• MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • KÖNYVEK
  • E-TANANYAGOK
  • FOLYÓIRATOK
  • RÓLUNK
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • KÖNYVEK
  • E-TANANYAGOK
  • FOLYÓIRATOK
  • RÓLUNK
Keresés
Bezár
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • KÖNYVEK
  • E-TANANYAGOK
  • FOLYÓIRATOK
  • RÓLUNK
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • KÖNYVEK
  • E-TANANYAGOK
  • FOLYÓIRATOK
  • RÓLUNK
Czeczeli Vivien

Pénz az éterben

Czeczeli Vivien – Kutasi Gábor A digitális pénzek a Bitcoin megjelenése óta foglalkoztatják a felhasználók és a szabályozók bizonyos köreit abból a szempontból is, hogy

Czeczeli Vivien 2021.02.26.
Pünkösty András

Versenyjogi össztűz alatt a Facebook – túlél-e a birodalom?

Az USA versenyjogi jogérvényesítő hatósága, a Federal Trade Commission (FTC) valamint 46 tagállam államügyésze (attornies general) a New York-i Letitia James vezetésével az elmúlt év

Pünkösty András 2021.02.26.
Pongrácz Bálint

Magyar-lengyel polgári kezdeményezés jelentheti a megoldást a brit felsőoktatás elszigetelődésére?

A Brexit egy sajnálatos velejárója a dráguló tandíjak és a diákvízumkötelezettség mellett az Egyesült-Királyság kilépése az Erasmus+ ösztöndíjprogramból.   A brit felsőoktatás ilyen jellegű, teljes elszigetelődése egyet

Pongrácz Bálint 2021.02.26.
Gyaraki Réka

A kiberbűncselekmények áldozatai – Catch Me, If You Can

A 4. ipari forradalom nyújtotta digitális forradalom változásokat hozott az emberek életébe. A személyes találkozások és kontaktusok helyét átvette a kibertér, amely sokszor megkönnyítette a

Gyaraki Réka 2021.02.25.
Hőnich Henrik

Germanizálás vagy centralizálás? II. József nyelvrendelete és a magyar rendek

II. József 1784. április 26-án kibocsátott, a történeti szakirodalomban szokásosan „nyelvrendeletként” emlegetett királyi leirata fordulópontot jelentett az uralkodó és a rendek viszonyában. A rendelet új

Hőnich Henrik 2021.02.25.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Kis Norbert
Kis Norbert
egyetemi tanár, NKE
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
  • 2020.09.07.
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
  • 2020.09.07.

Az ötödik korszak

2020 őszén védőmaszkkal az arcon, videokonferenciában előszobázva, webináriumi előadásokat keresgélve indult útjára a magyar felsőoktatás. Talán észre sem vettük, hogy egy új, kormányzás és vezetés mesterszak is elindult a Ludovika Campuson, merész célokkal és izgalmas tematikával. Ennek apropójából néhány gondolat az oktatásról és a tanulásról, végül pedig a vezetésről és munkaszervezeteink új világáról. Új alapélményünk a védőmaszk és a mindennapos online videokonferencia, amelyeknek a kommunikációt nehezítő lélektani hatásait még nem ismerjük, de sejtjük. Az emberré válásnak a nyelvet is megelőző és megalapozó kulcsa a nem-verbális kommunikáció volt. Az arc mimikája, a hang minősége, lejtése, színe, a testbeszéd finomságai. A tudomány szerint a metakommunikáció az üzenetek 2/3-át közvetíti és csak a maradék 1/3-át adja át a nyelv. A nem–verbális jelek kisebb része tudatos, nagyobb része nem tudatos formában hat ránk. A metakommunikáció legalább felét a védőmaszk, egy másik felét pedig az online konferencia komolyan korlátozza. Az alkalmazkodás kényszere ideig-óráig elfedi azt a stresszhatást, amely kommunikációs „túlélési” alapképességünk korlátozásából következik. Az evolúciós pszichológia szerint ugyanis félig-letakart arccal vagy egy kamerába bámulva kommunikálni az elme és a test számára pánikhelyzetet, azaz „menekülési” üzemmódot jelent. Ennek egyik oka, hogy kommunikációs küldő eszköztárunk tartósan blokkolt, másrészt szintén csak részben (úgy 50%-ban) érzékeljük a küldő személy jeleit. A kommunikációs rendszerünk újraprogramozása egy megzavarodott számítógéphez vagy egy eltévedt GPS-hez hasonlít, idegrendszerünk pedig riasztási állapotba kerül. Amit tehetünk, az az új helyzet tudatosítása. A tudatosítás a változás megértésére törekvés. Ez a stresszoldás, a személyiség és az önbizalom védelmének  eszköze is. Stresszállapotban alkotó és gondolkodó hatékonyságunk csökken, mivel „túlélési” üzemben vagyunk, így sem az oktatás, sem a tanulás nem tud jól működni.  Az egyetemi padokban maszkban ülő hallgatók és a maszkos oktatók számára a változás tudatosítása nélkül értelmetlenné és kényszerűséggé válhat a tantermi találkozás. Hasonló veszélyek leselkednek az online tanórákra is. A tudatosítás önvizsgálatot és meditációt jelent a megváltozott állapotról és a változás belső folyamatairól. A változás belátása és az alkalmazkodás tudatos kontrollja, szükséges és talán elégséges is hatékonyságunk javításához.

Nézzük a vezetőket, ha már egy új vezetőképzés nyomán kezdtük okfejtésünket. Alapélmények: maszkos értekezletek, online találkozók és a képernyőn ruhás polcok előtt pólóban ülő home office vezetők. A tankönyvi tételek szerint a vezetői szakma 70%-ban verbális jellegű tevékenységből áll (Mintzberg): munkaidejük 3/4 részében a vezetők megbeszéléseket, értekezleteket, beszédeket tartanak (Bakacsi).[1] Vezetővel mindenki találkozik, esetleg maga végez vezetői munkát, vagy vezetőket lát maga körül és persze mindkettő együtt is.  A személyes tapasztalat is megerősítheti azt, hogy a verbális és nem-verbális kommunikáció aránya megváltozott, sőt az infótechnológiai kommunikáció fejlődésével megfordult. Ma már a vezetői munka 70%-a nem-verbális kommunikáció, a korábbi 30% helyett. A közelmúltban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem indult, 1000 közigazgatási vezetőn végzett kutatás arra az eredményre jutott, hogy a felsővezetők és a középvezetők munkaidejük 2/3-át informatikai eszközön végzett írásbeli kommunikációval töltik. Az e-mail üzenetek, e-dokumentumok küldése, fogadása és megosztása növekvő mennyiségben és sebességgel szorítja ki a szóbeli kommunikációt.  A munkaidő 70%-át kitevő tevékenység olyan hálózat-menedzsment folyamat, amelyben a vezetőnek kisebb-nagyobb csomópontként számtalan hálózatban szerepe van. A virtuális térben végzett munka során az információs hálózat szerkezetét és működését modellezzük az elménkben. Honnan jött az információ, kik tudják, kiknek küldjük és így tovább. Az „emberek vezetése” helyett a vezető ma már inkább komplex „hálózat-irányítást” végez. A kommunikáció célja és módszere is alapvetően eltér a kapcsolat személyességének gyengesége vagy hiánya miatt. A vezetői mentális képességekben egyre fontosabbá válik a rendszerelemzés, a hálózati navigáció és logika képessége, a többirányú koncentráció, az információs turbulencia és komplexitás kezelése. A stresszkezelés technikáiról sem szabad megfeledkeznünk, hiszen a tendencia a cikkünk elején jelzett evolúciós (túlélési pánik) kihívást idézi. A több millió éves, emberbe kódolt kommunikációs „program” a személyes jelenléten alapuló, teljes arccal és testtel történő információátadás. A tudatosítás annak megértése, hogy ez a kommunikációs „őskép” miért és hogyan változott meg. A miértekre válaszként az információ mennyisége és gyorsulásának tendenciája, az info-technológia kínálta lehetőségek és a kapcsolatok komplexitásának (hálózatosodásának) erősödése áll. Újabb okként a koronavírusjárvány forgatja fel kapcsolatainkat és erősíti fel az online (virtuális) kapcsolattartás jelentőségét. Ezt a járványt le fogjuk győzni, de a virtuális kommunikációban és különösen az online oktatásban újabb szintet lép a világ. Nem az lesz a kérdés, hogy a vezetők, az oktatók vagy éppen a hallgatók hatékonynak látják-e a személyesség helyett a virtualizációt, hanem, hogy milyen gyorsan tudnak alkalmazkodni a tömegtendenciához és helytállni a kommunikációs gyorsulási versenyben. Ray Kurzweil szerint az evolúció hat korszakából az 5. korszak kezdete felé közeledünk, amikor is biológiai programjaink (pl. a kommunikációban) technológiai mutációkká válnak.[2] Ezt sem árt tudatosítani!


[1] Bakacsi Gyula: A szervezeti magatartás alapjai, Aula Kiadó, 2010.
[2] Ray Kurzweil: A szingularitás küszöbén, Ad Astra, 2014. 41.o.

Témakörök: kommunikáció, koronavírus, Ludovika Campus, oktatás, tanulás, vezetőképzés

LUDOVIKA EGYETEMI KIADÓ

KAPCSOLAT

1089 Budapest, Orczy út 1. 
E-mail: info@ludovika.hu

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

A feliratkozással elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatóban közölt feltételeket.

IMPRESSZUM

ADATVÉDELMI TÁJÉKOZTATÓ

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.