Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tőkei Krisztina

„Mondókázz velem!”

A kisgyermekkori beszédfejlődés támogatása a magyar népi mondókák segítségével.

Tőkei Krisztina 2025.07.02.
Kovács Örs

Hogyan lehet maximumpontos a felelete a szóbeli történelem érettségin?

Szóbeli tételek és feleletek történelemből emelt és középszinten.

Kovács Örs 2025.06.20.
Libárdi Péter

Petőfi másképpen

A diákok produktív alkotófolyamatnak élték meg a projektmunkát.

Libárdi Péter 2025.05.13.
Bíró Csilla

A latin nyelv egykori tankönyvei

A jezsuita Manuel Alvarez-féle tankönyvcsalád.

Bíró Csilla 2025.05.06.
Gósy Mária

Miért érdemes konferenciára járni?

A korábbi mozaikszerű ismeretek észrevétlenül egész képekké állnak össze.

Gósy Mária 2025.04.29.
TANÁRI SZOBA BLOG
Gruber László
Gruber László
földrajztanár
  • 2024.08.06.
  • 2024.08.06.

A Földet ésszel bejárni

Egy leendő tanár számára szép és hasznos dolog lehet a tanteremben, a könyvtárban vagy éppen a világháló segítségével egy-egy közismereti tárgyat „megtanulni”, s abból akár kitűnőre vizsgázni, de legtöbbjüknél – s különösképpen a földrajz vagy a biológia esetében – az igazi vizsga akkor zajlik, amikor a „terepen” kell kiteljesedni.

A 12–13 éves gyerekek még alapvetően mindenre nyitottak, így fontos szerepet játszhat, hogy milyen első benyomást szereznek egy adott tudományterületről. Tanárként ez a „mi időnk”, hogy elvarázsoljuk őket Európa (azon belül is a Kárpát-medence), Afrika, Ausztrália és a többi kontinens érdekességeinek taglalásával, hogy bevezessük őket a vulkánok, a tavak, a barlangok, az ásványok és a kőzetek, az izgalmas időjárási jelenségek, a népek és a kultúrák világába. Ha sikerül itt „megnyerni” diákjainkat, jó eséllyel a jövőben is kitartanak az általunk tanított témakör mellett. Egy tanteremben is lehet kisebb csodákat tenni, de véleményem szerint egy földrajztanár igazán akkor tud kiteljesedni, ha „szobán kívül” is helytáll. Ezért fontos, hogy ne csak beszéljünk a bennünket körülvevő világról, hanem ismerjük meg és ismertessük meg minél alaposabban tanítványainkkal is. Ehhez viszont utazni kell!

Tudatos tervezéssel számtalan úticél elérhető, nem szükséges a „világ végére” elindulni: hazai, közeli tájakat is érdemes meglátogatni, és érdemes ezt tanulmányúttal összekötni. Ez természetesen akár egy osztálykirándulás keretében is megvalósulhat, de az igazi az, amikor az érdeklődőkkel – Vámbéry Ármin szavaival élve – „ésszel járjuk be a Földet”.

Diákjaimmal rendszeresen járjuk az országot: a mecseki téli túra már hagyománnyá vált, de az ország más helyeire is szívesen ellátogatunk, például a Balaton-felvidékre, a Vértesbe vagy a Velencei-hegységbe. A nyár eleji – s az utóbbi bő két évtizedben rendszeressé váló – erdélyi tanulmányutat minden tanév megkoronázásának tekintjük diákjaimmal együtt. A nyári szünetben külföldi tanulmányutakat is szervezünk, például Ausztriába, Korzikára, Olaszországba, Törökországba vagy Izlandra, de az is előfordult, hogy elbuszoztunk és kompoztunk Marokkóba. Ezeken az utakon számtalan információval gazdagodhatnak tanítványaink a látnivalókról, például az Alpok gleccsereiről, Olaszország és Izland vulkánjairól, a tenger felszínformáló tevékenységéről vagy éppen a muszlim kultúráról, az európai gótikáról vagy reneszánszról, a települések formáiról és infrastruktúrájáról, a demográfiai jellemzőkről, a fejlett és kevésbé fejlett világ aktuális problémáiról, a globális világproblémák lokális kapcsolódásairól.

Két évtizede szervezek és vezetek diákjaim számára hazai és nemzetközi tanulmányutakat. Egy-egy ilyen út nem csupán a tanítványok lexikális tudását gyarapítja, de jelentős szerepet játszik önállósulásukban, illetve későbbi „túlélési stratégiájukban” is.

Egy tanár számára az egyik legnagyobb élmény, amikor élményszerűen, s a helyszínen taníthat. Hatalmas munka, és nagy odafigyelést igényel, de megéri a befektetett energiát. Rengeteget tanultam arról, hogy mit hogyan kell (s hogyan nem szabad) csinálni.

Ha már a szülő és diák pénzt áldoz ezekre az utakra, nem lehet csupán a „nyaralás” a célunk. Töltsük meg tartalommal a „felfedezőutakat”! Fontosnak tartom, hogy ha egy idegen országot, ismeretlen tájakat és kultúrákat látogatunk meg, akkor tanuljanak róla a tanítványok. Éppen ezért a helyszíneken az élményszerű oktatás eszközéhez folyamodunk. Egy tengerparton süttetheti bárki a hasát. Lehet, hogy a mi útjaink nem „all inclusive”-ok, de a gyermek megtanul sátrat állítani, főzni (na, jó, főzőcskézni), túrázni, természetbarát módon élni, s nem utolsósorban: UTAZNI, a Földet ésszel bejárni.

Nyitókép forrása: Flickr

Témakörök: földrajz, oktatás, tanár, tanítás, utazás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT