Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
Navracsics Tibor

Negyven éve leng

Az európai együttműködés egyik leghatásosabb szimbóluma.

Navracsics Tibor 2025.07.03.
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
Ludovika.hu

Dánia az EU élén

Skandináv ambíciók a lengyel elnökség után.

Ludovika.hu 2025.07.01.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Máthé Réka Zsuzsánna
Máthé Réka Zsuzsánna
tudományos munkatárs, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.01.08.
  • 2025.01.08.

Az új Bizottság első féléve

A Bizottság első feladatait a versenyképességi paktum, valamint a soros lengyel elnökség prioritásai határozzák meg.

Az alig egy hónapja megalakult Európai Bizottság 2025 januárjában kezdi igazán a munkát. Az új Bizottság politikai terveiről és az ezekkel kapcsolatban felmerülő aggályokról korábban már írtunk. A testület munkájának tartalmát az első félévben egyrészt a magyar elnökség alatt elfogadott versenyképességi nyilatkozat, másrészt a lengyel elnökség prioritásai határozzák majd meg.

A Budapesten elfogadott versenyképességi paktum 2025 első felében konkrét intézkedéseket vár el a Bizottságtól. Így júniusig a Bizottság javaslatokat kell előterjesszen a vállalkozásokra, különösen a kis- és közepes vállalkozásokra (kkv) háruló adminisztratív, a szabályozásból eredő és a jelentéstételi követelmények legalább 25 százalékkal történő csökkentésére vonatkozóan. Hasonló törekvéseket már 2015 óta láthattunk a Bizottság részéről, amelyek szektorálisan különböző intézkedéseket igyekeztek foganatosítani. Ezek a lépések nem sok eredményt érhettek el, figyelembe véve, hogy a 2024-ben kiadott Letta-jelentés értelmében a különböző cégek képviselői úgy érzik, hogy tevékenységük során az egyik legnagyobb nehézséget az adminisztratív terhek róják rájuk.

A lengyel elnökség programjában viszonylag kevés figyelmet kap a versenyképesség kérdése, ha mégis, akkor inkább az energia ára, illetve az ellátási biztonság szempontjából figyelnek erre – és különösen arra, hogy az EU még kevesebb orosz energiahordozót importáljon. Vagyis a vállalatokat érintő bürokratikus terheket csökkenteni célzó intézkedések nem különösebben lényegesek az új uniós elnökség számára. Reménykedjünk, hogy a Bizottság által megfogalmazott újabb intézkedések elsősorban horizontális, átfogó jellegű stratégiák lesznek, amelyeket a kkv-k is eredményesnek éreznek majd, és valóban hozzájárulnak az európai vállalatok versenyképességének növeléséhez.

A Budapesti nyilatkozat értelmében a Bizottság júniusig egy új és átfogó horizontális stratégiát kell kidolgozzon az egységes piac elmélyítésére vonatkozóan, amely egyértelmű határidőket és mérföldköveket megállapító ütemtervet is tartalmaz. Mivel ez a terület az integráció erősítését jelenti, várható, hogy a Bizottság a tőle telhető legjobb teljesítményt fogja nyújtani. Az intézkedések különösen eredményesnek várhatók, mert az egységes piac mélyítése a lengyel elnökségnek is egyik prioritása.  

Ugyancsak júniusig kapott határidőt a Bizottság arra, hogy a digitális transzformáció felgyorsítására, valamint az adatgazdagságban rejlő lehetőségek kiaknázására egy átfogó stratégiát dolgozzon ki. A digitális transzformáció kérdésköre szintén fontos a lengyel elnökségnek is, így ezen a területen is várhatunk lényeges előrelépéseket.

A lengyel elnökség számára a jogálliamisági viták rendezése kiemelt téma lett. Röviddel az új lengyel miniszterelnök megválasztása után és még a szükséges reformok bevezetése előtt a Bizottság lezárta a Lengyelország ellen indított 7. cikk szerinti eljárást, így a lengyel elnökség figyelmében elsősorban Magyarország állhat. A magyar elnökség vitatott megítélése, valamint a megromlott lengyel–magyar kormányközi kapcsolatok miatt várható, hogy úgy a Bizottság, mint Lengyelország szívügyének tekinti a Magyarországot érintő jogi vita mielőbbi napirendre tűzését. Mindezek fényében félő, hogy az uniós vállalatok versenyképességét érintő javaslatok kérdése csak egyike lesz a Bizottság sokszáz feladata között anélkül, hogy érdembeli előrelépést tennének ez ügyben.

Kép forrása: europa.eu

Témakörök: bizottság, Európai Unió, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT