Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Tardi Roland

A mesterséges intelligencia jelenléte a német politikában

Az MI új korszakot nyitott a választási kampányokban.

Tardi Roland 2025.05.20.
Kalas Vivien

Németország választ

A kisebb támogatottsággal rendelkező pártok könnyebben tudnak mandátumot szerezni.

Kalas Vivien 2025.02.20.
Kalas Vivien

Új irány Ausztriában?

Vannak, akik másfajta jövőt képzelnek el az Uniónak.

Kalas Vivien 2025.01.23.
Zachar Péter Krisztián

A keresztény Ausztria végnapjai?

A boltok továbbra is zárva tartanak vasárnap.

Zachar Péter Krisztián 2024.10.18.
LUDECON BLOG
Marton Ádám
Marton Ádám
junior kutató, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2020.06.08.
  • 2020.06.08.

Fókuszban a munkaerőpiac és a Kurzarbeit válságkezelési intézkedései – német és osztrák recept

Ausztriában és Németországban is nagyon korán már 2020. január végén megjelent a Covid–19-járvány. A két ország esetében ugyanakkor jelenleg már a gazdasági leállást követő fokozatos újranyitásról beszélhetünk, hiszen a korlátozások lassú, ütemes lazítása már április végén megindult.

Május 24-ig a megbetegedések teljes esetszáma Németországban csaknem elérte a 181 ezer főt, ugyanakkor az aktív esetek száma április eleje óta tartó folyamatos csökkenés mellett már nem éri el a 12 ezret, s összesen 8371 haláleset történt. Ausztriában ugyanakkor a teljes esetszám meghaladta a 16 ezret, míg az aktív esetek száma április 3-a óta csökkenő tendenciát mutatva május 24-én 800 fő volt, s összesen 640 haláleset történt. A halálozási ráta ebben a két országban a legalacsonyabbak közé tartozik az európai kontinens országai között. Németországban a ráta március 24-e óta folyamatosan 5% körüli értéken stagnál, míg Ausztriában április 10-e óta figyelhető meg ugyanezen tendencia.

A Covid–19 járvány hatásainak kezelése és enyhítése érdekében a német szövetségi kormányzat a „Corona-Schutzschilds” program keretében számos intézkedést vezetett be. Az első munkaerőpiaci intézkedéseket március 10-én jelentették be, amelynek eredményeként a Kurzarbeit részeként a rövidített munkaidő után járó támogatásokat kiterjesztették. Amennyiben egy vállalat megrendelései a koronavírus-járvány következtében csökkentek, úgy a munkavállalókat érintő határértéket 30%-ról 10%-ra mérsékelték, s a támogatás a munkaerő-kölcsönzés során is igénybe vehető. Emellett a negatív munkaidő-egyenlegek alkalmazásának addigi gyakorlata sem szükséges már a támogatások igénybevétele céljából. A munkaerőpiacra vonatkozó intézkedéseket április 22-én tovább bővítették, amelynek keretében a támogatás mértékét a munkaidő tartamának függvényében növelik. Ennek megfelelően a beérkezést követő negyedik hónaptól a legalább 50%-kal kevesebb munkát végző gyermektelen munkavállalók támogatása 70%-ra, míg a gyermekes munkavállalóké 77%-ra növekszik. A hetedik hónaptól kezdődően ennek mértéke 80, illetve 87%-ra emelkedik (az addigi munkabérek elvesztésének 60, illetve szülök esetében 67%-os támogatása helyett). Ezen intézkedések legfeljebb 2020. december 31-ig maradnak érvényben. Becslések szerint a program kibővítése a szövetségi költségvetés számára 680 millió eurós plusz kiadást eredményez. Emellett a II. szociális védelmi csomag értelmében a 2020. május 1. és 2020. december 31. közötti állásvesztők számára három hónappal meghosszabbítják a munkanélküli ellátást.

A szakmai, továbbképzési programok esetében a jelentkezés és jóváhagyás egyszerűsítését irányozták elő, valamint azon vállalatok esetében, ahol nagyobb számban szükséges továbbképzés ott a támogatás mértéke is magasabb lesz. Emellett 550 millió euró támogatást biztosítanak az e-learning rendszerek fejlesztése érdekében is.

A kis- és mikrovállalkozások, az egyéni (Solo-Selbständigen) és családi vállalkozások, valamint a szabadúszók vonatkozásában a szövetégi kormányzat 50 milliárd euró értékben sürgősségi, vissza nem térítendő támogatást biztosítást. Ennek mértéke azon vállalkozásoknál, ahol a foglalkoztatottak száma 5 fő alatti ott három hónapig egyszeri, legfeljebb 9000 euró, míg 10 fő alatti foglalkoztatott esetében 15 ezer euró. Hangsúlyozni kell ugyanakkor, hogy e szövetségi program csupán csak kiegészítő eleme a tartományokban bevezetett támogatási programoknak. Továbbá az egyéni vállalkozók szociális támogatásként alapbiztosítást vehetnek igénybe, amely programra a szövetségi kormányzat 3 milliárd eurós keretet biztosít. A likviditási válság kezelése érdekében a KfW különböző hitelprogram konstrukciók keretében biztosít likviditási támogatást a vállalat méretétől függetlenül. A hitelkölcsönök felelősségét 80-90%-ban a KfW vállalja, míg a garanciát a szövetségi állam biztosítja. A vállalatcsoportonként maximálisan igénybe vehető támogatás mértéke 1 milliárd euró, amely akár 5 éves konstrukcióban is megvalósulhat. A kis- és középvállalkozások számára a „KfW-Sonderprogramm 2020” keretében akár 800 ezer euró értékben is kölcsönfelvételt tesz lehetővé. Emellett egyszerűsített kockázatértékelés mellett legfeljebb 10 millió euró értékben nyújtható hitel. Továbbá az 5 évnél fiatalabb vállalkozások számára ERP induló támogatás formájában biztosítanak plusz forrást, míg az induló vállalkozások addigi programját kibővítik további 2 milliárd euróval.

Az újonnan létrehozott gazdasági stabilizációs alap keretében a szövetségi kormányzat a 250 főnél nagyobb, s a kritikus ágazatokban és a stratégiai fontosságú infrastruktúrában tevékenykedő kis- és középvállalkozások számára biztosít támogatási és garanciaprogramokat. Ennek keretében 400 milliárd euró likviditási garanciaként, 100 milliárd euró vállalati feltőkésítés formájában, míg 100 milliárd euró a kfW refinanszírozásában megvalósuló programokhoz kapcsolódó hitelengedély alkalmával áll rendelkezésre. A garancia programok közé sorolható a szövetségi kormányzat beszállítói és árufuvarozási 30 milliárd eurós hitelgarancia programja is. E programok különösen fontosak a német autóipar számára, melynél a strukturális egyensúlytalanságok jelei már 2019 januárja óta láthatóak. Az egyes európai autógyárak termelése már április végén újraindult, mindazonáltal az új személygépjárművek regisztrációja jelentősen visszaesett, amelynek mértéke az EU-27 tagállamaiban márciusban 55,1%-kal, áprilisban 76,3%-kal, míg az Egyesült Királyságban márciusban 44,4%-kal, április pedig 97,3%-kal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A gazdasági hatások tekintetében olyan helyi speciális lokális következményekkel is számolni kell, mint az idei évben elmaradó Oktoberfest, amelynek összgazdasági hatása 2019-ben hozzávetőlegesen 1,23 milliárd euró volt. Ennek megfelelően az egyes tartományok további különböző támogatási intézkedésekről döntöttek a lokális gazdasági hatások kezelése érdekében, amelyek a fenti szövetségi intézkedésekkel egészülnek ki.

Ausztria

Ausztriában az előzőekben tárgyalt német válságkezeléshez hasonlóan fontos a fiskális stabilitás és egyensúly biztosítása, mindazonáltal a munkahelyek megőrzése és a vállalkozások fennmaradásának biztosítása még központibb szerepet tölt be a válságkezelés során. Március közepén egy 38 milliárd eurós védelmi csomag vezettek be, amelynek részeként 4 milliárd euró közvetlenül a koronavírus elleni védekezés egészségügyi, ápolási és kutatási sürgősségi támogatására, 9 milliárd euró garanciavállalás és egyéb kötelezettségek formájában a vállalkozás szféra számára, 400 millió euró a csökkentett munkaidő programjának finanszírozására, 10 milliárd euró az adófizetések halasztásának formájában, 1 milliárd euró pedig gazdasági nehézségi alapként az egyéni vállalkozók fix költségeinek támogatására került elkülönítésre. A nehézségi alapot április 16-tól a második szakaszától kezdődően tovább bővítették amelynek eredményeként 2 milliárd euróra emelkedett a program keretösszege, s már az induló vállalkozások számára is nyitott lett a támogatási program. Támogatásként három hónapig legfeljebb 2000 euró vehető igénybe, maximálisan 6000 euró értékhatárig. A nehézségi alap második szakaszának programja április 27-én meghosszabbították szeptember 15-ig, amelynek keretében azon vállalkozásokra is kiterjed a jogosultság köre, melyek forgalma legalább 50%-kal csökkent, azaz a mikro-, kis- és középvállalkozások számára is nyitott a lehetőség. Továbbá bevezetésre került egy minimális támogatási szint is, 500 euró értékben. Emellett a gazdasági nehézségek által különösen érintett vállalkozások számára egy 15 milliárd eurós válságkezelő alapot hoztak létre, amelyből kedvezményes kölcsönök igényelhetők.  Május 19-én a rövidített munkaidő keretét 12 milliárd euróra növelték, annak ellenére, hogy a beadott kérelmek száma csökkenést reprezentál, viszont az eredeti keretösszeggel már új támogatási kérelmek elbírálására nem lenne lehetőség. A program márciusi aktiválása óta már számos keretösszeg emelés történt. Az elsőre még március 28-án (400 millió euróról 1 milliárd euróra történő növelés) került sor, míg az ezt megelőzőre április 30-án, amikor is a célra fordítható támogatási keretet már 10 milliárd euróra emelték. A rendelkezés értelmében a rövidített munkaidő legalább 10, de legfeljebb 90% lehet (abban az esetben, ha a rövidített munkaidő átlagosan nem haladja meg a 90%-ot, úgy az állásidő részlegesen 100% is lehet). Az időtartama legfeljebb három hónap, mindazonáltal a feltételek teljesülése esetén ez további három hónappal bővíthető. Emellett fontos célként jelölték meg az esetlegesen felmerülő visszaélések s az adóelkerülés kiszűrését is. Továbbá meghosszabbították a jövedelemadó, a forgalmi- és társaságiadó bevallásának határidejét augusztus 31-ig.

A német és osztrák likviditási nehézségekhez és munkaerőpiachoz kapcsolódó rendelkezések számos hasonlóságot mutatnak. Mindazonáltal az EU szupranacionális szintjén történő válságkezelésben és a gazdasági aktivitás újraindításában különböző víziójuk van. Ausztriában a pénzügyminiszter már április 29-én több kritikát fogalmazott meg az Európai Bizottság irányába többek között a vállalkozások állami támogatására, valamint az „egészséges vállalkozás” meghatározására vonatkozóan. Május 18-án Angela Merkel német kancellár és Emmanuel Macron francia elnök által elindított kezdeményezés szerint 500 milliárd eurós újjáépítési alapot (a korábbiakban megállapodott 540 milliárd eurós hitelsegélyen túlmutatóan) alakítanának ki a többéves pénzügyi keret elemeként. Az ehhez szükséges pénzügyi forrást az Európai Bizottság a tőkepiacokról vonná be. Ezzel egy olyan hitelfelvétel és kockázatmegosztási konstrukció valósulna meg, amely példa nélküli az Európai Unió történetében. A fenti javaslattal egy olyan akadály látszik megszűnni, amely előirányozhatja a jövőbeni közös kötvénykibocsátást is. Ezt a 2008-as pénzügyi és a 2010-es európai szuverén adósságkrízis óta a dél-európai államok és Franciaország erőteljesen szorgalmazzák, mindazonáltal Németország és az észak-európai országok eddig mindig megakadályozták. A kezdeményezés emellett a hosszú távú célokat is támogatná, mint például az ökológiai jellegű és digitális beruházásokat. A javaslat jóváhagyásához mind a 27 tagállam jóváhagyására szükség lesz. Ez azonban nehézkes folyamat lehet, hiszen Ausztria, Dánia, Hollandia és Svédország már ellenkezését fejezet ki a javaslat támogatás jellegét illetően. A négy ország álláspontja szerint a helyes út a támogatások helyett a kedvező kölcsönök formájában nyújtott finanszírozás a koronavírus okozta krízis által súlyosan érintett ágazatok és régiók számára.

Témakörök: Ausztria, koronavírus, kurzarbeit, munkaerőpiac, Németország, válságkezelés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT