Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kalas Vivien

Úton a közös európai diploma felé

A közös európai diploma gyakorlatban való megjelenése még hosszú évek munkáját kívánja meg.

Kalas Vivien 2025.05.15.
Hauser Zsuzsanna

Útban a felsőoktatás felé

Készségek, képességek a pedagóguspályán.

Hauser Zsuzsanna 2025.03.11.
Tiszttartó Márk

Cserkészet: múlt és jövő, hagyomány és innováció

A cserkészet már száz évvel ezelőtt is jó úton járt.

Tiszttartó Márk 2025.03.04.
Constantinovitsné Vladár Zsuzsa

Universitas helyett birkaiskola

Kell-e követnünk az amerikai elitegyetemeket?

Constantinovitsné Vladár Zsuzsa 2025.01.24.
Köő Artúr

Erdély és Románia „nagy egyesülése”

Gyulafehérvár, 1918. december 1. Erdély Romániához csatolását a párizsi békeszerződés szentesítette.

Köő Artúr 2024.12.01.
KREATIVITY BLOG
Ludovika.hu
Ludovika.hu
Az NKE tudományos platformja
  • Belényesi Emese

    egyetemi docens, ÁNTK Közszervezési és Infotechnológiai Tanszék

  • Molnár Katalin

    egyetemi docens, RTK Rendészeti Magatartástudományi Tanszék

  • Hegedűs Judit

    egyetemi docens, RTK Rendészeti Magatartástudományi Tanszék tanszékvezető

  • Korpics Márta Katalin

    egyetemi docens, Kreatív Tanulás Iroda irodavezető

  • 2024.02.07.
  • 2024.02.07.

„Most már megállunk egymással beszélgetni a folyosón…”

A közösségi tanulás egy új lehetősége az NKE oktatói számára

Számos olyan szakma, szakmaterület van, ahol az új belépőket valamilyen „üdv a fedélzeten” programmal várja a szervezet. A programhoz sokszor társul mentorálás is, hiszen egy új területbe, új szerepbe fontos bevezetni azokat, akik korábban még nem dolgoztak abban a szerepben, szervezetben.

Felsőoktatásban az lehet oktató, akinek van szakmai tapasztalata és a saját szakterületén rendelkezik tudományos fokozattal. Vannak mestertanárok, akik nagyon jól ismerik a szakmát és a felsőoktatásban folyó gyakorlati képzésben jó hatásfokkal tudják hasznosítani ezt a szakmai ismeretet. A felsőoktatásban a változó képzési portfólió miatt viszonylag nagy mozgás tapasztalható, és minden felsőoktatási intézménynek megvan a sajátos szervezeti kultúrája, amivel fontos minden új belépő oktatónak megismerkednie. Emellett pedig, akik a szakmából érkeznek, nem rendelkeznek pedagógiai felkészültséggel, ami sokáig nem volt követelmény a felsőoktatásban, de az elmúlt évek változásai rámutattak arra, hogy bizony a szakmai tudás mellett szükség van oktatás-módszertani felvértezettségre is. A beillesztő támogatásnak egy nagyon jó példája működik a BGE-n, ők egy féléven keresztül kísérik az új oktatót (Dósa–Tóth–Sebestyén 2020). Képzéseket, workshopokat mára már a legtöbb hazai egyetem szervez, ezek szintén a hiányzó felsőoktatás-pedagógiai felkészültség megszerzését és a módszertani eszköztár fejlesztését célozzák.

Az NKE-n évek óta működik a Szolgáltatási kosár (Méhes–Korpics 2022), amelyből igény és kérés szerint egyénileg és tanszékenként is lehet válogatni. Az elmúlt három évben számos képzés, workshop, mentorálás, tanácsadás zajlott ezen belül, amelyek a résztvevők visszajelzései szerint nagyon hasznosak voltak. Korábban nem volt kifejezetten az új belépők számára ajánlott workshop. A rektor kérésére a Kreatív Tanulás Iroda kidolgozott egy programot, amelynek része egy alapozó képzés, a Módszertani kézikönyv átadása, és igény szerinti mentorálás. 2024 januárjában két alkalommal került sor a workshopra, mindkét alkalommal 20 fő körüli létszámban. A résztvevői kör összetétele vegyes volt, mind a négy karról érkeztek oktatók. A képzést tartó trénerek az NKE főállású oktatói, akik saját oktatási gyakorlatukban is az interaktív, kreatív, innovatív módszertani megoldásokat és eszközöket használják. A workshop módszertanilag leképezte a KTP elveit, és nagyon jó mintát mutatott az új oktatóknak arra, hogyan lehet egy témát interaktívan, kreatívan, mégis eredményesen feldolgozni.

Az ismerkedő körben kiderült, hogy ki hány éve van a pályán, hány éve tanít és hogy van-e pedagógiai végzettsége. Ez alapján eléggé heterogén képet mutatott a társaság, így a képzők már differenciáltan tudtak a résztvevőkhöz viszonyulni. Ezt követően a résztvevői kört három részre osztották fel, és kiscsoportokban folyt tovább a képzés. Három területre koncentráltunk: a tervezési és oktatási módszerekre, a motivációra (amelyhez szorosan tartozik az oktató személyisége) és az értékelésre. A résztvevők „vetésforgóban” mentek tovább az egyes modulok után, a nap végén pedig újra találkozott a teljes csoport, és együtt beszélték meg a nap tanulságait és hasznosságát. Emellett a résztvevők visszajelző kérdőíveket is kitöltöttek, ahol az egyes modulokat értékelték. A képzést a válaszadók nagy része hasznosnak, az oktatói kompetenciák (Kálmán 2019) fejlesztése szempontjából célszerűnek ítélte meg.

Érdekes és jövőbemutató válaszokat eredményeztek a nyílt kérdések, ezekből adunk egy válogatást az alábbi szófelhő formájában. Minél nagyobb egy szó, fogalom, annál többször fordult elő a válaszok között, így a szófelhő az egyes szavak, fogalmak fontosságát és gyakoriságát is jelzi egyben. A kérdés így hangzott: A képzésen tanultakból mit tud majd hasznosítani és milyen módon? A tervezés és oktatási módszerek modulnál az alábbi válaszok érkeztek.

A motiválás, az oktató személyisége modulban a résztvevők az önismeretet, a látásmódot és a beszélgetések fontosságát emelték ki.

A tudásmérés, értékelés modulnál kiemelték az elméleti ismereteket, a diagnosztikus értékelést, a sok-sok különböző módszert.

A kérdőív utolsó blokkjában arra is rákérdeztünk, hogy milyen oktatásmódszertani ötleteket, javaslatokat tart fontosnak a saját oktatói gyakorlata szempontjából? Itt is modulonként kaptuk a válaszokat, ezekből egy közös szófelhőt állítottunk össze. A résztvevők kiemelték az aktív oktatást, az alternatív értékelési módszereket, a motivációs gyakorlatokat, a sok ötletet és módszertani javaslatot.

Felhasznált irodalom

Dósa Katalin – Tóth Katalin – Sebestyén Lilla Anna: „Üdv a fedélzeten” – a Budapesti Gazdasági Egyetem oktatói mentorprogramjai. Pedagógusképzés 19 (47), 2020/1-2. 46–61.

Kálmán Orsolya: A felsőoktatás oktatóinak szakmai fejlődése: az oktatói identitás alakulása és a tanulás módjai. Neveléstudomány, 25 (1). 2019, 74–97.

Korpics Márta – Méhes Tamás – Domonkos Klaudia (szerk.) Módszertani kézikönyv a kreatív tanuláshoz. Budapest, Ludovika, 2022.

Méhes Tamás – Korpics Márta: Kihívások és válaszok a felsőoktatásban. In Koltay András –  Gellér Balázs (szerk.): Jó kormányzás és büntetőjog. Ünnepi tanulmányok Kis Norbert egyetemi tanár 50. születésnapjára. Ludovika, Budapest, 2022, 469–493.

Nyitókép forrása: studioroman

Témakörök: felsőoktatás, képzés, kreativitás, oktatás, workshop
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT