Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kovács Örs

Hogyan lehet maximális pontos a felelete a szóbeli történelem érettségin?

Szóbeli tételek és feleletek történelemből emelt és középszinten.

Kovács Örs 2025.06.20.
Köő Artúr

A válogatott labdarúgóból lett magyar miniszterelnök

Kormánya nem volt széles körben elismert.

Köő Artúr 2025.04.22.
Taxner Tünde

Szív és agy az osztályteremben

Történetmesélés az oktatásban.

Taxner Tünde 2025.04.15.
Lember-Major Enikő

Olvasástanítás és olvasóvá nevelés

Legyen az olvasás inspiráló élmény minden gyermek számára.

Lember-Major Enikő 2025.04.08.
Varga Andrea

Gondolatok a beszédfejlesztésről

A szépolvasó-szépkiejtési versenyek margójára.

Varga Andrea 2025.04.01.
KREATIVITY BLOG
Ludovika.hu
Ludovika.hu
Az NKE tudományos platformja
  • Biró Éva

    főreferens, programfelelős; ORH Kreatív Tanulás Iroda

  • Korpics Márta Katalin

    egyetemi docens, Kreatív Tanulás Iroda irodavezető

  • 2024.02.20.
  • 2024.02.20.

Oktatásfejlesztők Fóruma

Az online térben rendezték meg 2024. január 25-én az Oktatásfejlesztők Fórumát, amelyen különböző magyarországi egyetemek mutatták be felsőoktatás-módszertani jógyakorlataikat. 

A Fórum a magyarországi egyetemek módszertani központjainak jelenleg informálisan működő formája, melyet 2020-ban indított útjára a KRE, azóta pedig a BGE és BCE aktív közreműködésével olyan szakmai hálózattá nőtte ki magát, mely reményeink szerint 2024-től a Magyar Rektori Konferencia Munkacsoportjaként működhet majd tovább (jelenleg folyamatban). A Fórum minden évben két-három alkalommal szervez találkozót, ahol az egyes egyetemeken működő jógyakorlatok megosztására és megvitatására kerül sor. Az NKE szintén tagja a Fórumnak. A BGE Oktató Képzési és Fejlesztési Iroda szervezésében megvalósult januári alkalmon négy egyetem négy jógyakorlatát osztották meg a résztvevők. 

Thank a teacher – avagy a hálaüzenetek jelentőségének elmélete és gyakorlata (BGE)

Papp-Danka Adrienn és Dósa Katalin előadásában megismerkedtünk a BGE egyik oktatói motivációs programjával, a ”Thank a teacher”-rel. A program keretében a hallgatók a félév végének néhány hetes időszakában lehetőséget kapnak arra, hogy köszönőüzenetet küldjenek azoknak az oktatóiknak, akik pozitív hatással voltak / vannak egyetemi tanulmányaikra, szakmai vagy személyes fejlődésükre, illetőleg inspirálóan hatottak rájuk. A köszönőüzeneteket a BGE Oktató Képzési és Fejlesztési Iroda tanúsítvány formájában összegezve, de egyénileg küldi ki az oktatóknak, hogy azok erőt meríthessenek belőle a következő félévre.

Azon felül, hogy a visszacsatolás pozitív megerősítést ad az oktatónak a hallgatóbarát módszerek használatára, indirekt módon további fejlődésre ösztönzi az intézmény egész oktatói közösségét, amely ezáltal kihat a teljes hallgatói állományra is. Továbbá az üzenetek tartalomelemzéséből kiderült az is, hogy mik azok az oktatói jellemzők, tevékenységek, amelyek jelentős hatással bírnak a hallgatók tanulási élményére. A következő négy kategóriába sorolják a pozitív hallgatói élmény mögött meghúzódó oktatói kvalitásokat: ember, szakember, tanár és formálás.  

A BGE oktatásfejlesztő szakemberei kitértek arra is, hogy ezek a tanulságok visszaforgathatók az oktatásfejlesztési gyakorlatba, illetve felhasználhatók az oktatásfejlesztői szakma létjogosultságának intézményi alátámasztására. 

További források: UNI-BGE.HU | Facebook

1. ábra: ”Thank a teacher” BGE 2021 tavaszi kampány. Forrás: uni-bge.hu

Mitől jó egy online kurzus? (ELTE)

Tóth-Mózer Szilvia, az ELTE digitális módszertani szakértője bemutatta, hogy mitől lesz jó egy online kurzus, avagy az ELTE oktatói a nemzetközi ajánlásokat adaptálva hogyan hoznak létre saját online kurzusokat Canvas LMS rendszerben. A létrehozás folyamatán túl az előadása abba is betekintést engedett, hogy az online anyagok létrehozásához szükséges ismeretek nyílt kurzusokon, a MOOC rendszerén keresztül kerülnek beépítésre az oktatók képzésébe.

Ahogyan azt a szakember kiemelte, mielőtt online kurzus fejlesztésére adnánk a fejünket, tisztázzuk, hogy mi a célunk a felülettel. Például:

  • szeretném szórakoztató formába önteni a tananyagot, hogy közelebb hozzam a hallgatókhoz
  • szeretném függetleníteni a hallgatókat és saját magamat a hallgatók térbeli és időbeli korlátjaitól (tehát lehetővé tenni, hogy bárhol és bármikor tanulhassanak)
  • szeretnék rögzített előadásokat, aktív órákat, azaz fordított osztálytermet
  • szeretném optimalizálni a hallgatóknak adott feladatok szervezését
  • szeretném, hogy visszacsatolásban gazdag, a saját tanulási értékelésre is alkalmas kurzusfelület szülessen

 Az online kurzus kötelező elemeiként a következőket említette: 

  • kurzusáttekintés és bevezető
  • oktatói bemutatkozás
  • tanulási eredmények
  • oktatásszervezési és oktatástervezési szempontoknak való megfelelés
  • vizuális design
  • értékelés
  • visszacsatolás
  • osztályozás
  • együttműködés és közösség
  • könnyű hozzáférhetőség, esélyegyenlőség biztosítása

Gyakori hiba lehet például, ha nehezen megtalálhatók az információk, nem mérhető a tanulási eredmény, zavarosak vagy hiányosak az instrukciók, nem megfelelő a térközkezelés, következetlenség tapasztalható a követelmények és az értékelés terén, vagy túlzott az oktatói dominancia a kommunikációban.

Mindemellett kiemelendő, ha online kurzusokat akarunk fejleszteni, nem elegendő a technológiai és módszertani keretet kidolgozni, de gondoskodni kell a kurzusfejlesztés ösztönzésének és támogatásának forrásairól is.

További források: ELTE | ELTE

2. ábra: ELTE Canvas tutorial kurzus. Forrás: ELTE

Elektronikus Jógyakorlat-készítő szoftver bemutatása (EKKE)

Az előadás keretében bemutatták az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Informatikai Igazgatósága által fejlesztett integrált EKERNEL rendszerben működő Elektronikus Jógyakorlat-készítő szoftvert. A szoftvert Gábor Béla mutatta be. A modulban előállított jógyakorlatok alkalmasak az EKERNEL más moduljaiban készített elektronikus óravázlatok, e-learning tananyagok, feladatok, feladatsorok, továbbá képek, videók és dokumentumok megjelenítésére. Ismertették a jógyakorlat készítésének és publikálásának folyamatát is, valamint röviden bemutatták a rendszer egyéb lehetőségeit. Az online térben zajló bemutatóhoz egy jambord felületen lehetett kapcsolódni – 7 különböző kérdéshez (3. ábra). A szoftvert a kollégák hasznosnak gondolták, szívesen használnák is, de kissé nehezen vehető át, illetve használata komoly tanulási folyamatot igényelne az oktatók esetében.

3. ábra: Elektronikus Jógyakorlat-készítő szoftver bemutatása.
Megosztott jambord felület

Módszertani teadélután (NKE)

A bemutató keretében Korpics Márta beszélt az Nemzeti Közszolgálati Egyetemen negyedik féléve zajló Módszertani teadélután sorozatról. A bemutatóban a programot a Kreatív Tanulás Program egy elemeként értelmezte, és Kotter nyolclépéses változásmenedzsment modelljének egyik lépéséhez (szervezet tagjainak bevonása) kapcsolta. A teadélutánokat minden hónap utolsó szerdáján rendezik meg. A találkozók lehetőséget biztosítanak kötetlen szakmai diskurzusok kialakítására és a KTP nyilvánosságának növelésére. Az alkalmakról minden esetben honlaphír készül, de kapcsolódhatnak ehhez blogbejegyzések is. A találkozók erősen támogatják a program sikeressége szempontjából elengedhetetlenül fontos hálózatosodást is. Az első félévben általános oktatásmódszertani kérdésekről volt szó: ÁNTK Év oktatói, klasszikus tudás és kreatív tanulás – barátok vagy ellenségek (a 2022 szeptemberi konferencia egyik témájának folytatása); számonkérés-értékelés. A második sorozatban kari bemutatkozások voltak, ahol az egyes karok oktatási portfólióinak és az oktatói csapatnak a bemutatkozása történt meg. A beszélgetések moderátora mindig egy másik kar oktatója volt. A harmadik sorozat (2024 tavasza) témája a mesterséges intelligencia lesz, annak általános kérdései, illetve az oktatásban való hasznosítása. A bemutatót itt is jambord felület kísérte, ahová az alábbi hozzászólások és kérdések érkeztek (4. ábra).

4. ábra: Módszertani teadélután jó gyakorlat megosztása. Jambord felület

A program zárása

A jó gyakorlat megosztása után a résztvevők ismét közös térben gyűltek össze, ahol a kiscsoportokból egy-egy fő ismertette a többiekkel a kiscsoport munkáját. A Fórum januári találkozója nagyon hasznos volt, a közösségi tanulás egyetemek közötti megvalósulásának lehettünk résztvevői.

Nyitókép forrása: fauxels, Pexels

Témakörök: egyetem, módszer, oktatás, tanítás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT