Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Mitrovits Miklós

Tadeusz Olszański, a magyar–lengyel kapcsolatok szimbóluma

Mindig megtalálta a módját annak, hogy a két nép közötti kapcsolatokat erősítse.

Mitrovits Miklós 2025.02.21.
Pap Milán

„Mi szeretjük és ezért féltjük is a vörös hadsereget…”

Nemi erőszak, járványveszély és éhínség egy „felszabadított” kisvárosban.

Pap Milán 2024.11.20.
Prófusz György

3D nyomtatás az űrkutatásban – II. rész

Az űreszközök ugrásszerűen fejlődtek az elmúlt hat évben.

Prófusz György 2024.10.16.
Prófusz György

3D nyomtatás az űrkutatásban – I. rész

Hogyan tudta a térbeli nyomtatás meghódítani a világűrt?

Prófusz György 2024.09.09.
Zahorán Csaba

Harc Erdély városaiért

Az erdélyi városok átalakulása-átalakítása nem ment gyorsan.

Zahorán Csaba 2024.08.08.
INNOVÁCIÓ & TECHNOLÓGIA BLOG
Prófusz György
Prófusz György
mesterpedagógus, vezető szaktanácsadó (Zalaegerszegi Pedagógiai Oktatási Központ), a Dr. h. c. Kovács Győző 3D Nyomtatólabor vezetője
  • 2024.07.09.
  • 2024.07.09.

Mit adtak a magyarok az űrkutatásnak?

Egy mérnök, aki három égitestre tervezett járműveket. Egy bemutató, ami alapjaiban változtatta meg a holdkutatást. Honfitársaink, akik kiérdemelték az Egyesült Államok Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatala (NASA) díját. Hold- és marsjárók, amelyek a szó szoros és átvitt értelmében is utat törtek maguknak, valamint a technológiai fejlődésnek. A Sojourner ráadásul majdnem napra pontosan 27 éve gurult a vörös bolygóra.

Ahogy korábbi írásunk végén jeleztük, ezúttal az űrkutatás kiemelkedő magyar tervezőmérnökeinek munkásságát elevenítjük fel. A jelen cikk egyrészről bevezeti a 3D nyomtatás az űrkutatásban című sorozatot, másrészről e történeti visszatekintésnek szomorú apropója is van. Idén február 13-án, Santa Barbarában eltemették a NASA-díjas Pavlics Ferencet, akiről kevesen tudják, hogy három égitestre tervezett járműveket. A Holdra a Lunar Roving Vehicle-t (az LRV-t), a Marsra a Sojourner-t, majd a Spirit-et és az Opportunity-t, a Földre pedig a Santa Barbara-i elektromos buszokat.

Pavlics Ferenc járművei meghódították a világűrt

Pavlics Ferenc 1928. február 3-án született a Vas vármegyei Balozsameggyesen (a mai Meggyeskovácsiban). 1950 szeptemberében a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát. 1957-ben Detroitban, a General Motors-nál (GM-nél) műszaki rajzolóként kezdett dolgozni, mivel nem beszélt angolul. 1970-től viszont már műszaki igazgatóként vezette a teljes holdjáró programot. A tervezéstől a teszteléseken át a kivitelezésig mindent ő irányított.

A bemutató, ami megváltoztatta a holdkutatást

Egy évvel korábban, 1969-ben a GM két mérnöke, Sam Romano és Pavlics Ferenc az Alabama állambeli Huntsville-be, a NASA Marshall Űrrepülési Központjába, Wernher von Braun igazgatóhoz – a Saturn V rakéták atyjához – vitte az 1:6-os méretarányú holdjárót. Pavlics hétéves fia G. I. Joe űrhajós figuráját tette a járműbe, majd a rádiótávirányítású modellt Braun irodájába navigálta. A bemutató lenyűgözte az igazgatót, aki azonnal megértette, hogy az Apollo-programnak szüksége van a Lunar Roving Vehicle-re (vagyis a roverre, amit Moon buggy-ként is emlegettek). Néhány héttel később, 1969 áprilisában Braun projektirodát hozott létre a jármű megalkotására. A holdjáró végül 400 ember munkájának eredményeként, 17 hónap alatt készült el.

A NASA követelményei

A kocsitól elvárták, hogy a Hold felszínén biztonságosan mozogjon a két űrhajóssal, a tudományos műszerekkel és 40 kilogramm holdkőzettel. A járműnek 25 fokos emelkedőt, 30 centiméter magas akadályt és 70 centiméter széles krátert kellett leküzdenie. Oldalirányba még 45 fokos lejtőn sem borulhatott fel. A rovernek továbbá mínusz 160 és plusz 125 Celsius fok közti hőmérsékleti tartományban kellett működnie.

Ahhoz, hogy a jármű a Holdon sikeres legyen, mérnöki bravúrok sorozatára volt szükség. A tervezők munkáját ugyanis több jelentős fizikai korlát nehezítette. A jármű 208 kilogramm önsúlyának 520 kilogramm terhet kellett elbírnia. A 7,28 köbméter térfogatú rover elhelyezésére az Apollo Lunar Module-on (a kétlépcsős holdkompon) pedig mindössze 2,48 köbméteres tér állt rendelkezésre. Pavlics emiatt összehajthatóra tervezte a járművet, így a csuklós kivitelű, alumíniumötvözetű alváz három részből állt. A rover 3,1 méter hosszú, 2,06 méter széles, valamint 1,14 méter magas volt.

Az összecsukott rover behelyezése a holdkompba

A holdjáró négykerék-kormányzást és -hajtást kapott. A kerekeket egymástól függetleníthető, 0,25 lóerős villanymotorok hajtották. A hajtás könnyen oldható volt annak érdekében, hogy meghibásodás esetén bármelyik kerék szabadon futhasson. A „T” alakú, kissé csavart szárú botkormány középre került, így az autót mindkét űrhajós kényelmesen vezethette. A jármű áramellátását két 36 Volt feszültségű, ezüst-cink-kálium-hidroxid, nem tölthető, 121 amperóra kapacitású akkumulátor biztosította.

A legkomolyabb kihívást a keréktervezés jelentette. A 81 centiméter átmérőjű és 23 centiméter széles drótkerék rengeteg kísérlet után készült el. Az abroncsrészt, 84 mikron átmérőjű volfrámbevonatos zongorahúrból, tórusz alakúra szőtték (a tórusz zárt felületű forgástest, ami két körvonal szorzataként írható le). A futófelületre – halszálkás elrendezésben – titánlemezeket szegecseltek. Így a kerekek a poros talajon csak 21-50 milliméter mélyre süllyedtek. Az abroncsban egy kis híján 65 centiméter átmérőjű fémkeretet is elhelyeztek, ami a talajegyenetlenségből adódó ütéseket fogta fel.

A jármű mechanikus fékrendszere parkoláskor rögzítette a kerekeket. Biztonsági okokból a kritikus rendszereket, mint az akkumulátort és a kormányművet, megkettőzték, hogy az űrhajósok műszaki hiba esetén is visszatérhessenek a holdkomphoz.

Ember vezette jármű a Holdon

A világon elsőként, 1971. július 31-én David R. Scott parancsnok vezetett járművet a Holdon. Az utazás 45 percig tartott. Az Apollo 15 expedíció két űrhajósa, David R. Scott és James Irwin a leszállóhelyétől három és fél kilométerre lévő Elbow-kráterhez autózott, majd visszatért a Falcon holdkomphoz. Az LRV-1 a küldetése során 3 óra 2 percig közlekedett, ezalatt 27,8 kilométert tett meg. (Emlékeztetőül: az Apollo 11 legénysége csak 250 méterre távolodhatott el a holdkomptól!) Az űrhajósok a rover segítségével 76,7 kilogramm kőzetet gyűjtöttek.

Az LRV-1-et, a világ első holdjáróját David R. Scott parancsnok vezette

Az LRV-1 sikerét újabb küldetések követték. Az Apollo 16 misszióban, 1972. április 21-én az LRV-2-es jármű, az Apollo 17 programban pedig, 1972. december 11-én az LRV-3-as rover jutott a Holdra.

A Moon buggy-k eredményei

A Pavlics-féle autók összesen 10 óra 54 percig haladtak a Hold felszínén, műszaki hiba nélkül. Ezalatt 90,4 kilométert teljesítettek extrém időjárási körülmények között, továbbá 283,5 kilogramm holdkőzetet gyűjtöttek. Az űrhajósok több kilométerre is eltávolodhattak a holdkompoktól: a Falcontól 5, az Oriontól 4,5, míg a Challengertől 7,6 kilométerre. A három Moon buggy a Holdon maradt: az LRV-1 a Hadley-hegységben, az LRV-2 a Descartes-kráterben, az LRV-3 pedig a Taurus-Littrow-alakzat vidékén. „Egyike a legjobb kis masináknak, amit valaha vezettem” – mondta az LRV-3-ról Gene Carnan parancsnok. Hihetünk neki, hiszen ő állította fel a sebességrekordot a Holdon, amikor az LRV-3-mal elérte a 18 kilométer per órát.

A NASA első Mars-rovere

A Mars Pathfinder (felderítő) misszióban a Sojourner nevű rover 1997. július 4-én érkezett a vörös bolygóra. A járművet eredetileg hétnapos küldetésre tervezték, a feladata pedig az volt, hogy az általa bejárt 100 négyzetméteres területen felderítse a Mars terepét, fényképeket készítsen, valamint vegyi és légköri méréseket végezzen.

Történelmi pillanat a Marson – magyarok jóvoltából

Szinte pontosan 27 éve, 1997. július 5-én a hatkerék-meghajtású, billenő, forgóvázas kivitelű, 65 centiméter hosszú, 48 centiméter széles és 30 centiméter magas, 10,5 kilogrammos jármű, a Sojourner kigurult a Marsra. A rover hat 13 centiméter átmérőjű, egymástól független meghajtású keréken gurult. Az autó a tetején lévő, 16 Watt teljesítményű napelem miatt percenként csak 40 centiméteres sebességet érhetett el. A napelem alatt kaptak helyet az elektronikus mérőeszközök, a tölthető akkumulátorok és a hőszabályozást biztosító berendezések. Érdekesség, hogy a rover álló helyzetben meg tudott fordulni. Ez a jármű is Pavlics Ferenc irányításával készült.

A Sojourner marsjáró helyben történő megfordulása

Az irányítórendszer

A NASA-díjas Bejczy Antal professzor által vezetett csoport készítette a Sojourner irányítórendszerét. A kettős irányítású járműnek egyrészről fogadnia kellett a földi utasításokat, amelyek a Föld és a Mars egymáshoz viszonyított helyzetétől függően, 10–15 perc alatt érkeztek a vörös bolygóra. Másrészről a Sojourner rendelkezett egy önszabályozó rendszerrel, hogy a köztes időben is működhessen. A jármű lézersugárral tapogatta maga előtt a terepet, és a benne lévő számítógép utasításait hajtotta végre, ha akadályt észlelt. A számítógép egyszerre 70 ki- és bemeneti szenzorcsatornát kezelt, üzemeltette a jármű kamera- és kommunikációs rendszerét, a motorokat, illetve az elektronikát is.

Bejczy Antal professzor, a telerobotika atyja

Az optikai rendszer

A Sojourner a Greguss Pál által kifejlesztett optikai rendszert alkalmazta. A panoramikus gyűrűs lencsés (Panoramic Annular Lens, PAL) leképezés lényege, hogy a 360 fokos látószögű lencse a külvilág geometriáját hengeresen tükrözi vissza. Az optika az emberi szemhez hasonlóan képes a térből részleteket kiemelni. A megoldásért Greguss Pál 1989-ben NASA-díjat kapott.

Greguss Pál, a gyűrűs lencséjű optikai rendszer kifejlesztője
Fotó: Jámbor Márk (wikipedia)

A Sojourner eredményei

A jármű a tervezett 7 helyett végül 83 napig működött. Összesen 550 képet készített, 15 kőzet- és talajkémiai elemzést végzett, továbbá rengeteg hasznos információt szolgáltatott az időjárási körülményekről. Utoljára 1997. szeptember 27-én sugárzott adatokat. A jármű a későbbi Spirit és Opportunity előfutárának tekinthető, ezekhez ugyanis a Sojourner számos kialakítását felhasználták.

A magyar mérnökök munkája nélkül tehát a NASA Hold- és Mars-programjai nem értek volna el ekkora sikert. Pavlics Ferenc olyan elektromos járműveket tervezett, amelyek más égitesteken, extrém körülmények között is működtek. Bejczy Antal új tudományágat hozott létre: ő a telerobotika (a nagy távolságról irányított járművek és robotok) atyja. Greguss Pál gyűrűs lencséjű optikai rendszere pedig forradalmasította a világűrben használható képalkotási technikát. Méltán lehetünk büszkék mindhármukra.

Következő írásunkban bemutatjuk, hogyan alkalmazható a 3D nyomtatás az űrkutatásban.

Nyitókép forrása: pexels.com

Témakörök: 3D nyomtatás, magyar, mérnök, űr, űrkutatás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT