Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Navracsics Tibor

A Nagy Átalakítás kísérlete

Az előttünk álló két évben eldől, hogy sikerül-e Ursula von der Leyen Nagy Átalakítása.

Navracsics Tibor 2025.07.17.
Pató Viktória Lilla

Versenyképesség és tudomány az új költségvetésben

Merre tart az EU kutatásfinanszírozása az FP10 keretében?

Pató Viktória Lilla 2025.07.16.
Petruska Ferenc

A multimodális rendszerek kockázatai háborúban

Kétélű fegyver, hiszen nemcsak biztonságot és védelmet nyújt, hanem veszélyeket hordoz.

Petruska Ferenc 2025.07.15.
Matuz János

Mennyire és milyen területen fontosak a Türk Államok az Európai Uniónak?

A Türk Államok részvétele a közvetlen uniós programokban.

Matuz János 2025.07.15.
Sorbán Kinga

Az életkor-ellenőrzés esete a szólásszabadsággal az Egyesült Államokban

A Paxton-ügy elmozdulást jelent a korábbi ítélkezési gyakorlathoz képest.

Sorbán Kinga 2025.07.14.
ITKI BLOG
Pünkösty András
Pünkösty András
tudományos munkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2025.06.24.
  • 2025.06.24.

Lehet-e jól szabályozni a generatív MI kockázatait?

Az Európai Unió alkotta meg a világon az első mesterséges intelligenciát (MI) átfogó jelleggel szabályozni kívánó jogszabályt. A rendelet 2024. augusztus 1-jén lépett hatályba, majd lépcsőzetesen haladva két évvel később, 2026. augusztus 2-án lesz teljes körűen alkalmazandó. A rendelet megalkotását, illetve hatékonyságát sok kritika érte, amellett, hogy kétségtelenül az embert középpontba állító európai megközelítés eredménye. A rendelet megalkotása során a generatív mesterséges intelligencia kockázatalapú szabályozásba történő beillesztése jelentette az egyik legfőbb kihívást, amellyel mi is foglalkoztunk ebben a blogban. A Rendelet által nyitva hagyott kérdéseket egy gyakorlati kódex elfogadásával kívánja megoldani a jogalkotó. De hogy áll a gyakorlati kódex elfogadása és be tudja-e tölteni a kívánt célját?

A fogalmakról még egyszer

A Rendelet (97) Preambulumbekezdése leszögezi, hogy a jogbiztonság érdekében az általános célú MI-modellek fogalmát egyértelműen meg kell határozni, és el kell különíteni az MI-rendszerek fogalmától. Ez a szakasz bőven fejti ki a fogalommeghatározásokkal kapcsolatos szempontokat, illetve az általános célú MI-modellek fogalmát magát. A Rendelet (99) Preambulumbekezdése megjegyzi, hogy a nagy generatív MI-modellek az általános célú MI-modellek tipikus példái, mivel rugalmas tartalomelőállítást tesznek lehetővé, például szöveg, audio, képek vagy videó formájában, amelyekbe könnyen beleillik különféle feladatok széles köre. A pontos jogi definíció a 3. cikk fogalommeghatározásai között szerepel, ez alapján az általános célú MI-modell olyan MI-modell – ideértve azt is, amikor az ilyen MI-modell tanítása nagy adatmennyiséggel, nagy léptékű önfelügyelet mellett történik –, amely jelentős általánosságot mutat, és forgalomba hozatalának módjától függetlenül, különféle feladatok széles körének elvégzésére képes, valamint többféle downstream rendszerbe vagy alkalmazásba integrálható, azon MI-modellek kivételével, amelyeket a forgalomba hozatalukat megelőzően kutatási, fejlesztési vagy prototípus-alkotási tevékenységekre használnak. Az általános célú MI-rendszer pedig általános célú MI-modellen alapuló MI-rendszer, amely – mind közvetlen felhasználás, mind más MI-rendszerekbe való integráció céljából – többféle célt képes szolgálni. 

A kockázatalapú rendszerbe való beillesztés lehetőségét pedig úgy oldotta meg a jogalkotó, hogy bevezette a „rendszerszintű kockázat fogalmát” (Rendelet 3. cikk 65. pont) a korábbi kockázati kategóriák mellett. Külön eljárás alapján lehet az általános célú modelleket olyan kategóriába sorolni, amelyek egyúttal rendszerszintű kockázatot is jelentenek a meghatározott küszöbértékek alapján. (51. cikk).  

A gyakorlati kódex elfogadásának menetrendje

A Rendelet kifejti, hogy a rendszerszintű kockázatot jelentő modellek estében további kötelezettségeket kell a szolgáltatóknak vállalniuk. Az MI-hivatalnak ösztönöznie kell és elő kell segítenie a gyakorlati kódexek kidolgozását (116), egyúttal, hogy a gyakorlati kódexeknek központi eszközként kell szolgálniuk az általános célú MI-modellek szolgáltatói számára az e rendeletben előírt kötelezettségek megfelelő betartásához (117). Az Európai MI Hivatalt (European AI Office) 2024 januárjában a Bizottságon belül hozták létre.

Az MI Hivatal felépítése Forrás: europa.eu

Az eredeti menetrend szerint a gyakorlati kódexet 2025. májusáig kellett volna elfogadni. Az MI Hivatal 2025. szeptember 30-án egy nagyszabású rendezvény keretében nyitotta meg a gyakorlati kódex plenáris ülését több, mint 1000 érdekelt részvételével. Az előkészítő munkálatokat, konzultációkat és munkacsoportüléseket követően jelenleg a gyakorlati kódex harmadik tervezete érhető el.   

A gyakorlati kódextervezet tartalma

A gyakorlati kódextervezet négy részből álló dokumentum, amely kötelezettségvállalásokat tartalmaz a rendszerszintű kockázatokkal bíró általános célú MI-rendszer üzemeltetői számára. A vállalások rendszerének tartalmi csomópontjai az átláthatóság, a szerzői jogok, valamint a biztonság. A felépítését tekintve a dokumentum első része – az önkéntes vállalások rendszerének ismertetésén túl – részletezi a gyakorlati kódex megalkotásának indokoltságát és azokat az alapelveket, amelyek meghatározzák a szemléletét és annak kereteit. Az alapelvek közül kiemelendő az uniós értékekkel való összhang és annak megfelelés; a kockázatok arányos kezelése, a jövőre orientáltság, a biztonságos, emberközpontú és megbízható mesterséges intelligencia ökoszisztémájának kialakítása, valamint az innováció támogatása az MI kormányzásban. A tervezet kifejezetten rögzíti, hogy azzal a feltételezéssel íródott, hogy várhatóan kevés rendszerszintű kockázattal járó általános célú MI-modell, valamint szolgáltató lesz a jövőben. A vállalások rendszerét ismertető első dokumentumon túl további három különálló szöveg fejti ki részletesen az átláthatóságra, szerzői jogokra és a biztonságra vonatkozó előírásokat. Ezek közül a legrobusztusabb anyag a biztonságra vonatkozó rész. A mintegy hatvan oldalas írásmű részletes előírásokat tartalmaz a biztonsági kockázatok csökkentésére vonatkozóan, amelynek egyik eleme a kockázatok felmérésének a kötelezettsége.

A kockázatok felmérésének folyamata Forrás: Third Draft of the General-Purpose AI Code of Practice Commitments by providers of Genneral-purpose AI models with systemetic risk – SAFETY AND SECURITY SECTION

A transzparenciával kapcsolatos rész egy bejelentési formanyomtatvány-tervezetet tartalmaz, amely az általános célú modell körülményeivel kapcsolatban ír elő részletes adatszolgáltatási kötelezettséget, a modell felhasználásáról, tanítási módjáról, de még az energia igényére vonatkozóan is. A szerzői jogi rész a szerzői jogi megfelelősséget tartja szem előtt.     

Összegzés

Bár jelenleg még csupán egy tervezetet olvashatunk az általános célú MI modellek gyakorlati kódexével összefüggésben, az immár a harmadik kibővített változat. A szöveggel kapcsolatos újabb körös konzultáció nemrégiben zárult csak le. Mégis, az már megállapítható, hogy a MI-rendelet szabályozási logikájával kapcsolatos egyik alapvető kihívást jelentő, illetve általában a mesterséges intelligencia szabályozás érdemét jelentő generatív MI vonatkozásában tisztul a kép a garanciák biztosításának mikéntjével kapcsolatban, jóllehet a gyakorlati kódex gyakorlatban való működése és annak megítélése még várat magára.

Nyitókép forrása: Vecteezy

Témakörök: Európai Unió, jog, mesterséges intelligencia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT