Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tőkei Krisztina

„Mondókázz velem!”

A kisgyermekkori beszédfejlődés támogatása a magyar népi mondókák segítségével.

Tőkei Krisztina 2025.07.02.
Kovács Örs

Hogyan lehet maximumpontos a felelete a szóbeli történelem érettségin?

Szóbeli tételek és feleletek történelemből emelt és középszinten.

Kovács Örs 2025.06.20.
Libárdi Péter

Petőfi másképpen

A diákok produktív alkotófolyamatnak élték meg a projektmunkát.

Libárdi Péter 2025.05.13.
Bíró Csilla

A latin nyelv egykori tankönyvei

A jezsuita Manuel Alvarez-féle tankönyvcsalád.

Bíró Csilla 2025.05.06.
Gósy Mária

Miért érdemes konferenciára járni?

A korábbi mozaikszerű ismeretek észrevétlenül egész képekké állnak össze.

Gósy Mária 2025.04.29.
TANÁRI SZOBA BLOG
Varga Andrea
Varga Andrea
adjunktus
  • 2025.04.01.
  • 2025.04.01.

Gondolatok a beszédfejlesztésről

A szépolvasó-szépkiejtési versenyek margójára

A pedagógusjelölt hallgatók Kazinczy-versenye (Szép magyar beszéd verseny) értő-értető szövegtolmácsolásai és a kisiskolások számára szervezett Szépolvasó verseny felolvasásai újra meg újra felhívják a figyelmet a helyes beszéd és a szépolvasás jelentőségére és értékére. A magyar nyelv ápolásának e jeles színterei mindenkor az igényes, kulturált és kifejező beszédre és olvasásra ösztönzik a résztvevőket és közvetve természetesen a hallgatóságukat. A jelen blogbejegyzés ezért az olvasás – hangos olvasás – szépolvasás – szépkiejtés kapcsolódási pontjait érinti.

Az olvasni tanuló kisgyermek kezdetben hangosan olvas, mint ahogyan az emberiség történetében is az olvasás kezdetben hangos olvasást jelentett. Nemcsak azért, mert a szóbeliség elsődleges a nyelvhasználatban, hanem, mert a hangos olvasásnak közösségteremtő ereje van: a felolvasás jelen van a családi kommunikációban az esti mese olvasásakor, és fontos helye van a tanári kommunikációban is. A tanító vagy magyartanár nem csupán didaktikai célból olvas fel, hanem mert tudja, hogy mennyire fontos az érzések és gondolatok „közös”-sége, az „együtt” megtapasztalása. A még olvasni nem tudó kisgyermeknek felolvas a szülő vagy a tanító, sőt a már olvasó tanítvány is igényli, hogy felolvassanak neki, mert a közös történethallgatásnak varázsa van, a hangos olvasás közösségi élményt teremt.

Az olvasástanulás, majd az olvasástechnika fejlesztése, a hangos olvasás szorosan összekapcsolódik a beszédfejlesztéssel. A tiszta beszéd, a szép kiejtés a személyiségünk egyik tükröződése, általános kulturáltságunk, magatartásformánk szerves része, az önkifejezés (egyik) legközvetlenebb lehetősége – éppen ezért (is) anyanyelvi nevelésünk kiemelt területe a beszédkultúra fejlesztése, esetenként javítása. A helyes beszédre nevelésnek már a családban el kell kezdődnie, majd ebbe a folyamatba csatlakoznak be a nevelési-oktatási intézmények. Ezt a gondolatmenetet folytatva könnyen belátható: alapvető fontosságú a pedagógusjelöltek beszédét fejleszteni, hiszen számukra a hang eszköz, a hangzó beszéd – beleértve a felolvasást is – munkaeszköz. A szépen olvasó és szépen beszélő gyermekek nevelésének feltétele a szépen olvasó-beszélő pedagógus, a magas színvonalú tanítói beszédminta. A szövegek hangos megjelenítése a pedagógusok és a pedagógusjelöltek részéről komplex felkészülést és rendszeres beszédgyakorlatokat igényel; a tanítói bemutató olvasás fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni.

Melyek is azok a területek, melyek kiemelt figyelmet kapnak mind a tanári felkészítés során, mind a gyermekek beszédtevékenységének fejlesztése során? [A beszédhallás fejlesztése ugyanilyen fontos, ezért arra egy másik blogbejegyzésünkben térünk majd ki.]

Itt jegyezzük meg, hogy a beszédművelés feladatait nem öncélúan gyakoroljuk, hanem ezek szoros kapcsolatban vannak az anyanyelvi nevelés minden területével: az olvasás- és írástanítás lépéseivel, a hangos olvasás, a helyesírás és a szóbeli szövegalkotás tanításával. Minthogy a beszédprodukció összetett folyamat (összetevői: a légzés, a hangadás, a kiejtés és a kifejezés), sokféle és változatos, játékos beszédtechnikai gyakorlatokat végzünk. Légzőgyakorlatokat, hangadó gyakorlatokat, kiejtésgyakorlatokat, majd a beszédünk érthetőségét meghatározó és esztétikáját gazdagító kifejezőgyakorlatokat – ez utóbbiak, összefoglaló nevükön szövegfonetikai eszközök, a szöveg értelmezésében is nagy segítségünkre vannak. Tanítványaink megtapasztalhatják, hogy szóbeli kommunikációnk sikerességét, a hallgatóságunkra tett hatás mértékét mennyire befolyásolja ezen eszközök megfelelő alkalmazása: a hangsúly, a hanglejtés, a szünet, a beszédtempó, a hangszín és a hangerő jelentésmódosító és érzelemkifejező funkciója. Könnyen belátható, mekkora jelentőséggel bír, hogy akár a hétköznapi vagy tantermi kommunikációban a résztvevő felek, akár irodalmi szövegek, mesék, történetek olvasásakor-hallgatásakor a szövegértelmezők-befogadók felismerjék és tudatosítsák például a semleges kijelentés, az érdeklődő kérdés, a csodálkozó kérdés, a türelmetlen kérdés, a gyanakvó kérdés, az ingerültség, a szomorúság, a lemondó szomorúság, a félelem, a szörnyülködés, a tűnődés, a vigasztalás, az örömteli felkiáltás, a kárörvendés, a dicsekvés, a meglepődés, a jóindulat, az együttérzés, a segítőkészség, a biztatás, a tisztelet, a csodálat, a kedvesség hangzásformáját, majd beépítsék saját kommunikációs eszköztárukba, beszédkultúrájukba. A beszédtechnikai gyakorlatok és a szöveginterpretációk során megtapasztalják azt is, hogy a nyelv mennyire gazdag: ugyanannak a gondolatnak vagy érzelemnek a kifejezésére többféle eszközt fel tudunk használni – dinamikával, tempóváltásokkal, magassági váltásokkal, időtartammal stb., sőt a csönddel, szünettartással is!

A hallott beszéd és az olvasott szöveg ezek révén telik meg élettel, így nyer értelmet az egymással folytatott kommunikáció, az együtt gondolkodás, az „együtt” érzés, az érzelmek közössége. A szépolvasás és a helyes beszéd tehát tágabb értelemben személyiségnevelő is.

Visszatérve a kiinduló, gondolatébresztésül szolgáló anyanyelvi versenyekhez: az értő-értető megszólaltatás, a szöveginterpretálás, a közléstartalom hiteles tolmácsolása összetett feladat, melynek csak egy része az adekvát akusztikai forma megtalálása. Azaz még az ilyen, alapvetően reproduktív megszólalási formánál, mint amilyen a felolvasás, is szerepet kapnak a beszéd nonverbális elemei: a gesztusok, a mimika, a testtartás, a tekintet – ahogy az olvasó kapcsolatot teremt a hallgatóságával. Ezek is segítik beszédmagatartásunknak, árnyalt kommunikációnknak a hatásosságát, eredményességét.

Nyitókép forrása: pickpic.com

Témakörök: beszéd, pedagógus, tanár, tanítás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT