Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Előadó
Sarnyai Tibor
Sarnyai Tibor
újságíró
  • 2025.05.13.
  • 2025.05.13.
Magazin / Előadó

Megjavítható a jelenlegi pénzügyi rendszer?

Naponta használjuk, így azt hisszük, mindent tudunk a pénzről. De mi lenne, ha megkísérelnénk másként, elsősorban a köz érdekét szem előtt tartó nézőpontból átgondolni, hogy mi az a pénz? A témában tudományos eszmecserét rendeztek az egyetemen.

„A jelenlegi pénzügyi rendszer hibái” címmel tartott szakmai beszélgetést a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar Közgazdaságtani és Nemzetközi Gazdaságtani Tanszéke május 12-én, az Oktatási Központban – egy többrészes, a Nemzeti Pénz című kötetre épülő eseménysorozat utolsó állomásaként. A beszélgetésen a rendező tanszék adjunktusa, Czeczeli Vivien vendége ezúttal is a könyv szerzője, Szabó Gergely alapkezelő volt.

Pénz a semmiből

Szabó Gergely könyve több mint húsz problémát azonosított a meglévő pénzügyi rendszerben, ebből eddig négyet beszéltek át alaposan az előző alkalmakon. A félév utolsó beszélgetésén pedig arról is szó esik, hogy milyen új pénzügyi rendszert javasolna a kötet és miért lenne ez kedvezőbb? – mondta el bevezetőjében Czeczeli Vivien. A korábbi előadásokra visszautalva elhangzott, a pénz voltaképpen egy feljegyzés- és egy hozzá kapcsolódó szabályrendszer. Szabó Gergely emlékeztetett, hogy a különlegesen védett gazdasági státuszú bankok a semmiből képesek pénzt teremteni, így a rendszer meglehetősen rugalmas. Ez lehetővé teszi, hogy néhány érdekcsoport pénzt vegyen el mindenki mástól – nem ritkán akár a törvények megszegésével. A pénzügyi rendszer fő problémájának gyökere a könyv szerzője szerint, hogy az állam lemondott a pénzteremtésről. Ebből fakad a nemzetek eladósodása, melynek kamatjai érdemtelen pénzáramlást okoznak. Sok ország pénztelenségét éppen a folyamatosan emelkedő hitelkamatok okozzák. Emellett a fejlett országok voltaképpen pénzt nyomtatnak a devizatartalékoláson keresztül.

Mindent elborító hitelek

Ma a hiányzó állami pénzek jellemzően a privát szektorban landolnak – tette hozzá Czeczeli Vivien. Az adósságprobléma a fejlett országokat is elérte, a hitelkamatok szintje már a társadalmilag hasznos célok megvalósítását is veszélyezteti. A globális adósság jelenleg 3,4-szer nagyobb, mint a teljes bevétel. Az USA éves kamatfizetésének költsége például jelenleg meghaladja a katonai kiadásokét. Ugyanakkor a legtöbb pénz az eladósodáson keresztül kerül a pénzügyi rendszerbe, így elkerülhetetlen az adósságspirál – folytatta Szabó Gergely. A jegybankok újra és újra azt próbálják elérni, hogy a gazdasági szereplői eladósodjanak. Amikor a magánszektor telítődött hitelekkel, akkor pedig az államot igyekeznek eladósítani. Mivel a pénzügyi közvetítők gigantikussá nőttek, szinte lehetetlen leengedni, lehűteni ezt a rendszert. Az adósság másik oldalán pedig pénz, pénzkövetelés áll, így a hitellel együtt ennek is nőnie kell – ez okozza például az ingatlanárak vagy a részvények tartós emelkedését. A szakadék pedig egyre nő a mindennapi munka értéke és ezen eszközök ára között.

Kié a kockázat?

Bár a bankok maguk is teremthetnek pénzt, ennek ellenére az ügyfelekre vagy az államra hárítják át tevékenységük kockázatait – mutatta be a következő problémát Czeczeli Vivien. A mai rendszerben egy banknak nem nagyon kell aggódnia a kihelyezett hitelei miatt, ezért inkább a profitjára koncentrál – magyarázta Szabó Gergely. Emellett tavaly 700 milliárd forint volt a pénzforgalom költsége itthon, világszerte is a teljes GDP egy százaléka ez az összeg. Miközben maga a számlavezetés nem tartozik a problémás tevékenységek közé, s informatikai szempontból is jól skálázható. Ha a bankok saját rendszereit lecserélnénk egyetlen állami rendszerre, akkor lehetne akár ingyenes is a számlavezetés. A havi többezres díjakat ma szinte természetesnek vesszük, s az emberek jó része elfogadja a feltételeket. Összefoglalva: a jelenlegi rendszerben néhány érdekkör az érdemtelen pénzáramlással megszerzi a GDP 2–4 százalékát, ráadásul az egész rendszer nem fenntartható, egyensúly nélküli és eladósodásba sodorja a szereplőket. Czeczeli Vivien hozzátette: a rendszer átalakításának fő akadálya ma a recessziótól, a válságtól való félelem.

Visszavenni a pénzteremtést

Miután megismertük, hogyan épül fel a jelenlegi pénzügyi rendszer, érdemes megvizsgálni azt is, hogyan lehetne igazságosabban működtetni. Szabó Gergely szerint egyénileg csak úgy lehet tompítani a visszásságokat, hogy az ember nem adósodik el és nem is vásárol pénzügyi eszközöket. Viszont közösségileg is lehet kiút: a teljes pénzteremtés visszavétele a magánszereplőktől. Ma sem szól ugyanis jogszabály arról, hogy társadalmilag felhatalmaztuk volna a bankokat a nyakló nélküli pénzkibocsátásra. Ahogy készpénzt is csak a jegybank adhat ki, ugyanúgy az elektronikus pénzt is az államnak kellene kibocsátania. Így senkinek nem kellene eladósodnia az új pénzhez, s a számlavezetés is teljesen ingyenes maradhatna. Emellett a GDP 2–4 százalékát kitévő új pénzt teremthet az állam infláció nélkül – lekövetve az ország gazdaságának növekedését. A bankok feladata pedig az lenne, hogy az emberek megtakarításait összegyűjtse, s e pénzt adja tovább azoknak, akik hitelt szeretnének. Tehát a banknak minden egyes pénze mögött ott kellene lennie a jegybankpénznek. Az elképzelt új rendszerben mindenkinek lenne jegybanki vagy akár magánbanki számlája, emellett korlátlanul megmarad a készpénz, sőt lehet egy blokklánc-alapú anonim nyilvántartás is. A pénzmennyiség bővülésének határait pedig a jegybank szabná meg – mindig a gazdaság prosperitása érdekében, hasonlóan ahhoz, ahogyan most is megpróbálja megakadályozni az inflációt. A pénzmennyiség évi bővülését az állam akár közvetlenül is odaadhatná az állampolgároknak. Persze kérdés a rendszerben, hogy jó gazda-e, s nem él-e vissza a magánszereplők pénzügyi adataival az állam vagy valamely állami szereplő. Ezt, az egyébként a jelenlegi rendszerre is jellemző bizalmatlanságot tompíthatja a megfelelő szabályozási környezet. Így az új rendszer akár nagyobb pénzügyi transzparenciát biztosíthat.

Mi változna az új pénzügyi rendszerben?

Milyen bankrendszer maradna fenn, ha kisebb lenne e tevékenység profitja? – kérdezte Czeczeli Vivien. Szabó Gergely szerint a pénzintézetek visszatérhetnének a klasszikus banki szerephez, amiért korábban létrejöttek, azaz, hogy valódi pénzzel hitelezzék a gazdaságot. Az új rendszernek ugyanakkor nem célja, hogy az országban kiterjedt bankrendszer legyen, sőt ezáltal egy jóval kisebb, de versengőbb banki világ jöhetne létre. Szabó Gergely arról is beszélt, hogy e téma meglehetősen elvont, ugyanakkor fontos látni, hogy a jelenlegi rendszer alig néhány ember kezébe ad elképzelhetetlen hatalmat. Erre utalva az is elhangzott, hogy a sorozat legutóbbi alkalmán főként arról beszéltek, hogy miért nem feltétlenül igazak a fősodratú közgazdaság ma felülírhatatlannak vélt szabályai. A pénzteremtés visszavételének tehát nagy problémája, hogy hogyan lehet ezt az új elképzelést megismertetni és vonzóvá tenni az emberek számára. Pénzügyileg békés időpontban ez szinte lehetetlen, ám válságban jobban működhet – vélte a szerző. A változás egyik lehetséges eszköze a digitális jegybankpénz létrehozása lehetett volna. Sajnos a fogalmat a világ jegybankjai elkezdték kilúgozni, pontos tartalmát elhomályosítani. Ehelyett így érdemes lehet az állami pénz, a szuverén pénz vagy a nemzeti pénz fogalmát használni. A reform akár egyetlen országban is megvalósítható, de ez az állam nem lehet egy kicsi, nyitott, túlságosan kiszolgáltatott gazdaság. Célszerűbb lenne társakat találni, s nagyobb mozgalomként megvalósítani az átállást.

Nyitóképen: Az amerikai államadósság órája, New York, 2011.03.04., forrás: Benoît Prieur / Wikipédia

Témakörök: bank, gazdaság, jog, pénz, pénzteremtés
ITKI BLOG

Védelemből elégtelen

Egyre nagyobb mértéket ölt a gyermekek kizsákmányolása az online platformokon.

LUDECON BLOG

Üzemanyag-turizmus

Fél Európa hozzánk járt üzemanyagért.

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Fukarok és tücskök: a kettészakadt eurozóna

A koronavírus-járvány okozta gazdasági válság kezelésére Olaszország és Spanyolország koronakötvény kibocsátását kezdeményezte az eurozóna számára. Ausztria, Hollandia és Finnország egyelőre ellenáll, azonban az eurozóna tagállamainak többsége már felsorakozott a javaslat

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT