Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesítenek az elnökségi triót adó államok?

A bizottság kiadta helyzetjelentését Európa Digitális Évtizedéről.

Pató Viktória Lilla 2023.10.06.
Hegedüs Csilla

Vitát váltott ki Romániában az Európa Tanács kisebbségvédelmi szaktestületének jelentése

Kelemen Hunor, az RMDSZ elnöke nem ért egyet a hivatalos román állásponttal.

Hegedüs Csilla 2023.09.08.
Petri Bernadett

Jogállamisági jelentés 2023

Magyarország az élmezőnyben, de hol maradnak az uniós források?

Petri Bernadett 2023.07.07.
Novák Attila

A „Doktor” és világa

Egy „reformer” ügynök a zsidó felekezeti vezetésben (1958–1962).

Novák Attila 2023.05.31.
Varga Csilla

„Borzasztó” a helyzet Ukrajnában: újabb jelentés az emberi jogok széles körű megsértéséről

Nagyon magas a civil áldozatok száma.

Varga Csilla 2023.03.30.
CONTINUUM BLOG
Horváth Szilvia
Horváth Szilvia
tudományos munkatárs, NKE Molnár Tamás Kutatóintézet
  • 2020.04.09.
  • 2020.04.09.

A politika örökkévalósága és változása

Napjaink politikai világát szemlélve bizonyára sokakban felmerül a kérdés, hogy mióta van egyáltalán politika, vagy hogy mióta ilyen a politika, máskor másmilyen volt-e, és esetleg még, hogy amit ma politikának hívunk, az mindig ugyanarra utalt-e. Ha az első kérdést feltehetnénk annak a filozófusnak, aki a hagyomány szerint az első politikai filozófusok közé tartozik, konkrétan Arisztotelésznek, ő bizonyosan úgy válaszolna, hogy politika mindig is volt. Mert hogy szerinte az ember természete szerint politikai lény. Ahogyan sokan idézik, az ember zóon politikon, politikai állat. Márpedig ha valami vagy valaki politikai a természete szerint, akkor mindig az, így pedig politika mindig volt és mindig létezni is fog – legalábbis valamilyen formában. Nem szükségszerűen az athéni polisz alakjában, azaz részvételi demokráciaként. De mivel az embert természete közösségalkotó lényként hozza létre a világban, valamilyen együttélési kötelék után mindig törekedni fog. Arisztotelész közösségalkotó lényekként írja le a méheket is, és ez mai ismereteink szerint alighanem igaz. Az ember azonban nemcsak közösségalkotó, hanem nyelvhasználó élőlény is, ezzel pedig képes megkülönböztetéseket tenni, és beszéde van a jóról és a rosszról.

Ezt vezethetjük le Arisztotelészből, vagyis, hogy politika mindig volt. Mai tudásunkkal felvértezve viszont kétségtelenül feltehető a kérdés, hogy ha volt is, vajon mindig ugyanaz volt-e. Nem volna csodálni való, ha erre a kérdésre lelki szemeink előtt uralkodók, csaták, hatalmi harcok képei kezdenének el peregni, amik nagyon másnak tűnnek, mint amit napjainkban láthatunk. Amit Arisztotelész az emberre vetített (természet), azt persze a politikára is lehet vetíteni, vagyis azt vélelmezni, hogy a politikának vannak állandó jegyei is. Állandóság és változás e dilemmái kétségkívül izgalmasak, bár nehezen megválaszolhatóak. Ami nem jelenti azt, hogy ne lenne érdemes foglalkozni velük. De van mellettük egy harmadik, ami jóval reflexívebb, és bizonyos értelemben könnyebben megválaszolható kérdés. Úgy hangzik, hogy amit a politika fogalmával illetünk, az mindig ugyanazt jelentette-e. Mióta van egyáltalán politika, a mai fogalmaink szerint? És e politikafogalom milyen változásokon ment keresztül?

Ha már annyit hivatkoztunk Arisztotelészre, térjünk is vissza egy pillanatra hozzá. Főleg, hogy – nem véletlenül – a politika fogalomtörténetét tárgyaló jelentős kortárs kutató és politikaelmész (akinek a munkáit a továbbiakhoz felhasználom), Kari Palonen is ezt teszi. Arisztotelésznek közismerten létezett műve a politikáról – pontosabban valami nagyon hasonlóról. De, Palonen szerint, tényleg csak valami nagyon hasonlóról, és ez egy jelentős különbséget takar. Arisztotelész „Politiká”-ja nem a mai értelemben vett politikáról, hanem a poliszról szól, vagyis itt inkább arról a politeiáról van szó, ami a polgárok közösségét és az alkotmányos rendet egyszerre jelenti. A politica a rómaiak számára is jövevényszó, az európai kultúrába ilyen formán Arisztotelész 13. századi latin fordításán keresztül került be. Kezdetben ráadásul inkább valamilyen fajta diszciplínát jelentett, tudásterületet vagy ismeretek összességét, hasonlóan ahhoz, ahogyan etikáról vagy logikáról is beszéltek. A „polit-szótár” elemei persze sokféle alakot öltöttek, például nemcsak a politics, politik előtörténetéről beszélünk, hanem – maradva az angolnál –, a policy és a polity alakokról is. A policy előzményei jellemzően a köz- vagy államigazgatásra szűkültek, a politynek pedig lett egy kis visszacsengése az eredeti görög jelentésre, a politikai közösségre. Bár ez elég bonyolult, a politika jelentése (különböző alakokban) alapvetően valamilyen politikai területre kezdett el utalni, miután eltávolodott a diszciplináris felfogástól. De – és ez lényegében Palonen központi politikaelméleti állítása – nem politikai cselekvésre utalt, ami kifejezetten egy modern dolog, és mintha meghatározná a mai politikaértést. Szóval az előbb említettek egy kicsit statikus fogalmak. A polity és a policy, legalábbis az angolban, ma is létezik és fontos kategória. A polity-t államnak vagy politikai közösségnek, a policy-t szakpolitikának szokás, de rögzített irányvonalat is jelent, így mindkettő elhelyezhető a statikus politikafelfogás dimenziójában, noha a policy-ben mintha már volna valamilyen mozgás. Palonen viszont felhívja a figyelmünket két további fejleményre a „polit-szótárban”: a politizálás és az átpolitizálódás fogalmaira. Mindkettő a politika cselekvő dimenziójára utal, a politikát valamilyen cselekvésként láttatja és mutatja meg nekünk. Az átpolitizálódás pedig a politika határait is eltolja, nemcsak egy politikai területen belüli mozgást jelent. Úgy tűnik, hogy a jelenlegi politikaértésnek ez a cselekvő értelem a végpontja – a perspektíva, ahonnan a politika összes további alakváltozatát látjuk.

Témakörök: fogalom, fogalomtörténet, jelentés, politikafilozófia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT