogatása. Az idei félévben 31 mentor heti rendszerességgel 41 gyermeket mentorál, akik négy gyermekotthonból jelentkeztek (Csíksomlyó, Gyergyószárhegy, Tusnádfürdő és Nagykászon). A mentorok között egyetemünk oktatói, hallgatói és funkcionális munkatársai egyaránt megtalálhatóak.
A korrepetálandó tantárgyak palettája igen színes, szinte az összes közismereti tárgyból folyik felzárkóztatás, bizonyos esetekben tehetséggondozás is. Kiemelkedően sok diák kért segítséget matematikából és angol nyelvből.
A mentorálási tevékenységet egy módszertani felkészítő előzte meg. Ezt követően a mentorok egyéni módszertani támogatást kérhettek irodánk munkatársaitól. A mentorok és az otthonok közötti heti rendszerességű időpont-egyeztetést követően a foglalkozások az online térben, különböző videohívások lebonyolítására szolgáló platformokon történnek. A mentorok az egyes alkalmak eredményeit, illetve egyéni észrevételeiket haladási naplók vezetésével rögzítik, amely a módszertani anyagokkal és a heti órarendekkel együtt egy Padlet-felületen érhető el minden érintett számára.
Eddigi eredmények
A tanulmányi felzárkóztatás által a résztvevők az adott tárgyakból két-három érdemjegyet is tudtak javítani, arról nem is beszélve, hogy sokan megtapasztalták, hogy ha kitűznek egy célt és elegendő munkát tesznek bele, képesek elérni azt. Tehát a program nem csak tudásátadásra, de minták, megküzdési stratégiák átadására is irányul ezen nehéz sorsú fiatalok számára.
Vannak olyan résztvevők is, akik nyelvvizsgára készülnek mentorukkal, tehát a program a gyermeknek mindenképp egy perspektívaváltás, hosszú távon akár a nehéz sorból való kitörést megalapozó eszköz is lehet.
Ugyanakkor a mentorálás a legtöbb esetben nem egy azonnali sikerélménnyel és pozitív visszacsatolással járó munka. Sok esetben a mentornak rengeteget kell dolgoznia, hogy felkeltse és legfőképp hosszú távon fenn is tartsa pártfogoltja érdeklődését, illetve, hogy ne veszítse el saját motiváltságát, ha a diák nem jelentkezik be az órára vagy érdektelennek mutatkozik. Viszont amikor több hetes együtt küzdés után kezd látszani a változás, és a gyerek maga is érzékeli, hogy képességei és adottságai fejleszthetők, illetve amikor csillogó szemekkel számol be arról, hogy milyen jól sikerült a témazáró dolgozat, az ember úgy érzi, minden erőfeszítés megérte.
A 2023 tavaszán lefolytatott pilot program eredményeinek vizsgálatai alapján kijelenthetjük, hogy az önkéntes segítségnyújtás nem csak a gyermekekre van nagy hatással. A mentor is formálódik, fejlődik a kapcsolat által. A fókuszcsoportos beszélgetések, mentori kérdőívek és haladási naplók anyaga alapján arra az eredményre jutottunk, hogy a „10/2013. (I. 21.) Közszolgálati egyéni teljesítményértékelésről” szóló kormányrendeletben felsorolt 26 értékelendő kompetencia közül a program 21-et kimutathatóan fejlesztett a résztvevő mentorok körében.
Folytatás…
Az önkéntes mentorálás lehetőségét 2024 januárjában ismételten meghirdetjük a teljes egyetemi polgárság számára. Így – reményeink szerint – tovább bővíthetjük a segítendő gyermekek körét.
Nyitókép forrása: studioroman