Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Lábody Péter

MI-útmutató

Komoly kihívássá vált az etikus és átlátható működés.

Lábody Péter 2025.07.01.
Pünkösty András

Lehet-e jól szabályozni a generatív MI kockázatait?

Tisztul a kép a garanciák biztosításának mikéntjével kapcsolatban.

Pünkösty András 2025.06.24.
Pató Viktória Lilla

Tudományos vészjelzés Európából

A Choose Europe és a kutatói kivándorlás dilemmája.

Pató Viktória Lilla 2025.06.04.
Rab Árpád

A megfoghatatlan kézzelfoghatóvá tétele?

Egy etikus mesterségesintelligencia-mérőrendszer felé.

Rab Árpád 2025.05.27.
Tardi Roland

A mesterséges intelligencia jelenléte a német politikában

Az MI új korszakot nyitott a választási kampányokban.

Tardi Roland 2025.05.20.
ITKI BLOG
Petruska Ferenc
Petruska Ferenc
alezredes, kutató, NKE EJKK Vallás és Társadalom Kutatóintézet
  • 2024.05.13.
  • 2024.05.13.

A köz- és felsőoktatás az MI korában

Hogyan változtatja meg a mesterséges intelligencia a köz- és felsőoktatást?

A jelen blogbejegyzés hangsúlyozza, hogy a köz- és felsőoktatásnak a mesterséges intelligencia korában olyan tudást és készségeket kell átadnia, amelyeket az MI nem tud helyettesíteni, például kreativitást, kritikus gondolkodást és emberközpontú tervezést. Emellett kiemeli, hogy egy nélkülözhetetlen alaptudás mellett a folyamatos tanulás és az új készségek elsajátítása elengedhetetlen az MI technológiai fejlődésének gyors ütemét követve.

A mesterséges intelligencia (MI) fejlődése jelentős változásokat hoz az oktatásban, különösen az egyetemi képzésben. Ez legelőször magában foglalja azoknak a zsákutcáknak (teljes és közvetlen szöveggenerálás, paradigmaváltás hiánya stb.) az elkerülését, amelybe minden kezdő MI-felhasználó belefut. A második a legjobb MI-alkalmazások felfedezése és elsajátítása az adott szakterületen. Ez nem egy egyszeri feladat, mert az MI-alkalmazások piaca rohamosan bővül. Végül érdemes megtanulni ezeket az MI-alkalmazásokat promptolni, hogy professzionális eredményeket érjenek el a szakemberek saját területükön. Az MI alkalmazásának tanítása a diákoknak, hallgatóknak és szakembereknek ezáltal lehetővé teszi, hogy felkészüljenek a jövő munkaerőpiacának kihívásaira, és olyan készségeket sajátítsanak el, amelyeket a gépek nem tudnak helyettesíteni. Az MI megértése nem elég, nélkülözhetetlen annak széleskörű alkalmazása is a jövőbeli innovációkhoz közel minden szakterületen. Az egészségügytől a pénzügyekig, a gyártástól a szórakoztatóiparig az MI változatos alkalmazásai jelen vannak és jelentősen átalakítják és fejlesztik a különböző iparágakat. A jövőben ez a tendencia folytatódni fog, és további lehetőségek nyílhatnak az MI alkalmazására olyan területeken, mint az űrkutatás, a klímaváltozás kezelése és a személyre szabott oktatás. Az MI oktatása lehetővé teszi minden szakember számára, hogy megértsék azokat az algoritmusokat, alkalmazásokat és technológiákat, amelyek átalakítják saját szakterületüket, ezáltal a társadalmat és a gazdaságot[1].

A munkaerőpiac gyorsan változik, egyre több olyan feladat van, amelyet az MI hatékonyabban tud elvégezni, mint az ember. De miért kellene bárkit is olyan feladatokra felkészíteni az oktatásban, amit a MI máris hatékonyabban, gyorsabban és költséghatékonyabban tud elvégezni? Ezért a második változás, hogy az köz- és felsőoktatásnak olyan tudást kell átadni, amelyet az MI nem tud helyettesíteni, például kreativitást, kritikus gondolkodást, és az emberközpontú tervezést. A mesterséges intelligencia sikeres navigálásához és alkalmazásához szükséges készségek közé tartozik az adatértelmezés és -kezelés, ami a nagy adatmennyiségek hatékony kezelését és megértését jelenti. Ezen képesség mellett a kritikai gondolkodás is alapvető, amely lehetővé teszi a hasznos információ és a téves vagy félrevezető adatok megkülönböztetését. Az érzelmi intelligencia is kulcsfontosságú marad, hiszen az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban továbbra is meghaladja a gépek képességeit. A kreativitás és az innováció az új ötletek és megoldások generálását jelenti, amelyek túlmutatnak a gépek által végzett rutinszerű feladatokon[2].

Végül a harmadik: egy olyan alaptudás meghatározása és felépítése minden egyes szakterületen, amely kiindulópont lehet a mesterséges intelligencia használatakor, amelyre szakterületükön belül építhetnek a szakemberek, a mesterséges intelligencia eredményeit pedig validálni tudják. Emellett az interdiszciplináris ismeretek is fontossá váltak, mivel ezek lehetővé teszik a különböző tudományágak közötti összefüggések megértését és integrálását a mesterséges intelligencia alkalmazásaiba. Egy jogász szakmai ismereteinek minimuma például magában foglalja a polgári jogot, a büntetőjogot, a munkajogot és a közigazgatási jogot, valamint a jogi szaknyelvet és a jogi érvelést. Viszont ezek mellett képesnek kell lenniük jogi dokumentumok, szerződések és egyéb jogi iratok megfogalmazására és elemzésére[3]. Ezeken a területeken az MI segít, de teljes értékű munkát végezni lehetetlen az alaptudás hiányában: az MI-alkalmazások irányában értelmes promptokat kell megfogalmazni, a kapott MI-eredményeket validálni pedig elengedhetetlen. Az egyik legnagyobb kihívás jelenleg is az, hogy az oktatási intézményeknek folyamatosan frissíteniük kell a tananyagot, hogy lépést tartsanak az MI fejlődésével. Ezenkívül az oktatóknak is rendelkezniük kell az MI-technológiák megértésével és alkalmazásával kapcsolatos ismeretekkel. Végül, de nem utolsósorban az MI technológiai fejlődésének gyors ütemét követve a folyamatos tanulás és az új készségek elsajátítása elengedhetetlen[4].

Felhasznált irodalom

[1] R. F. Kizilcec, „To Advance AI Use in Education, Focus on Understanding Educators”, Int J Artif Intell Educ, köt. 34, sz. 1, o. 12–19, márc. 2024, doi: 10.1007/s40593-023-00351-4.

[2] Z. Fields, „Human and Artificial Creativity”:, in Advances in Environmental Engineering and Green Technologies, Z. Fields, Szerk., IGI Global, 2023, o. 1–18. doi: 10.4018/978-1-6684-6366-6.ch001.

[3] A. V. Rezaev és N. D. Tregubova, „The Possibility and Necessity of the Human-Centered AI in Legal Theory and Practice”, JDTL, köt. 1, sz. 2, o. 564–580, jún. 2023, doi: 10.21202/jdtl.2023.24.

[4] M. A. Rufrano és J.-E. Yeung, „Digital Pedagogy for the Present: An Artificial Intelligence Methodology for Curriculum Development”, in 9th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’23), Universitat Politècnica de València, jún. 2023, o. 757–764. doi: 10.4995/HEAd23.2023.16175.

Témakörök: mesterséges intelligencia, MI, oktatás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT