Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tőkei Krisztina

„Mondókázz velem!”

A kisgyermekkori beszédfejlődés támogatása a magyar népi mondókák segítségével.

Tőkei Krisztina 2025.07.02.
Kovács Örs

Hogyan lehet maximumpontos a felelete a szóbeli történelem érettségin?

Szóbeli tételek és feleletek történelemből emelt és középszinten.

Kovács Örs 2025.06.20.
Libárdi Péter

Petőfi másképpen

A diákok produktív alkotófolyamatnak élték meg a projektmunkát.

Libárdi Péter 2025.05.13.
Bíró Csilla

A latin nyelv egykori tankönyvei

A jezsuita Manuel Alvarez-féle tankönyvcsalád.

Bíró Csilla 2025.05.06.
Gósy Mária

Miért érdemes konferenciára járni?

A korábbi mozaikszerű ismeretek észrevétlenül egész képekké állnak össze.

Gósy Mária 2025.04.29.
TANÁRI SZOBA BLOG
Lember-Major Enikő
Lember-Major Enikő
tanársegéd
  • 2025.04.08.
  • 2025.04.08.

Olvasástanítás és olvasóvá nevelés

A gyerekeket új történetekkel megismertetni és arra ösztönözni, hogy elmerüljenek a könyvek világában – minden tanító rövid és hosszú távú célkitűzése. A megvalósítás első lépése: az olvasástanítás.

Az olvasástanítás folyamata megnyitja a kaput a gyermekek előtt, hogy belevessék magukat a mesék és történetek izgalmas világába. Az olvasás nem csupán egy készség, hanem egy életre szóló élmény, amely kreativitást, képzelőerőt és intellektuális kíváncsiságot ébreszt bennük. Az olvasástanítás olyan, mint egy varázslat, amelynek révén 

  • a betűk szavakká
  • a szavak mondatokká
  • a mondatok pedig történetekké válnak

A készségszintű olvasás egy bonyolult, komplex forma, részkészségek sorából épül fel a megismerési, az elsajátítási és az automatizálási szakaszokon keresztül. Mindezt megalapozza a nyelvi tudatosság, például 

  • a hangokra bontás
  • a hang és a betű megfeleltetése
  • megszilárdítása,

amelyek nélkül a gyerekek nem képesek hatékonyan dekódolni a szavakat, és nehezebben tudják megérteni a szövegeket. Az olvasási készségek fejlesztése e nélkül nehézkessé válik, mivel az alapvető fonológiai és ortográfiai készségek hiánya miatt a gyermekek nem tudnak megfelelően haladni a megértési és szövegértési folyamatokban. Ennek következtében csökkenhet az olvasás iránti motivációjuk, ami hosszú távon negatívan befolyásolhatja tanulási és életvezetési készségeiket is. Ezért elengedhetetlen, hogy az olvasás tanításának folyamata során nagy hangsúlyt helyezzünk ezeknek az alapvető készségeknek a fejlesztésére és megszilárdítására. S miért van szükség a magas szintű olvasásra? Mert az olvasás mint eszköz van a kezükben a tantárgyak tanulásához, és a szövegértési képességük fejlettségi szintje befolyásolja az eredményességüket.

Az olvasástanítás során a pedagógusok és a szülők egyaránt fontos szerepet játszanak. A pedagógusok ösztönző, támogató és inspiráló közeget teremtenek, ahol a gyermekek játékos módon, interaktív feladatok segítségével sajátíthatják el az olvasás alapjait, miközben felfedezik a mesék, a történetek, az ismerettartalmú szövegek rejtett kincseit és a nyelv varázsát. Ebben a környezetben a gyermekek nemcsak megtanulnak olvasni, hanem élvezettel és kíváncsisággal fordulnak a könyvek felé, fejlesztve ezzel kreativitásukat és mérlegelő gondolkodásukat. Az ilyen támogató közegben a tanulók biztonságban érzik magukat, és bátran próbálkozhatnak, ami megerősíti az önbizalmukat és motivációjukat, hogy tovább fejlesszék olvasási képességeiket. Az olvasás így nem csupán egy tantárgyi feladat marad, hanem egy életre szóló, örömteli tevékenységgé válik számukra.

Az otthoni környezetben a szülők ugyanilyen fontosak, hiszen az ő példájuk és támogatásuk nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a gyermekek számára az olvasás élvezetes tevékenységgé váljon. Az esti mesék, a közös könyvtárba járás és az otthoni olvasási rutin mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyermekek megszeressék az olvasást, magukba szívják a könyv illatát. Amikor a gyermekek látják, hogy szüleik is élvezettel olvasnak, közös olvasási élményeket oszthatnak meg velük, motiváltabbak lesznek saját olvasási készségeik fejlesztésére. Az olvasás közös tevékenységgé válik, amely erősíti a családi kötelékeket és a közös értékek kialakulását. A szülők példamutatása és aktív részvétele az olvasási folyamatban nélkülözhetetlen, hogy a gyerekek számára az olvasás pozitív élménnyé váljon.

Az olvasástanítás legfőbb célja, hogy olyan gyermekeket neveljünk, akik örömmel vesznek le könyveket a polcról, és szívesen fedezik fel a történeteket és az ismeretek világát. Az olvasás megszerettetése pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyermekek sikeres olvasókká váljanak, és képesek legyenek megérteni a szövegeket, amelyekkel találkoznak. Ahogy a gyermekek egyre jobban elmerülnek az olvasás világában, képessé válnak arra, hogy mérlegelő gondolkodással és nyitott elmével közelítsenek az olvasott szövegekhez. Ez a képesség nemcsak az iskolai teljesítményüket javítja, hanem az életük minden területén hasznos lesz, hiszen az olvasás

  • fejleszti a problémamegoldó készségüket
  • az empátiájukat és 
  • a kreativitásukat

 A könyvek új perspektívákat, tapasztalatokat és élményeket nyújtanak, amelyek gazdagítják életüket.

Az olvasás szeretetének kialakítása hozzájárul ahhoz, hogy a gyermekek képesek legyenek élethosszig tartó tanulásra és fejlődésre. Az olvasás nem csupán egy tantárgy, hanem életstílus, szokás, amely kinyitja az ajtókat a tudás, a bölcsesség és a szórakozás világa felé. Azáltal, hogy a gyermekek megtanulják értékelni és élvezni az olvasást, felkészülnek arra, hogy aktív és elkötelezett felnőttekké váljanak, akik képesek hozzájárulni a társadalomhoz és saját életük gazdagításához. Ha mindez megvalósul, akkor az olvasástanítás nemcsak a szavak és mondatok megértésére szolgál, hanem egy mélyebb, tartalmasabb célja is van: olyan gyermekeket nevelni, akik az olvasás révén képesek felfedezni a világot, gazdagítani a saját és mások életét, és folyamatosan fejlődni. Az olvasástanítás tehát kulcsfontosságú folyamat, amely messze túlmutat az iskola falain. Ez egy közös vállalkozás, amelyben a pedagógusok és a szülők egyaránt részt vesznek – hogy a gyermekek számára az olvasás természetes és örömteli élménnyé váljon.

Az olvasás sikeres elsajátítása tehát nemcsak a későbbi iskolai tanulmányok sikerességének egyik kulcsa, hanem általa megnyílik előttük a végtelen lehetőségek kapuja, és az irodalom és a könyvek iránti szeretet teljes személyiségüket gazdagítja. Ezért is elemi érdekünk közösen dolgozni azon, hogy az olvasástanítást támogató és inspiráló élménnyé tegyük minden gyermek számára.

Nyitókép forrása: Andrea Piacquadio

Témakörök: élmény, olvasás, tanár, tanítás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT