Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Hörcher Ferenc

Mi az alkotmányos konzervativizmus?

A konzervativizmus sem engedheti meg magának, hogy kimaradjon a versenyből.

Hörcher Ferenc 2025.05.20.
Kovács Eszter

Egy erdélyi kéziratos dráma francia fordításban

A fordítás a felvilágosult protestáns gondolkodók szerepét ismerteti.

Kovács Eszter 2024.01.30.
Lajtai László

A nemzetnevelés mint a válság ellenszere?

Kötet a ’30-as évek egyik legdivatosabb politikai szlogenjéről.

Lajtai László 2024.01.23.
Molnár Attila Károly

Az angol fecske „töketlen” szárnyalása

Angol konzervatívok 2023-ban.

Molnár Attila Károly 2023.05.22.
Pongrácz Bálint

Összeesküvés-elméletek a Kreml szolgálatában

Mit jelent az összeesküvés-teremtés?

Pongrácz Bálint 2021.11.30.
CONTINUUM BLOG
Pető Zoltán
Pető Zoltán
tudományos segédmunkatárs, NKE Molnár Tamás Kutatóintézet
  • 2023.01.20.
  • 2023.01.20.

A reakció szükségessége

Molnár Attila Károly: Ki mit konzerválna?

Molnár Attila Károly eszmetörténész, konzervatív politikai gondolkodó, a Molnár Tamás Kutatóintézet és Századvég Kiadó vezetője tavaly megjelent kötete, a Ki mit konzerválna? egymáshoz lazán kapcsolódó, a konzervatív gondolkodás főbb csomópontjai köré csoportosítható esszéket tartalmaz.

Mindegyik esszé a konzervatívok számára elengedhetetlen témákat jár körbe, mint a vágyálmok és a valóság ellentéte az állam és a politika vonatkozásában, a politikai utópiák működésképtelensége, a filozófus és a politikus örök ellentéte, a demokratikus egyenlőség gondolatának összeegyeztethetősége a mindenkor elégedetlen és vágyvezérelt emberi természettel. De felmerül a műben korunk egyik legégetőbb problémája, a „gender-egyenlőség” kérdése is, valamint a modern újbaloldali mozgalmak, például a woke-szubkultúra (wokeism) legújabb fejleményei és ezek hatása a hagyományos társadalmakra. 

Ki mit konzerválna?

A szerző az emberi természettel kapcsolatos saját álláspontját, a konzervatív és keresztény gondolkodás legalább Szent Ágoston De Civitate Dei című alapvető értekezése óta, az égi és a földi város ellentétének a Civitas Dei és Civitas Terrena (vagy másképpen: Civitas Diaboli) körében meghatározott fogalmai alapján fejti ki.  Molnár értelmezése szerint az emberi természet, ha azt „magára hagyják”, az intézmények és a külső korlátok nem spontán fejlődést produkál, hanem sokkal inkább előtérbe kerülnek negatív vonatkozásai. A liberális elméletekkel szemben a „versengő individuumok” társadalmából nem feltétlenül az következik, hogy a jobb érvényesül, hanem többnyire, és inkább az, hogy az egoizmus növekszik általánosan a társadalomban. A legerőszakosabb, a legnagyobb hangú és a legdemagógabb egyén hangja érvényesül a legnagyobb eséllyel. Ennek értelmében az emberi természet nem csak, hogy tökéletlen – ez a konzervatívok sokat emlegetett, általános álláspontja, amelyet csak megerősít az „eredeti bűn” keresztény eredetű tanítása – hanem éppenséggel arra is hajlamos, hogy egyre tökéletlenebbé váljon, ha a régi, az ember vágyait kordában tartó korlátokat feloldják.

A megoldás természetesen nem abban rejlik, hogy a társadalmat kívülről kellene ellenőrizni, újabb és újabb korlátozások vagy valamiféle mindenre kiterjedő, átfogó ideológia által a „rend útjára kényszeríteni” – mi sem áll távolabb a szerző, és általában a konzervatívok álláspontjától. Ez a megoldás éppenséggel egy olyan rossz lenne, amelyet a történelemben mindenekelőtt azok próbáltak erőltetni, akik mindenáron fel akarták szabadítani az embert a különböző, vélt vagy valós zsarnokok, vagyis – a szerző által használt ószövetségi példával élve – „fáraók” uralma alól: legyen az akár a vallás, a születési előjog vagy saját korlátozott mivoltának inherens „zsarnoksága.”  Ahogyan Molnár Attila Károly hangsúlyozza: a tervezés nagy korszaka szorosan összefügg a filozófiai racionalizmussal, és annak politikai vetületével, amely főként az újkor nagy forradalmainak eredménye, a racionális társadalomkép a „nagynak” is nevezett francia forradalom óta próbálkozik azzal, hogy valamilyen szekuláris üdvterv alapján kiegyenesítse a politika és a társadalom örökké göröngyös útjait.  

A haladáshit azonban, úgy tűnik, napjainkra csődöt mond.  A modernitás beköszöntével a társadalom nem lett általánosan igazságosabb, csupán az igazságosság más fogalmai és formái jöttek létre, kerültek előtérbe. Egyenlőbb sem lett, hiszen az egyenlőtlenség új formái jelentek meg a régiek helyett. A Molnár által többször is idézett Tocqueville álláspontja szerint ez azért is lehetséges, mert a szabadság alapelve eleve egyenlőtlenséget feltételez. Az emberek ugyanis nem egyenlők egymással sem fizikai, sem intellektuális, sem vagyoni, sem erkölcsi tekintetben, még akkor sem, ha egyenlőnek „tekintjük” őket.

Ugyan a haladáshit naivitása rövid időre feltüntetheti ezt másképpen, a konzervatívok számára oly fontos gyakorlat és tapasztalat azonban arra világít rá, hogy „nincs új a nap alatt.” Nem beszélhetünk olyan fejlődésről, amely azt bizonyítaná, hogy a modernitás el fogja vezetni az emberiséget a szekuláris Kánaánba vagy a javak egyenlő elosztásának, az általános műveltség és az emberi szolidaritás valamiféle paradicsomába. A 20. és most már a 21. századi történelem eseményeit áttekintve, sokszor éppen ennek az ellenkezőjéről beszélhetünk. 

A haladás ideológiája azonban a mai napig úgy állítja be a modernizáció folyamatát, mintha az lineáris fejlődés lenne. Ma már nem különböztetünk meg például születési arisztokráciát, azt a történelem eltörölte, mint „igazságtalan véletlent” – a valóságos világban azonban kiépíti a saját hálózatait, és a hatalom monopóliumát a saját embereink számára tartja fent.  Molnár ezért hangsúlyozza, hogy a „haladárok” napjainkra a kulturális, politikai és társadalmi teret szinte teljes egészében birtokba vették, a tudományos diskurzusok jó részét, valamint (különösen az angolszász világban) a társadalmi előremenetel legfontosabb fórumát: az egyetemeket is. A konzervatívok politikai aktivizálódását éppen az indokolta a múltban és indokolja ma is, hogy ellenfeleik jellemző kijelentései észszerűséggel, tapasztalattal, néha a legelemibb társadalmi, politikai és az emberi természettel kapcsolatos megfigyelésekkel is ellenkezni látszanak. Mondhatni, egy olyan logika körében mozognak, amelynek veszélyességét bizonyítják a modernitás totalitárius kísérletei is. 

Ezek – távol a konzervatívoknak az antropológiát illető általános szkepszisétől, és a keresztény hagyományba való beágyazottságuktól – mindig egy „új ember” és egy „új világ” teremtésének vágyából indultak ki, legyenek akár bal-, akár jobboldaliak.  A szerző szerint annak az embernek, aki meg akarja védeni saját életformáját, akit az állítólag „racionális” utópia nem vakít el és ugyanakkor nincs is a szüntelen izgatottság állapotában, (amelyről Molnár Tocqueville megfogalmazásai alapján azt is megjegyzi, hogy leginkább a liberális demokrácia sajátja) annak ellent kell mondania. Vagyis reagálni kell. Innen az elgondolás, hogy a progresszivisták a konzervatívokat néha „reakciósnak” bélyegzik – a reakció azonban elengedhetetlen, ha kihívásra válaszolunk. 

Irodalom: Molnár Attila Károly: Ki mit konzerválna? Századvég Kiadó, Budapest, 2022

Témakörök: kiritika, könyv, konzervatív
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT