Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pató Viktória Lilla

Létrejöhet egy nemzetközi szabályozás a mesterséges intelligenciára?

Globális konszenzus alakul az MI felelős alkalmazásáról.

Pató Viktória Lilla 2024.09.09.
Fehér András Tibor

Csak az autóknak van autonómiája?

A gépi autonómia kutathatóságának néhány kérdése.

Fehér András Tibor 2024.08.02.
Fehér András Tibor

Okosdolgok egy buta korban

Az okosdolgok terminológiai anomáliáiról és a megoldásokról.

Fehér András Tibor 2024.07.17.
Fehér András Tibor

Az MI–n innen és túl

Javaslat az MI fogalmának tisztázására.

Fehér András Tibor 2024.06.03.
Petruska Ferenc

A köz- és felsőoktatás az MI korában

Hogyan változtatja meg a képzéseket?

Petruska Ferenc 2024.05.13.
VALLÁS ÉS TÁRSADALOM BLOG
Petruska Ferenc
Petruska Ferenc
alezredes, kutató, NKE EJKK Vallás és Társadalom Kutatóintézet
  • 2024.05.02.
  • 2024.05.02.

Szabályozás az MI szöveggenerálására

Hogyan kategorizálható és szabályozandó a mesterséges intelligencia felhasználása a szöveggenerálásban? 

A jelen blogbejegyzés célja a mesterséges intelligencia (MI) felhasználás súlyának érzékeltetése az akadémiai életben. A szerző javaslatot tesz a pontos kategóriák kidolgozására az MI felhasználásának mértékétől és az adatok minőségétől függően, illetve ezek szabályozására is. A szerző amellett érvel, hogy az MI szabályozására és a kockázatok minimalizálására szöveggenerálásban és -módosításban is szükség van az akadémia szektoron túl is.

A Microsoft Office rendszer 1992-ben történt megjelenése forradalmi jelentőségű volt az akadémiai életben is. Az Office csomaggal kezelhető táblázatok (.xls, .xlsx), szövegek (.txt, .doc, .docx, .pdf), prezentációk, e-mailek, kiadványok, adatbázisok megjelenését és jelentőségét a tudományos életben lehetetlen túlbecsülni[1]. Azonban a Microsoft Office megjelenése az akadémiai életben így is csak formai jelentőségű volt, a szakirodalom tartalmára ugyanis nem volt közvetlen kihatása. Bár az Office csomagok nagyban megkönnyítették a kutatásokat, azok a szakirodalom tartalmát nem befolyásolták. Az akadémiai életben a szakirodalom tartalmának kutatása és elemzése továbbra is a hagyományos módszerekkel történt, és a Microsoft Office csomagok csak eszközök voltak a kutatási eredmények dokumentálására és megosztására.

A mesterséges intelligencia viszont már egy olyan technológia, amely lehetővé teszi a szoftverek és a gépek számára, hogy emberi intelligenciát utánozzanak, ezért nem csak a kutatás formájára, hanem annak lényegi tartalmi elemeire is mélyen kihat. Sőt, az MI a kutatási eredményeken keresztül is gyorsan átalakítja a modern társadalom különböző aspektusait, beleértve az egészségügyet, a közlekedést, a pénzügyeket és az oktatást. Ahogy az MI technológiák egyre jobban beépülnek a mindennapi életbe, egyre fontosabb a felhasználás mértékének és észlelésének megértése[2]. A mesterséges intelligencia jelentőséget érzékelteti, hogy Ferenc pápa még januárban a béke 57. világnapjára szóló üzenetét a mesterséges intelligenciának is szentelte, és arra hívta fel az emberiséget, hogy az folytassa a szív bölcsességét, amely elősegítheti, hogy „a mesterséges intelligencia rendszereit egy teljes körű emberi kommunikáció szolgálatába állítsuk”[3].

Ez kettős követelményt támaszt a felsőoktatás irányában: egyrészt a tudományos módszertant ki kell egészíteni a MI akadémiai felhasználásának oktatásával, másrészt gyökeresen módosítani kell az oktatásmódszertant, a számonkérést, sőt magát a felsőoktatási tananyagot is. Ennek egyik indoka, hogy MI alkalmazása már behozhatatlan előnyt jelent az akadémia felhasználóknak szemben a tradicionális módszereket alkalmazókkal szemben. A másik indoka, hogy nincs sok értelme olyan tudást és készségeket átadni, amelyet a MI már tökéletesen biztosít.

Az MI szerepe az egyetemi oktatás és kutatás területén jelenleg is kiemelt fontosságú. A kutatók jelentős mértékben támaszkodnak (releváns szakirodalom keresése, bonyolultabb összefüggések feloldása, hivatkozáskezelés stb.) az MI-re, miközben az oktatók is egyre inkább integrálják az MI-t a vizsgáztatás (tesztek és vizsgakérdések generálása) folyamatába[4]. Ezenkívül a hallgatók már most is találkoznak az MI-vel tanulmányaik során (autonóm fegyverrendszerek, forgalomfelügyelet stb.) és a jövőben ez a tendencia csak erősödni fog.

Figyelembe véve a MI körül folyó tudományetikai vitákat és az érintett, valamint érdekelt felek és átlagemberek által képviselt számos nézőpontokat, nélkülözhetetlen kidolgozni egy megbízható és hatékony eszközt az MI felhasználásának mérésére, amely könnyen alkalmazható. A kutatók és a döntéshozók együttműködésével biztosítható, hogy az MI fejlesztése és alkalmazása hatékony, felelős és egyúttal etikus módon történjen. Ez az együttműködés maximalizálhatja az MI előnyeit, miközben csökkenti a potenciális kockázatait, ami végül egy harmonikusabb MI technológiák integrációját eredményezi a mindennapi életünkbe és a társadalomba[5].

A fenti igényekre reagáltak a fejlesztők is, ezáltal MI által támogatott kutatási platformok (Scispace, Sourcely stb.) már jelenleg is alkalmasak a kutatási integritás tiszteletben tartása mellett rendkívüli segítséget nyújtani[6]. Fontos azonban kiemelni, hogy a chatbotok (ChatGPT, GroqAI, Gemini stb.) visszaélésekre adhatnak lehetőséget, így a használatukkal kapcsolatos kockázatok minimalizálása érdekében szükséges célzott szabályozást kidolgozni.

A célzott szabályozásnak viszont csak akkor van értelme, ha objektíven mérhető az MI felhasználása. Ellenkező esetben a MI használat bevallása önkéntes, rövid időn belül pedig súlytalan lesz, megfosztva a szabályozás annak érdemi jellegétől. A hagyományos technológia mérőszámok nem feltétlenül ideálisak az MI felhasználás mérésére. A mérőszámok hosszúak, kontextusfüggőek vagy hiányoznak az empirikus validálásuk. Emellett a technológiai attitűdöket értékelő kérdőívben (pl. The Media and Technology Usage and Attitudes Scale – MTUAS) nem fejlesztették ki és validálták specifikusan az MI rendszereket [7]. A Mesterséges Intelligencia Attitűd Skála (AI Attitude Scale – AIAS) öt tételt tartalmaz, beleértve egy fordított értékű tételt is, amely az MI befolyását méri az emberek életére, karrierjére és általában az emberiségre[7]. Összességében az analízisek azt sugallják, hogy a kidolgozott és validált AIAS értékes eszköz lehet a kutatók és a szakemberek számára, akik az MI fejlesztésén dolgoznak, és meg akarják érteni a felhasználók általános attitűdjét az MI iránt. Az AIAS által alkalmazott skála – minimális módosítással – alkalmas lehet az MI-felhasználásnak a kategorizálására, szabályzóinak kidolgozására. 

Az első kategóriába tartoznak azok a szövegfelhasználások, amikor az MI felhasználása tilos. Ha az MI alkalmazása kritikus adatok felhasználásával járna, a kutatók kizárólag a tudásukra és készségeikre támaszkodnak a munkájuk során. A munkafolyamat egyetlen szakaszában sem megengedett a mesterséges intelligencia interakciója. Szigorúan tilos a kritikus adatok (minősített adat, különleges személyes adat, személyes adat, orvosi titok, ügyvédi titok, más hivatás gyakorlásához kötött titok, biztosítási titok, banktitok, fizetési titok, értékpapírtitok stb.) MI alkalmazásokba való feltöltése. Zárt hálózaton belüli adatokkal dolgozókra, a szervezeten belül lokálisan kialakított MI alkalmazásokra ezek a korlátozások nem vonatkoznak.

A második felhasználási kategória az MI által asszisztált szövegformázás. A kutatók a mesterséges intelligenciát szabadon felhasználhatják az ötleteléshez, a vázlatok létrehozásához, a helyesírás javítására és a munkájuk strukturálásához. A végső irodalom azonban nem tartalmazhat mesterséges intelligencia által generált plusz információt vagy tartalmat.

A kutatók a mesterséges intelligencia eszközöket használhatnak munkájuk érthetőségének, minőségének vagy formázásának javítására, viszont az eredeti munka mellékletként kötelező. Ez lehetőséget ad a szerkesztőknek a MI hozzáadott értékének objektív mérésre.

A negyedik esetkörben a a mesterséges intelligenciát az egyes feladaton belüli konkrét feladatok elvégzéséhez és konkrét szakmai tartalmak generálására használhatják. Ugyanakkor a szerzőknek a saját munkájuk mellett a mesterséges intelligencia által generált tartalmat is kritikusan szükséges elemezniük és hitelességet ellenőrizniük, illetve a forrásokat hivatkozniuk, valamint a generált tartalmat megjelölni (MI által generált tartalmak hitelesítése).

Végül az utolsó esetben a felhasználók a személyre szabott tanulási élmény, tanulmányok és vizsgák objektív értékelése során felhasználják a mesterséges intelligenciát munkájuk támogatására. Nem követelmény az ember és az MI által generált tartalom megkülönböztetése és jelölése sem.

Az AIAS módosított skála segítségével lehetőség van az MI szövegfelhasználásának kategorizálására, hogy megfelelő szabályokat ezekre a kategóriákra ráépíteni.

Felhasznált irodalom

[1] „A Microsoft története – 1992”. Elérés: 2024. május 1. [Online]

[2] „Mi az a mesterséges intelligencia és mire használják? | Témák | Európai Parlament”. Elérés: 2024. május 1. [Online]

[3] Jakab F., „Ferenc pápa részt vesz a G7-ek mesterséges intelligenciáról szóló júniusi ülésén”, Magyar Kurír. Elérés: 2024. május 1. [Online]

[4] „Etikai iránymutatások oktatók számára a mesterséges intelligencia (MI) és az adatok oktatási és tanulási célú felhasználásáról – Európai Unió”. Elérés: 2024. május 1. [Online]

[5]  N. A. Khan, K. Osmonaliev, és M. Z. Sarwar, „Pushing the Boundaries of Scientific Research with the use of Artificial Intelligence tools: Navigating Risks and Unleashing Possibilities”, Nepal J Epidemiology, köt. 13, sz. 1, o. 1258–1263, márc. 2023, doi: 10.3126/nje.v13i1.53721

[6] „SciSpace: Revolutionizing Research Paper Understanding with AI | by Nicole Gallicchio-Elz | Medium”. Elérés: 2024. január 18. [Online]

[7] S. Grassini, „Development and validation of the AI attitude scale (AIAS-4): a brief measure of general attitude toward artificial intelligence”, Front. Psychol., köt. 14, o. 1191628, júl. 2023, doi: 10.3389/fpsyg.2023.1191628

A nyitóképet mesterséges intelligencia generálta.

Témakörök: generálás, MI, szabályozás, szöveg
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT