Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2020.06.15.
  • 2020.06.15.

Egy újabb lépés az uniós egészségügyi politika felé

Megelégelve az uniós intézmények koronavírus-járvány kezelése során tanúsított bénultságát, dán kezdeményezésre hat tagállam levélben indítványoz egy sor uniós szintű intézkedést, amely járványok esetén nem nemzeti, hanem uniós szintű megoldást teremt. Meglepetésre az országok között található a föderalista vonzalmakkal egyáltalán nem vádolható Lengyelország is.

Intézetünk blogján is többször írtunk arról, hogy a koronavírus-járvány első időszaka az uniós intézmények lebénulását és a nemzeti megoldások elsődlegességét hozta. Idővel aztán a Bizottság megtalálta új szerepének lehetőségeit és a járvány okozta gazdasági válság leküzdésében komoly kísérleteket tett kezdeményező szerepének visszaszerzésére. Az általa kidolgozott gazdasági újjáépítési csomag első komoly megmérettetése még a soron következő Európai Tanács ülésre vár, önmagában azonban az újjáépítési alap mérete és szerkezete már komoly vitákat váltott ki a tagállamok között.

A Bizottság ambíciói ugyanakkor nem álltak meg az európai gazdasági újjáépítésének szervezésénél. Ahogyan az várható volt, a járvány okozta problémák megismétlődésének megelőzését egy szorosabb egészségügyi együttműködésben jelölte meg a brüsszeli testület. Első lépésként március 19-én hozott létre egy uniós szintű logisztikai koordinációs központot, amivel a tagállamok eszközhiányát kívánták enyhíteni, április végére pedig már átfogó, egy uniós szintű egészségügyi politika körvonalait is felvázoló javaslatcsomaggal álltak elő.

Talán a Bizottság számára is váratlanul, ambíciói kiterjesztéséhez az eddigi tevékenységét bíráló vagy fanyalgással fogadó tagállamok részéről érkezett most segítség. A dán kormány kezdeményezésére hat tagállam – Dánia mellett Belgium, Franciaország, Lengyelország, Németország és Spanyolország – írta alá azt a Bizottságnak címzett levelet, amelyben a koronavírus-járvány uniós szintű kezelésének fogyatékosságaiból tanulva javaslatot tesznek egy szorosabb európai járványügyi együttműködésre.

A levél, a korábban a spanyol kormány, más alkalommal pedig a Benelux-államok által köröztetett szakmai anyagokra támaszkodva jelenti ki, hogy a jövőbeni járványok hatékony kezelésének egyetlen módja az uniós együttműködés szorosabbra fűzése, kifejezetten és elsősorban a védekezéshez és megelőzéshez szükséges eszközök beszerzése és ellátásának megszervezése terén. Ennek megteremtése érdekében hat olyan területet jelöl ki a levél, ahol a jövőben uniós, és nem nemzeti szintű fellépésre van szükség.

Az első terület egy hatékony követési rendszer és a keletkezett adatok megosztási módjának kidolgozása. Ennek keretében – egyébként az április bizottsági javaslattal összhangban – az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központot ruháznák fel erősebb koordinációs hatáskörökkel, valamint a keletkezett és megosztott adatok alapján megelőzési és járványkezelési tervek kidolgozásának lehetőségével. A második terület a rendelkezésre álló eszközök és készletek hatékonyabb koordinálását lehetővé tévő uniós együttműködést irányoz elő.

A harmadik pont a kutatásfejlesztés területén a rendelkezésre álló adatok és tapasztalatok cseréjén túl szükségesnek tartja közös vakcinafejlesztési program indítását, valamint a diagnosztikai és kezelési eszközök fejlesztése terén a szorosabb uniós együttműködést. Negyedikként a jelenlegi szerződési kereteken belül céloz meg olyan jogszabályi változtatásokat, amelyek könnyebbé tennék az egészségügyi együttműködést és fejlesztési tevékenységeket, míg az ötödik pont a nemzetközi partnerekkel való együttműködés fontosságát hirdeti. Végül a hatodik pont sürgeti a Bizottságot, hogy alkossa meg a kereteit és támogassa a létrejöttét egy közös európai termelési potenciálnak, azaz teremtse meg annak anyagi és intézményi lehetőségét, hogy európai cégek közösen végezhessenek fejlesztő- és gyártótevékenységet.

A levél kétségtelenül a nagy előrelépés lehetőségét jelenti az Európai Bizottságnak. Az aláíró hat tagállam fontos szövetségese lehet az egészségügy területén erősebb uniós hatásköröket célzó politikájuknak. A kezdeményezés jelentőségét ugyanakkor nemcsak a levél tartalma, hanem aláírói köre is jól mutatja. Meglepő az uniós megoldások helyett általában a kormányközi politikákat előtérbe helyező Dánia kezdeményező szerepe, de még ennél is nagyobb meglepetés a szintén általában a kormányközi oldalon szerepet vállaló Lengyelország nyílt kiállása az uniós cselekvési kör bővítése mellett.

Az aláíró országok földrajzi kiválasztása azt sugallja, hogy a kezdeményezők a Tanácsban is biztosra akartak menni. A nagy kettős – Franciaország és Németország – mellett ugyanis megtalálható az alapító Benelux-államok – Belgium –, a déliek – Spanyolország –, és az uniós politikákban sokszor különutas Visegrádi Négyek – Lengyelország – egy-egy képviselője. Mindez azt jelzi, hogy az uniós egészségügyi együttműködés lehetősége most már jól láthatóan feltűnt a láthatáron.

Témakörök: Dánia, egészségügy, Európai Bizottság, Európai Unió, járványkezelés, koronavírus
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT