Skip to content
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Ludovika.hu

Az elektronikus orr

Minden szagot nagyszámú különböző vegyület határoz meg.

Ludovika.hu 2023.03.08.
Pató Viktória Lilla

ChatGPT: tiltás vagy oktatási reform?

Felmerülhet a tanítási és tanulási módszerek megváltoztatása.

Pató Viktória Lilla 2023.02.08.
Nagy Noémi

A Rubiconon túl: a mesterséges intelligencia emberi jogi kockázatai

Nem lehet az aggodalmakat szőnyeg alá söpörni.

Nagy Noémi 2023.02.03.
Rab Árpád

Az eHealth üzleti, társadalmi trendjei és jövőképe

Fontos a tudatosság kialakítása a betegadatok kezelése területén.

Rab Árpád 2023.02.03.
Kaderják Dániel és a ChatGPT

Társszerzőnk: a mesterséges intelligencia

Hálózattudomány az innováció frontvonalában.

Kaderják Dániel és a ChatGPT 2023.01.26.
MESSZELÁTÓ BLOG
Pethő Marcell
Pethő Marcell
a Nemzetek Európája Karrierprogram végzett hallgatója
  • 2021.12.08.
  • 2021.12.08.

Aranyérem szabályozásban?

Napjainkban a mesterséges intelligencia fogalma már jóval meghaladta azt az elképzelést, amelyet az ifjú kutató, John McCarthy 1956 nyarán mutatott be a korszakalkotónak számító dartmouthi workshopon.

Eljutottunk arra a szintre, hogy virtuális személyi asszisztenst használunk, önjáró járművel közlekedünk, a telefonunk algoritmusa az ízlésünknek megfelelő zeneszámokat ajánlja fel. Életünk megkönnyítésén túl a mesterséges intelligencia segítséget nyújt a világ legnagyobb kihívásainak megoldásában: a krónikus betegségek kezelésében, a bűnüldözésben, az éghajlatváltozás leküzdésében és a kiberbiztonsági fenyegetések előrejelzésében.

Az Európai Unió stratégiai érdeke a megbízható mesterséges intelligencia globális központjává válni, ezért a világon elsőként olyan jogi keretrendszer kidolgozása van folyamatban, amely a tervek szerint garantálni fogja az emberek biztonságát és alapvető jogait, miközben elősegíti a tagállamok technológiai innovációját. A jelen bejegyzés célja bemutatni a mesterséges intelligenciával kapcsolatos szabályozás jelenlegi mérföldköveit, illetve igyekszik választ találni arra a kérdésre, hogyan lehet szabályozni egy olyan technológiát, melynek alapvető tulajdonsága az átláthatatlanság és kiszámíthatatlanság.

Az Európai Bizottság (továbbiakban Bizottság) mesterséges intelligencia szabályozása területén végzett munkája a 2018. áprilisi „Mesterséges intelligencia Európáért” című közleményétől eredeztethető. Ebben a dokumentumban a Bizottság kötelezettséget vállalt arra, hogy a tagállamokkal együttműködve összehangolt tervet dolgozzon ki az Európai Unió technológiai és ipari kapacitásának, valamint a mesterséges intelligencia gazdaságon belüli elterjedésének fokozása érdekében. A dokumentum hangsúlyozza a megfelelő etikai és jogi keret biztosításának szükségességét a mesterséges intelligencia fejlesztése és használata körüli bizalmi környezet kialakítása érdekében.

Ezt követően 2021. április 21-én a Bizottság közzétette a mesterséges intelligencia csomagját, amely az MI 2021 felülvizsgálatának összehangolt tervéből és az MI rendeletre vonatkozó jogalkotási javaslatból (továbbiakban AIA) áll. A 2018-as tervezetre építve a felülvizsgált terv konkrét policy intézkedéseket ír elő a mesterséges intelligencia kiválósági ökoszisztémájának megerősítésére. A mesterséges intelligencia rendeletjavaslat célja az MI rendszerekkel kapcsolatos alapvető jogok és biztonsági kockázatok kezelése a megbízható európai MI fejlesztése és használata érdekében. Az eredeti javaslat szerint a Bizottság a mesterséges intelligenciára vonatkozóan egy kockázatalapú megközelítésen alapuló osztályozási rendszert határozott meg.

Az „elfogadhatatlan” kockázatot jelentő mesterséges intelligencia rendszereket betiltaná az EU. A „magas kockázatot” jelentő mesterséges intelligencia rendszereknek egy sor követelménynek és kötelezettségnek kell megfelelniük ahhoz, hogy hozzáférhessenek az uniós piachoz. Az „alacsony vagy minimális kockázatot” jelentő mesterséges intelligenciával működő rendszerekre enyhébb átláthatósági kötelezettségek vonatkoznának. Az AIA felsorolja a mesterséges intelligencia termékek néhány típusát és felhasználási módját, valamint ismerteti a kockázati besorolásukat. Ezek a fogalommeghatározások és kategóriák azonban változhatnak az AIA hatálybalépése előtt.

Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (a továbbiakban: EGSZB) 2021 szeptemberében közzétette a jogszabálytervezetről szóló véleményét, amelyben javasolja, hogy az AIA rendelkezzen arról, hogy bizonyos döntések továbbra is az emberek előjogai maradjanak – különösen akkor, ha a döntéseknek erkölcsi összetevője és jogi következményei vagy társadalmi hatása van. Az EGSZB a javasolt önértékeléssel szemben kötelezővé tenné a harmadik fél által végzett értékeléseket minden magas kockázatú mesterséges intelligencia esetében. Panasz- és jogorvoslati mechanizmust vezetne be azon szervezetek és polgárok számára, akiket az AIA hatálya alá tartozó mesterséges intelligencia rendszerek, gyakorlatok vagy alkalmazások miatt kár ért.

A Tanács eddig üdvözölte az e területre vonatkozó szabályozást. A lengyel és a cseh szenátus azonban levélben fordult a Bizottsághoz, amelyben aggodalmukat fejezték ki a biometrikus azonosítási rendszerek közterületeken történő, az AIA értelmében engedélyezett használatával kapcsolatban. Az emberi szabadságjogokra gyakorolt nagy kockázatot jelentő következmények miatt az AIA javaslatban jelenleg meghatározottnál szigorúbb megközelítést szeretnének. Az európai adatvédelmi biztos szintén szigorúbb megközelítést támogat az emberi jellemzők – például az arc, a járás, az ujjlenyomat, a DNS, a hang, a billentyűleütések és más biometrikus jelek – nyilvános helyeken történő automatikus felismerésével kapcsolatban, céltól függetlenül.

A javaslat most már készen áll az Európai Parlament első olvasatára és a szokásos uniós jogalkotási folyamaton fog keresztülmenni. Még mindig több év és számos további egyeztetés kellhet ahhoz, hogy a végleges szövegezésről megállapodás születhessen és az AIA elfogadásra kerüljön. Összehasonlításképpen az általános adatvédelmi rendeletnek több mint négy évbe telt, mire a javaslattételi szakaszból elfogadásra került. Az AIA esetében még elfogadása után is kétéves végrehajtási időszaknak kell eltelnie ahhoz, hogy hatályba léphessen. Továbbá az AIA a GDPR-hoz hasonlóan a globális szabványokat is befolyásolni fogja. Érdemes lesz tehát figyelemmel kísérni, hogy az AIA milyen mértékben fog változni az elkövetkező években.

Források

  • James Moor: The Dartmouth College Artificial Intelligence Conference: The Next Fifty Years, In.: AI Magazine Volume 27 Number 4 (2006), 87.p
  • Tóth András: A mesterséges intelligencia szabályozásának paradoxonja és egyes jogi vonatkozásainak alapvető kérdései, Infokommunikáció és Jog, 2019/2. (73.), 3. o.
  • A Bizottság közleménye az Európai Parlamentnek, az Európai Tanácsnak, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának: Mesterséges intelligencia Európa számára
  • Coordinated Plan on Artificial Intelligence 2021 Review
  • Proposal for a Regulation of the European Parliament and the of the Council laying down harmonised rules on Artificial Intelligence
  • Tom Whittaker: EU Artificial Intelligence Act – what has happened so far and what to expect [online] 2021. 11. 30. 
  • Európai Gazdasági és Szociális Bizottság Mesterséges intelligencia/rendelet vélemény, 2021. 09. 22.
  • Feedback to the European Commission’s regulation proposal on the Artificial Intelligence Act [online]
  • Joint Opinion 5/2021 on the proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council laying down harmonised rules on artificial intelligence (Artificial Intelligence Act), 2021. 06. 18.
  • Kis András: AI-szabályozás – Kód és etika [online] 2021. május 16.
Témakörök: adatvédelem, MI, szabályozás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT