Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tőkei Krisztina

„Mondókázz velem!”

A kisgyermekkori beszédfejlődés támogatása a magyar népi mondókák segítségével.

Tőkei Krisztina 2025.07.02.
Kovács Örs

Hogyan lehet maximumpontos a felelete a szóbeli történelem érettségin?

Szóbeli tételek és feleletek történelemből emelt és középszinten.

Kovács Örs 2025.06.20.
Köő Artúr

A válogatott labdarúgóból lett magyar miniszterelnök

Kormánya nem volt széles körben elismert.

Köő Artúr 2025.04.22.
Taxner Tünde

Szív és agy az osztályteremben

Történetmesélés az oktatásban.

Taxner Tünde 2025.04.15.
Lember-Major Enikő

Olvasástanítás és olvasóvá nevelés

Legyen az olvasás inspiráló élmény minden gyermek számára.

Lember-Major Enikő 2025.04.08.
TANÁRI SZOBA BLOG
Ribarics Lívia
Ribarics Lívia
tanársegéd, NKE NITK Óvó- és Tanítóképző Tanszék
  • 2024.12.12.
  • 2024.12.12.

A mozgáskultúra helye a nevelésben

A mozgáskultúra a nevelés szerves része, mivel a gyermekek egészséges fejlődéséhez elengedhetetlen a rendszeres testmozgás. Ez magában foglalja a különböző mozgásformák tudatos elsajátítását és alkalmazását, ami hozzájárul a testi-lelki fejlődéshez, az egészség megőrzéséhez és a harmonikus személyiség kialakulásához. A nevelés nemcsak a tudás átadásáról szól, hanem a személyiség teljes körű fejlesztéséről is, amelyben a mozgáskultúra kiemelt szerepet kap. A mozgáskultúra nem csupán a sporttevékenységekre korlátozódik. Része az egészséges életmódra nevelés, a testtudat fejlesztése, a mozgás örömének megélése és az esztétikus mozgásformák elsajátítása.

A gyermek mozgáskultúrája már születésétől kezdve alakul a sok kisebb mozgás egymásra épülésével. Ezért minden egyes szakasz kulcsfontosságú a kisgyermekkori mozgásfejlődés során, amit egységes folyamatként kell tekinteni.

Hogyan integrálódik a mozgáskultúra különböző nevelési területeken? 

A mozgáskultúra fontos szerepet játszik a közösségi nevelésben. A csapatsportok, a tánc és a közösségi játékok segítik a gyermekeket abban, hogy megtanuljanak együttműködni, felelősséget vállalni és alkalmazkodni a szabályokhoz. Ezek a tevékenységek erősítik a társas kapcsolatokat és a közösségi összetartozás érzését. A környezeti nevelés keretében a természetben végzett mozgásformák (például a túrázás vagy a szabadtéri játékok) hozzájárulnak a természet tiszteletéhez és felelősségteljes megóvásához. A gyermekek megtanulják, hogyan vigyázzanak saját egészségükre és a környezetükre is. Az érzelmi nevelésben a mozgás segíti az érzelmek kifejezését és levezetését, a stressz és a szorongás csökkentését. A mozgással elért sikerek növelik az önbizalmat és a pozitív önértékelést. Az esztétikai nevelés során, például a tánc vagy a ritmikus gimnasztika által, fejlődik a gyermekek esztétikai érzéke és önkifejező képessége. A harmonikus mozdulatok és a szép testtartás hozzájárulnak a művészi érzékenység kialakulásához. Az értelmi nevelésben a mozgáskultúra fejleszti az észlelési, gondolkodási és problémamegoldó képességeket. Többek között a sportjátékok során stratégiai gondolkodást tanulnak a gyermekek. A mozgás során megtapasztalhatják, hogyan tervezzenek, hajtsanak végre és értékeljenek egy feladatot. A sport és a versenyszellem javítja a koncentrációt és a teljesítményre való törekvést, valamint támogatja a kognitív és szociális fejlődést. John Gottman szerint a mozgás fontos szerepet játszik az erkölcsi nevelésben, mivel a szabályok betartása közben a gyermekek olyan értékeket tanulnak meg, mint az igazságosság, a tisztelet és a sportszerűség. A rendszeres testmozgás segíti őket abban, hogy megtapasztalják a célokért való küzdést, fejlesszék kitartásukat és önfegyelmüket. A csapatsportok különösen jó lehetőséget adnak arra, hogy megtanulják tiszteletben tartani mások képességeit és értékeit, valamint gyakorolják az empátiát. A sporthelyzetek gyakran hoznak konfliktusokat, amelyek megoldásához kompromisszumkészségre van szükség. A testi nevelés területén, a testnevelésórák során a különböző sportágakkal és mozgásformákkal ismerkednek meg, miközben az egészséges életmód alapjait is elsajátítják, ezáltal megértik a rendszeres mozgás fontosságát. A mozgáskultúra a speciális nevelési területeken, a sajátos nevelési igényű (SNI-s) gyermekek fejlesztésében is kiemelt szerepet kap. A mozgásterápia és a gyógytestnevelés olyan, egyénre szabott mozgásformákat kínál, amelyek segítik a motorikus és kognitív képességek fejlődését, támogatva ezzel a gyermekek egyéni szükségleteit.

Mi a szülők és a pedagógusok szerepe? 

A szülőknek és a pedagógusoknak fontos szerepük van abban, hogy a mozgást játékos, motiváló formában vezessék be a gyermekek mindennapjaiba. Példamutatásukkal és támogatásukkal segíthetnek abban, hogy a gyermekek a saját fejlődési ütemüknek megfelelően haladjanak. Az intézmények (bölcsőde, óvoda, iskola) és a családok közös felelőssége, hogy a mozgás természetes része legyen a gyermekek életének, így egészséges, harmonikus kapcsolatot kialakítva a testükkel és a környezetükkel.

A mozgáskultúra nem csupán a testnevelésórákon fontos, hanem a nevelés szinte minden területén szerepet játszik. Hozzájárul a gyermekek fizikai, szellemi, érzelmi és szociális fejlődéséhez, és olyan készségeket alapoz meg, amelyek az élet számos területén hasznosak. Ezért elengedhetetlen, hogy a mozgás kiemelt helyet kapjon az oktatásban és a nevelésben.

Források

Bábosik István (2004): Neveléselmélet. Osiris Kiadó

Bagdy Emőke (2014): A személyiség titkai. Család, nevelés, önértékelés. Helikon Kiadó

Biróné Nagy Edit (2011): Sportpedagógia. Dialóg Campus Kiadó

Csányi Tamás – Révész László (2015): A testnevelés tanításának didaktikai alapjai –Középpontban a tanulás. 1. kiadás. Magyar Diáksport Szövetség

Gottman, John – Declaire, Joan (2024): Gyerekek érzelmi intelligenciája – Nevelés szívvel-lélekkel. Jaffa Kiadó

Kövecsesné Gősi Viktória (2009): A környezeti nevelés változatai az általános iskolában – Az Erdőpedagógia Projekt hatékonyságának vizsgálata. PhD-disszertáció. Budapest: ELTE PPK – Neveléstudományi Doktori Iskola

Pásztor Enikő – Frang Gizella – Zsubrits Attila – Simon István Ágoston (2022): A játék kisgyermekkorban. Szemelvények a játék különböző területeiről. Soproni Egyetem Kiadó

Ritter-Hajas – Ildikó Boglárka (2021): Játékkultúra a mindennapos testnevelésben. In: Bús (szerk.) Gyermek – kultúra – pedagógia. 348–363.

Szvatkó Anna – Arató Domonkos – Bodnár Eszter – Fodorné dr. Földi Rita (2016): Mozgásterápiás protokoll a kora gyermekkori intervencióban. Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft.

Nyitókép: Pexels

Témakörök: mozgás, tanítás, tanító
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT