Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Előadó
Balogh Róbert
Balogh Róbert
a Közép-Európa Kutatóintézet korábbi tudományos munkatársa
  • 2021.12.13.
  • 2021.12.13.
Magazin / Előadó

Dohány, nők, katonák

Hogyan kommunikáljon egy múzeum egy káros szenvedélyről járvány idején? Egyáltalán: milyen eszközökkel beszéljen egy múzeum egy olyan korban, amikor a vizuális és digitális információáramlás még a korábban előre jelzettnél is nagyobb szerepet nyert? Rendhagyó programajánló történész szemmel.

A sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeum válasza a terekre és a történeti perspektívára helyezi a hangsúlyt. Ha jól értelmeztem a kurátorok, a néprajzkutató Szőcsné Gazda Enikő és a történész Tóth-Bartos András szándékát, az „Életemet, ha elpipáztam”. A dohány története Háromszéken című időszaki kiállítása számára az alaptéma nem a dohányzás mint egészségre káros szokás, hanem a dohány mint a modernitás kultúr-, gazdaság- és társadalomtörténetének egyik legfontosabb anyaga. Ez nem jelenti azt, hogy a látogató egy pillanatra is el kell, hogy felejtse: dohányozni káros. A hátsó teremből ugyanis folytonos és beteges köhögés hangja szűrődik át.

A kiállítás elsősorban arra hívja fel a figyelmet, hogy a modern kor átalakulásai nem egy fejlődési irányban mentek végbe, hanem olyan transzformációk, amelyeket emberek kezdeményeznek ugyan, de amelyek legalább annyira az anyagi világon is múlnak. Ezt jelzi az is, hogy a legnagyobb teremben járva a dohány szó változó jelentései mutatkoznak meg.

Hagyományos gazdálkodás és dohány

Belépve a látogató a száradó dohánykötegekkel szembesül, önkéntelenül is az illatért állna sorba, de alatta a dohányvágó máris a „dohány” szó egy másik jelentése felé terel. Innen eldönthetjük, hogy visszalépünk-e még egyet a dohányföldek és a kapadohány felé: a dohányzás múltjáról beszélve valójában egy növénnyel van dolgunk, sőt a Nicotiana tabacum több tucat termesztett változatával. A piacorientált, de hagyományosnak tekinthető gazdálkodás által létrehozott botanikai sokféleséget az ipari léptékű beszerzési láncok ez esetben is drasztikusan csökkentették. A diverzitás ezzel együtt még az 1970-es években is felbukkant, például a szocialista verseny keretében folytatott gyűjtés során. Az egyes régiókra jellemző fajtákat táblázatba foglalva tekinthetjük át.

Ezen a ponton a kiállítás elérkezik a konkrét lokális térhez és annak fizikai, földrajzi és biológiai jellemzőihez: Szemerja területe, amely ma Sepsiszentgyörgy egyik városrésze, a 18. század végétől a dohánytermesztés kiemelkedő területe volt, olyannyira, hogy egy évszázadon át döntően befolyásolta Erdély dohánygazdaságát. Szemerja szerepéből következik, hogy a terem fókuszában miért egy szép tárgy, egy menekülő szarvasokat ábrázoló pipa került: ez ugyanis egy szemerjai dohánytermelőé volt, aki egyúttal korának fontos személyisége is volt: Bong Zsigmond 1848 őszétől huszárként harcolt a szabadságharcban, 1849 tavaszán már hadnagyi rangban. Élete szerencsére nem fejeződött be a háborúban, és a megtorlás sem pusztította el: 1867 után a választott tisztviselőségig vitte, s egészen 1890-ig élt. A bemutatott pipa tehát a 19. századi gazdaság- és politikatörténet csomópontja. 

Dohányipar és gazdaság

Az első nagy terem túlsó oldalán, a népi termelői világgal kontrasztba állítva és attól el is különítve, cigaretták és szivarok széles választéka és mögötte a mindezt előállító ipar helyi manifesztálódása: a Sepsiszentgyörgyi Dohánygyár, amely a Székelyföldre irányuló állami gazdaságfejlesztési program keretében kezdett működni a 19-20. század fordulóján. A szépen tervezett és kivitelezett, három forgatható oszlopot – mintegy a gyár pilléreit – tartalmazó installáció nem szövegesen beszéli el a gyár alapításának és működésének történetét, hanem korabeli fotókból válogat. Az egyik pillér az építkezést, a másik kettő a munkások arcait és a munkavégzés eszközeit mutatja be. Utóbbiakból világossá válik az, amit később olvashatunk is az egyik szöveges részben: a dohánygyár döntő részben a női munkaerőnek szólt.

A terem bejárattól távolabbi végében elhelyezett, három különböző, erőteljes testbeszéd kíséretében dohányzó embert ‒ két férfit és egy nőt ‒ megjelenítő fekete-fehér fotó elsőre véletlenszerűnek hat, valójában átvezet a következő, az egyik kisebb teremben megjelenített témához, a dohányzás kultúrtörténetéhez. Hasonlóképpen, a romániai dohánytermesztés 1862 és 2016 közötti alakulását mutató grafikon, valamint a jövedéki adó jelentését tisztázó szöveg a fogyasztásra koncentráló, illetve az állami hatást láthatóvá tevő folyosói részt készíti elő.

A kialakított dohányzószoba a dohányzás tere és társadalmi dimenziói közötti kapcsolatok közül a zongorázó nőt és dohányzó férfit mutató festményével és a Hamvadó cigarettavég Karády Katalin féle dallamával elsősorban a középosztály világát idézi meg. A dohányzás keleti eredetének felvillantásával felveti azt is, hogy ez nem az egyetlen releváns tér a történet szempontjából.

A második nagy terem felé átvezető folyósón egymással szemben láthatóak egy trafik tárgyai, a harsány plakátok. Az installáció utal a vizuális marketing és a politikai üzenetek kapcsolatára is: a fiókból előhúzható a Turul, a Hargita, a Honvéd és a Rex márka is, amelyek a kis magyar világra utalnak.

Szép tárgyak és különös fényképek

A kiállítótér második nagy terme a dohányzáshoz kapcsolódó tárgyak szépségére helyezi a hangsúlyt. Valójában nem csak itt találhatók fontos tárgyak. Bong Zsigmond már említett pipája mellett a dohányzószobában van Kós Károly faragott cigarettatartója, sőt, egy Mikó Imrének, egykori közmunka- és közlekedésügyi miniszternek tulajdonított díszes pipa, valamint a múzeumalapító öccsének szivartartója is.

A záró teremben a pipázás mögötti földrajzi hálózatok, a gyorsan terjedő technológiai váltások (ún. tajtföldből készült pipák és cseréppipák) és a kézműves tárgyak esztétikai miliője tárulnak fel. A pipa mint tárgy tehát egyszerre a kereskedelem, gazdaság és kézművesség újkori története, amely alapján így számos térkép előállítható. A pipák szempontjából például egészen mások az anyagok áramlásának központjai (Pápa, Debrecen, felvidéki bányavárosok) és útvonalai, mint azt a mai fővároscentrikus perspektívából feltételeznénk.  Ráadásul a pipa a 19. század jelentős részében olyan tárgy volt, amely folytonos kölcsönhatásban állt a tömegfogyasztással is. Mindezek miatt megérdemli azt a figyelmet, amelyet a dohányzás apropóján a kiállításban kapott. 

A falakon túl

Az első teremben megkezdett fényképes történetmondás a kiállítás záró falain is folytatódik. Ez a rész több meglepő és szélsőséges jelét adja a dohányzás társadalmi jelenlétének: vidéki földműves, nők, idősek, az értelmiségi egyén és dohányzó társaság mellett diákok és csupán néhányéves gyerekek is feltűnnek. Jelentős részben azonban a katonalét és a dohányzás kapcsolatával foglalkozik. Még a világháborús centenárium kapcsán sem hangzott el túl gyakran, hogy frontra dohányt küldeni a jótékony tettek – és így például az iskolai akciók – egyik legtöbbre tartott formája volt. Ezzel egyben visszakerülünk a társadalom teréből a dohány és az egyéni pszichológia, valamint a függőség területére.          

A téma ambivalenciája – és a köhögő háttérhang – ellenére a kiállításban hosszabb ideig is jó érzés tartózkodni. Ez a terek, a tárgyak, a vizuális érzékelésre ható ingerek arányossága és az igényes kivitelezés miatt lehet így. A terek sorát többször is végigjárva azt érzi a látogató, hogy új oldalról ismeri meg a modernitást, főleg az anyagok, a tárgyak, az állami jelenlét, a tőke és a termelési formák jelentőségét. Az emberi létre érzékeny szemmel kiválogatott fényképek és azok elhelyezése arra emlékeztet, hogy az ember az anyagi világgal kölcsönhatásban és az által körülvéve létezik – a legnagyobb személyiségek és a legnévtelenebb szegények egyaránt.

A képek a kiállításon készültek, azokat Balogh Róbert és Szőcsné Gazda Enikő készítették. Nyitókép: A sepsiszentgyörgyi dohánygyár épülete. (Fotó: Zahorán Csaba)

Témakörök: cigaretta, dohány, kiállítás, Sepsiszentgyörgy
HORIZONTOK BLOG

Bazalt. A felejtés rétegei

Kiállítás a Balaton egy nyomasztó és ismeretlen történetéről.

Könyvtár

Táj, anyag, kamera

Kiállítás Andrásfalvy Bertalan munkásságáról

Aula

Nagyobb téren, nagyobb téttel

Miért fontos az egyetem számára az innováció és milyen cégek jelentkezését várják?

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT