Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Szűcs Petra

Hogyan hatott a Covid a munkaerőpiaci folyamatokra és az elbocsátások alakulására?  

Az üzleti szektor számos ága és iparág érintett volt. Elemzés.

Szűcs Petra 2024.09.06.
Gecse Géza

A podcastok uralma

Az orosz–ukrán háborús propaganda közösségi médiában való jelenlétének vizsgálata.

Gecse Géza 2024.07.22.
Szikora Tamás

A média szabályozását érintő uniós rendelettervezet a horizonton?

Legyen szabad, sokszínű és hiteles.

Szikora Tamás 2022.10.26.
Ludovika.hu

Gyűlöletbeszéd és álhírek az online térben

A verbális bántalmazás megelőzi a fizikai cselekvést, ezért fontos időben lépni.

Ludovika.hu 2022.10.10.
ITKI BLOG
Sorbán Kinga
Sorbán Kinga
tudományos segédmunkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2020.04.06.
  • 2020.04.06.

„Infodémia” – avagy hogyan reagál a közösségi média a koronavírus-járványra?

Néhány hónapja, 2019 októberében az Európai Bizottság közzétette a dezinformáció visszaszorítását célzó, akkor egyéves gyakorlati kódex (Code of Practice on Disinformation) végrehajtásáról szóló önértékeléseket. A kódex aláírói azok az online platformok (köztük olyan közösségi média platformok, mint a Facebook, a Google és a Twitter), amelyek fő tevékenysége, hogy felhasználói tartalmaknak biztosítanak megjelenési felületet, de maguk is nagy hatással vannak az online információáramlásra azáltal, hogy ezeket a tartalmakat rendszerezik, rangsorolják, csoportosítják, vagy ha szükséges, törlik. A Bizottság több kritikát is megfogalmazott platformokkal szemben, többek között azt, hogy a 2019 májusában lezajlott európai parlamenti választások alkalmával sem sikerült megfékezniük az automatizált eszközökkel, tömegesen terjesztett álhírek áradatát. Az Európai Bizottság szerint sürgős szükség volna arra, hogy a platformok együttműködjenek tényellenőrzőkkel és más független szervezetekkel is, valamint arra, hogy platformok közelítsék egymáshoz a gyakorlataikat, mert eltérően hajtják végre a kódex rendelkezéseit. Az álhírek (fake news) és a félretájékoztatás (disinformation) kezelését az Unió jelenleg nem jogalkotás útján kívánja kezelni – habár az EP-választások előtt a Bizottság megvillantotta ennek a lehetőségét –, hanem elsősorban ön- és társszabályozás megerősítése révén. A választásokat követően senki nem gondolt arra, hogy 2020 elején ezeknek a platformoknak olyan információs cunamival kell megbirkózniuk, mint amilyet a globális koronavírus-járvány hozott.

Már a 2016-os amerikai elnökválasztási kampányt követően is élénken cikkezett arról a sajtó, hogy a közösségi média platformok képesek beavatkozni az információáramlás folyamatába és befolyásolni a választópolgárokat. Vitathatatlan, hogy a platformok jelentős hatást gyakorolnak az online nyilvánosságra azáltal, hogy a tartalmakat szűrik, automatizált eszközökkel rendszerezik és rangsorolják, valamint azáltal, hogy magánszabályozás révén normatív előírásokat és tilalmakat fogalmaznak meg a tartalmat feltöltő felhasználók számára (pl. a meztelenség tilalma vagy a veszélyes magatartásokra buzdító tartalmak tilalma). A tapasztalatok azt mutatják, hogy magánszabályozástól és moderálástól függetlenül vannak olyan esetek, amelyeket a platformok nem tudnak hatékonyan kezelni. Ilyen eset az élő közvetítések moderálása (a Facebook lassú reakcióideje miatt fordulhatott elő 2019-ben, hogy Új-Zélandról egy tömeggyilkosság élő közvetítését nem sikerült időben eltávolítani), a bosszúpornó feltöltésének megakadályozása, de ide tartoznak az álhírek is, amelyekkel egy ideje küzdenek a nagyobb szolgáltatók, mégsem sikerül őket száműzni.

A világ rendjét felborító koronavírus-járvány új kihívás elé állítja a platformszolgáltatókat. Az otthon biztonságában töltött idő növekedésével párhuzamosan az internet forgalma is megnövekedett, így a négy fal közé szorult felhasználók az átlagosnál jóval több időt töltenek közösségi felületeken. Jelen helyzetben kiemelt szerepe van annak, hogy a lakosság hiteles forrásból, gyorsan jusson a rendkívüli helyzetről szóló információkhoz. Az emberek tájékoztatását szolgáló valós információk mellett azonban megugrott a hamis információk mennyisége is, olyannyira, hogy a WHO már „infodémiának” nevezi  a valótlan információk özönét. Az álhírek és félretájékoztatás volumenét példázza, hogy az ilyen tartalmak mennyisége már a Snopes nevű tényellenőrző oldal napi működésének stabilitását veszélyezteti. Koltay András az Index.hu-ra írt cikkében kifejti, hogy a világhálón keringő valótlan információk igen sokfélék, vannak köztük ártatlan és kattintásvadász tartalmak, de kifejezetten veszélyes rémhírek is. A fake news jelenség mellett problémát jelent a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok elburjánzása is. Mivel megnőtt a kereslet az egészségügyi termékek iránt, egyesek irreális áron kínálnak termékeket, vagy hamis gyógymód ígéretével tennének szert bevételre. Az emberek egészsége és biztonsága érdekében ezeket a tartalmakat ki kell szűrni a rendszerből. Az EU több tagállama – köztük Magyarország is – már tett lépéseket az álhírek és a rémhírek terjedésének visszaszorítása érdekében. A tagállamok fellépése azonban önmagában nem elegendő.

Ebben a helyzetben felértékelődik a megbízható információk szerepe, a közösségimédia-platformok pedig aktívan reagálnak a járványhelyzetre. A Facebook, a Google, a LinkedIn, a Microsoft, a Reddit, a Twitter és a YouTube közös közleményt adtak ki arról, hogy felveszik a harcot a félretájékoztatással szemben. A Facebook azzal igyekszik elősegíteni, hogy felhasználói pontos információkhoz jussanak, hogy a hírfolyam tetején elhelyezett egy koronavírus információs panelt [Coronavirus (COVID-19) Information Center], amely valós időben közvetíti a WHO és a helyi hatóságok (Magyarországon a koronavirus.gov.hu) részéről érkező információkat. Ezen felül együttműködik a nemzetközi tényellenőrző szervezetek hálózatával (International Fact-Checking Network) és nagyobb összeggel támogatja a kapacitásbővítésüket. A platform a hirdetések közzétételébe is beavatkozott és átmenetileg megtiltotta az egészségügyi maszkok, kézfertőtlenítők, fertőtlenítő tisztítószerek és koronavírus-tesztek árusítását, illetve reklámozását. Az álhírek és valótlan információk azonban nemcsak a nyilvános hálózatokon terjednek, hanem végpont-végpont közötti titkosítást használó, azonnali üzenetküldő szolgáltatásokon is. A WhatsAppon futótűzként terjedt a híre annak, hogy az ibuprofen-tartalmú gyógyszerek súlyosbítják a koronavírus tüneteit, ezen a platformon azonban a szolgáltató kevésbé szűri az információkat. Nagyon hasonló intézkedéseket vezetett be a YouTube, amely a koronavírus iránt érdeklődő felhasználókat a WHO, illetve a helyi járványügyi szervezet weboldalára irányítja, és nagyobb figyelmet fordít a hamis információkról szóló bejelentések vizsgálatára is.

A platformok által hozott intézkedések hatékonyságát megítélni majd csak a pandémia lecsengését követően tudjuk. Úgy tűnik, hogy a közösségimédia-platformok éppen azokra a tevékenységre fektetnek most nagyobb hangsúlyt, amelyeknek az erősítését az Európai Bizottság korábban számonkérte rajtuk. A közösségimédia-platformok szokatlan szigorral lépnek fel a koronavírussal kapcsolatos álhírekkel és félretájékoztatással szemben, hiszen már politikusok közléseit is eltávolítják (a Twitter, a Facebook és a YouTube is törölte a brazil elnök, Jair Bolsonaro bejegyzéseit). Erre korábban nem nagyon volt példa, sőt, 2019 októberében a Facebook vezérigazgatója, Mark Zuckerberg a szólásszabadságra hivatkozott, amikor bejelentette, hogy a Facebook a nyilvánvalóan valótlan tartalmú politikai hirdetéseket sem fogja cenzúrázni. A jövő zenéje, hogy a járvány alatt kialakított, az álhírek és a félretájékoztatás visszaszorítására létrehozott eljárások megszilárdulnak-e a gyakorlatban, vagy csak szezonális intézkedések. A dezinformáció visszaszorítását célzó gyakorlati kódex végrehajtásának soron következő értékelése azonban minden bizonnyal tartalmaz majd néhány érdekes következtetést.

Témakörök: álhír, dezinformáció, fake news, koronavírus, média
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT