Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Máthé Réka Zsuzsánna

Az Európai Unió és az Egyesült Királyság újabb szövetsége

Nagyon szoros partnerség jön, kiemelt figyelmet kap a védelmi ipar.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.05.20.
Mitrovits Miklós

Ezer éve koronázták meg Vitéz Boleszlávot

Lengyelország Piast-öröksége és az állami szuverenitás kérdése.

Mitrovits Miklós 2025.05.14.
Tóth Kálmán

A huszadik század női gondolkodója

Egy napjainkban is aktuális gondolkodó szellemi öröksége.

Tóth Kálmán 2025.05.13.
Libárdi Péter

Petőfi másképpen

A diákok produktív alkotófolyamatnak élték meg a projektmunkát.

Libárdi Péter 2025.05.13.
Csepeli Réka

A német–francia tengely újjáélesztésének reménye

Európa értékeinek újradefiniálása.

Csepeli Réka 2025.05.12.
HORIZONTOK BLOG
Balogh Róbert
Balogh Róbert
a Közép-Európa Kutatóintézet korábbi tudományos munkatársa
  • 2024.01.03.
  • 2024.01.03.

Anyagok és közép-európai történetek egy felújított múzeumban

Egy sebtében megszervezett és lebonyolított, az 1862–64 közötti időjárási anomáliák történetére irányuló levéltári kutatóút okán, 2023 decemberében Sepsiszentgyörgyön (Romániában, románul Sfântu Gheorghe) találtam magam.

A háromszéki (Kovászna megyei) Sepsiszentgyörgy voltaképp egy olyan kisváros, amely amellett, hogy a székelyföldi magyar politika fontos helyszíne, a magyar nyelvű kulturális innováció egyik jelentős központja is. A város neve Románián és Magyarországon kívül elsősorban a Tamási Áron Színház miatt izgalmas, számos versenyben látható színházi és mozgásszínházi bemutatói, valamint a grafikai biennálé miatt lehet ismert. De híres a múzeuma is: a Székely Nemzeti Múzeum a magyar nyelvű tudományosság, egyben Románia egyik jelentős múzeumi gyűjteménye, amelynek története az 1870-es évekig nyúlik vissza.

A múzeumba lépve az előtérben néhány különleges tárgyon keresztül kapunk képet az intézmény jelentőségéről és történeti kontextusáról. (A kiállítás címe: Mérföldkövek, kurátora Kinda István.) Az első, 1875 és 1879 között vezetett látogatókönyv révén szembesülünk például azzal, hogy a tárgyak mögött milyen kiterjedt társadalmi kapcsolatok állnak.

Forrás: Zahorán Csaba felvétele

Paradox módon azonban az alapításban kulcsszerepet játszó Cserey Jánosné Zathureczky Emília (1823–1905) kortársaival folytatott kommunikációjáról alig tudható valami. Amint Szőcsné Gazda Enikő a Zathureczky család levelezését közreadó kötetben rámutat: Emília megsemmisíthette saját levelezését, csak tudományos jellegű írásait tartotta méltónak arra, hogy fennmaradjanak. A magánélethez való sajátos viszony mögött ott volt a sorozatos súlyos családi veszteségek, halálesetek lenyomata is (Maradok holtig hív testvéred… A Zathureczkyek családi levelezése)

Ugyan a Zathureczky Emília által szervezett múzeumi gyűjtőhálózat számos értékes tárgya a második világháború utolsó napjaiban, 1945. március végén, a menekítésre tett kísérlet közben a Zalaegerszeget ért légitámadás során elpusztult, az SZNM gyűjteménye természettudományi, régészeti, néprajzi és történeti tekintetben egyaránt kiemelkedő kincs maradt. 

2020 augusztusában a múzeum közönsége egy a muzeológusi önreflexiót előtérbe helyező kiállításból értesülhetett arról, hogy a következő négy évben az SZNM munkatársai elsősorban a tárgyak számbavételével, valamint be- majd kicsomagolásával lesznek elfoglalva. A reNovatio című kiállítás kurátorai, Both Noémi Zsuzsanna és Kinda István talán éppen a fent említett Tamási Áron Színház légkörétől megihletve kimerevített jelenetek formájában mutatták be a tárgyak múzeumi létét és útját (a reNovatio kiállításról). Méghozzá azért, mert a főépület általános felújításának megteremtődött az anyagi fedezete. Ez a kiállítás „vezette át” a közönséget a városi parkkal szemközt levő Lábasház épületébe, amelyben az átalakulás éveiben is folyamatosan voltak tárlatok. (lásd beszámolómat az egyik 2021-es  kiállításról és egy másik tárlat nyomán készült kötetről) Az SZNM főépülete 2023. október végén ünnepélyes keretek között nyílt meg újra.

A felújítás kapcsán előtérbe kerültek az épület művészettörténeti és esztétikai értékei, illetve annak tervezője, Kós (születési nevén a német származásból következően Kosch) Károly (1883–1976) életművében elfoglalt helye is. Ez utóbbi összefüggésről számolnak be az egyik emeleti teremben levő, a polihisztor–építészpolitikus–tervező művészetének társadalmi és elméleti kontextusát bemutató tablók. A polihisztor életművét több tudományos társaság is kutatja, illetve ápolja, akik Kós december 16-i születésnapja alkalmából, 2023-ban a múzeum épületében konferencia keretében foglalkoztak Kós szellemi és szakmai útkeresésével, valamint az erdélyi építészet különleges, az alkotóra inspirálóan ható vonásaival.

Balász Balázs, Kós Károly, Balázs Ida, Pogány Móric és egy cseh látogató 1912 körül.
Forrás: Fénykép Kós Károly világa, 1912 című kiállítás „Élet a Varjúvárban” című tablójáról

A kiállítást alkotó fényképes tablók között Kós kalotaszegi, az apró Sztána faluban még az első világháború kitörése előtti években felépített házát, vagyis a „Varjúvárat”, illetve a falu lakóit ábrázoló darabok talán a legizgalmasabbak. A Varjúvár közegéről készült fényképek azokra a gondolati vagy tényleges kapcsolatokra irányítják a figyelmet, amelyek a népiséggel és az ember és természet közötti kötelékkel Európa különböző régióiban foglalkozó művészek és társadalomtudósok között alakultak ki a 20. század első felében, s hogy ezek az összeköttetések hogyan vetültek ki helyi szinten az anyagi és épített környezetre. Társadalomtörténeti megközelítésben a tablók jelzik azt is, hogy Kós felesége két szempontból is fontos szerepet játszott férje életművének alakulásában: Kós egyszerre volt szerelmes Balázs Idába és a kalotaszegi tájba, ezek az érzelmek pedig minden bizonnyal befolyásolták azt is, ahogy az építész a helyi lakosságot látta. Kós nézőpontja elsősorban a bemutatott, reprodukált fényképek nyomán körvonalazódik. A Varjúvár egy cseh látogatóját ábrázoló felvételből az látszik, hogy Balázs Idának meghatározó szerepe lehetett abban, hogy a Varjúvár három évtizeden át nem csak alkotóhelyként, de szellemi találkozási pontként is működött. 

Magára a felújítás tényére, illetve a Kós által is központinak tekintett ember–környezet–szakralitás viszonyrendszerre reflektál Éltes Barna képzőművész Hajlék című tárlata is, amelyet az egyik emeleti térben láthatunk. A címhez fűzött rövid magyarázat szerint: „A ház mint szakrális építmény és tájolása a maga funkcionális elemeivel együtt: ajtó, ablak, kapu, oltár…” Éltes Barna maga is az SZNM muzeológusa, aki részt vett a felújítás munkálataiban. A Hajlék a házban lakás különböző fontos olvasatait és mozzanatait értelmezi: férfi és nő jelenlétét, kint és bent viszonyát, a ház településen belül mint tér- és tájképben elfoglalt helyét, illetve a fa és az emberi élet kapcsolatát. A felhasznált anyagok egy részén más élőlények nyomait is felfedezhetjük, ez a motívum a használat természetességére és a használat során bekövetkező átalakulásra utalhat.

Az egyik alkotás a Hajlék kiállításból.
Forrás: Balogh Róbert felvétele

A 2023 decemberében az SZNM-ben látható kiállítások közül a legnagyobb szabású az 1848–49-es szabadságharcot mutatja be Géniuszok a hősök mögött. Háromszék az 1848–1849. évi szabadságharcban címmel. A Tóth-Bartos András kurátor nevéhez fűződő újragondolás egyik alapja, hogy a fókusz a materiális tényezőkön, vagyis a hadifelszerelések gyártásához szükséges alapanyagok forrásán, a szükséges technológiai innováción, valamint a logisztikában kulcsszerepet játszó személyeken van. A másik újítás, hogy a kurátorok számos digitális eszközt helyeztek el a kiállítótérben. 

Ez a – jó eséllyel az Ukrajna elleni orosz invázió tanulságaiból is táplálkozó – szemlélet feltárja a technikai tudás áramlásának útvonalait: például, hogy egy határőrtiszt grazi katonai iskolában készített jegyzetei is aranyat érhetnek, s azt is, hogy a technológiai fejlesztést esetenként tragikus balesetek és veszteségek viszik előre. A kiállítás szövegeiben hangsúlyos az is, hogy 1848 telének és 1849 tavaszának erőfeszítései – az ipari tevékenység mellett így például a lőpor- és élelmiszeradagok biztosítása érdekében működtetett begyűjtés – távolról sem idilli környezeti feltételek között zajlottak. A megelőző években kirívóan gyenge volt a termés, valamint ismét súlyos járványt okozott a Közép-Európában 1831-ben megjelent kolera. Az 1848-as év válságai megteremtették, illetve a korábbinál nagyságrendileg magasabb szintre emelte a közcélú adakozás és raktározás kultúráját. Ez a tapasztalat Háromszéken másfél évtizeddel később, az 1863-as aszályt és éhínséget – különösen annak társadalmi hatásait – mérsékelni igyekvő kormányzati intézkedések végrehajtásakor is jelentősnek bizonyult. (Ez utóbbi történetről a helytörténész Józsa Lajos: Az 1863–64-es ínséges esztendők című forráskiadásából értesültem.)

A hadviselés materiális hátterének jelentősége több kiállítási elemben is összegződik. Egyrészt egy interaktív térkép mutatja be a hadiipari üzemek topográfiáját. Másrészt egy múzeumpedagógiai céllal kitalált játékban egy huszárt és lovát kell megfelelően felszerelni, élelmezni és utánpótlással ellátni, annak érdekében, hogy egyáltalán elindulhasson az ütközetbe.

A harmadik csomópontot maga a tüzérség elkészült és használt eszközei jelentik. Az SZNM talán legemblematikusabb tárgya, a Gábor Áron műhelyében készült, regényes úton megtalált, a kiállításban álca mögé helyezett ágyú mellett virtuálisan a rakétatechnológia 19. század közepi előképeivel is megismerkedhetnek a látogatók.

Balogh Róbert felvétele

A múzeumban állandó kiállítás még nincs, de egy-egy teremben már kóborolhatunk különleges tárgyak, így például neolit kultikus tárgyak és festett bútorok között. 

A felújítás nyomán a múzeum parkja is átalakult. A növényzet változásai a téli csendben még nem látványosak, ottjártamkor még a madáretetők is üresek voltak. Az idős nyárfák is kíváncsian várhatják, hogy az élet megbontsa a jelenleg még az épület körül uralkodó geometriai rendet. 

Összességében az újranyitott intézmény és épületegyüttes még belakás előtti állapotban van, az viszont érzékelhető volt, hogy a nyitás és az épület híre elérte a román nyelvű közönséget is. Vasárnap déli órákhoz képest, a zárás előtt kevesebb mint egy órával feltűnően sokan voltunk a kiállítóterekben és jó néhányan a román nyelvű vezetést hallgatták.

Balogh Róbert felvétele

Nyitókép: A Székely Nemzeti Múzeum épülete székelykapuval, 1941 Forrás: Fortepan/Lissák Tivadar

Témakörök: emlék, múzeum, Sepsiszentgyörgy, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT