Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pellet Philippe

Szabadkőművesség – a Francia Köztársaság új államvallása?

Európa alapértékei szabadkőműves értékek?

Pellet Philippe 2025.05.19.
Demmel József

A reformkori Magyarország legfontosabb szlovákja

Egy fontos százéves doktori disszertáció a Sorbonne-ról.

Demmel József 2025.03.31.
Belhaj Abdessamad

Zöld teológia

Bontakozó muszlim és keresztény XXI. századi diskurzusok az ökológiáról.

Belhaj Abdessamad 2024.12.05.
Zachar Péter Krisztián

A keresztény Ausztria végnapjai?

A boltok továbbra is zárva tartanak vasárnap.

Zachar Péter Krisztián 2024.10.18.
Ludovika.hu

A kereszténység szerepe Európa hegemóniájában és hanyatlásában

Európa értékei kezdenek elszakadni transzcendens gyökereitől.

Ludovika.hu 2024.05.27.
VALLÁS ÉS TÁRSADALOM BLOG
Petruska Ferenc
Petruska Ferenc
alezredes, kutató, NKE EJKK Vallás és Társadalom Kutatóintézet
  • 2022.02.09.
  • 2022.02.09.

Közel-keleti zsidó–keresztény közösségek és a lawfare jelensége

A közel-keleti zsidó-keresztény közösségek elleni fegyveres támadások rendszerint széles nemzetközi sajtóvisszhangot kapnak. Kevésbé közismert viszont egy ezekre a támadásokra gyakran ráépülő sajátos eljárásmód (lawfare)[1], amely a hadijog megsértésének valós, vélt vagy akár megrendezett eseteinek felhasználásával valósul meg. A lawfare célja a kisebbségek elleni támadásokból eredő jogsértések elkendőzése, a felelősség el- és áthárítása. A lawfare gátlástalan alkalmazása elleni védekezésnek ezért kiemelkedő jelentősége lehet a zsidó–keresztény kisebbségek szempontjából.   

A 20. század végére a megnövekedett a nemzetközi megállapodások, a széles hatáskörű hatóságok, a nem kormányzati szervezetek (NGO), kiemelten a kormányzatok által szervezett és finanszírozott szervezetek (GONGO) és egyéb fórumok jelentősége, amelyek a fegyveres összeütközések jogára és kapcsolódó kérdésekre összpontosítottak. Az információs technológia forradalma, valamint a globalizáció és az általa megvalósított kölcsönös gazdasági függőség pedig kiszélesítette azt a fórumot, és növelte azon eszközök számát, amelyben és amelyekkel ezek a szervezetek tevékenykedhettek. Több kormányzati szakember és nemzetközi jogász már akkor a „jog növekvő hatalmát” emlegette, amelyet tudatosan fegyverként lehet bevetni az ellenérdekű felekkel szemben. Ennek lényege, hogy a klasszikus tűzerőre és manőverekre épülő kinetikus hadviselés mellett egy új típusú, nem kinetikus hadviselés kezdett megmutatkozni, amely során a nemzetközi jogot egy nemzetközi térben mozgó fél saját javára kívánja felhasználni. A jogalkalmazás helyett a jog ártó szándékú felhasználása valósult meg, amely számos ponton eltért az addig már jól ismert jogalkalmazástól.[2]

A 21. századra a lawfare a hibrid hadviselés[3] kapcsolódó, majd önálló eszközévé fejlődött. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy az addigi diplomáciai, gazdasági, kiberműveletek, információs, pénzügyi és gazdasági nyomásgyakorlás, az embargó, a pszichológiai műveletek, a különleges erők, a lázadók, a helyi lakosság, valamint az etnikai és vallási kisebbségek felkarolása vagy feltüzelése, a szervezett bűnözői módszerek, illetve kontrollált erőszak alkalmazása mellett a jog ártó szándékú felhasználása (lawfare) is megjelent. 

Ennek egyik ágának, a nemzetközi közjognak való eltérő megfelelőség (compliance-leverage disparity lawfare) kihasználásával történő lawfare estében a kinetikus hadviselés mellett a nemzetközi jogot használják fel a zsidó és keresztény kisebbségek ellen, illetve kárára. A fegyveres támadások ugyanis gyakran nem ellenük, hanem személyük vagy ingatlanaik felhasználásával történnek, kihasználva a kiszolgáltatottságukat. A lawfare ezen típusát rendszerint az a háborús fél alkalmazza, amelynek a jogi szankciók eltérő hatáskülönbségéből adódóan alacsonyabb a nemzetközi jog iránti megfelelési hajlandósága. Magyarul az a háborús fél, amely egy nemzetközi közjogi szankciókra kevésbé érzékeny, vagy más okból hajlandó kitenni magát ilyen jogkövetkezményeknek, annak rendszerint alacsonyabb is a megfelelőségi készsége a nemzetközi joggal szemben. Ez pedig rendszerint a katonailag gyengébb fél, amely a valódi, az észlelt vagy akár szándékosan megrendezett hadijogot sértő incidens szándékos felhasználásával[4] tudatosan kibújik a büntetőjogi felelősség alól és/vagy párhuzamosan igyekszik az erősebb fél vezetőit, parancsnokait és katonáit büntetőeljárásokba keverni, illetve olyan látszatot kelteni, mintha a másik fél jogtalan vagy becstelen módon küzdeni. Ha a bűncselekmény teljes tényállása nyilvánosságra is kerül, az elkövető félnek kevésbé kell tartania a jogkövetkezményektől. Amennyiben ezek mégis bekövetkeznek, a közkapcsolatok területén pedig még mindig van lehetősége egy számára kedvezőbb narratíva tálalásának.

A katonailag gyengébb félnél ez a megoldás azért is kedvelt, mert tisztában van vele, hogy harctéri győzelemre valójában nincs esélye. Mára a lawfare használata emiatt a fentieknél is jóval szélesebb körűvé vált. Néhány szakember megítélése szerint a lawfare színtere a bírói tárgyalókból átkerült a médiába is, és olyan harceljárássá vált, amelynek célja az ellenség megsemmisítése a jogrendszer és a média ártó szándékú, visszaélési célú alkalmazásával és felhasználásával, hogy a közvéleményt az ellenség ellen hangolja.[5]

A nemzetközi közjognak való eltérő megfelelőség (compliance-leverage disparity lawfare) kihasználásával történő lawfare valósul meg olyan esetekben, amikor keresztény otthonok és templomok szomszédságából tüzérségi eszközöket vetnek be. A támadás keresztény területről történő indításának oka az lehet, hogy a militáns csoportok azzal a céllal provokálják ellenségeiket, hogy az olyan helyszínen csapjon le, amelyek közelében lakások, keresztény iskolák vagy menekültek tartozódnak. A keresztény templomok és létesítmények ugyanis rendszerint nyitottak nem keresztény menekültek előtt is, ezért rendkívül magas a veszélyeztetett civilek száma. 

A média miközben részletesen beszámol a háborús övezetekben elkövetett egyes háborús bűncselekményekről, azoknak a Nemzetközi Büntetőbíróság általi kivizsgálásáról, a pandémiakezelés hiányosságairól, gyógyszerhiányról, a keresztények elleni támadások vallási hátteréről rendszerint nem történik említés. 

Elengedhetetlen, hogy minden keresztények elleni vagy kiszolgáltatottságuk felhasználásával elkövetett támadás kerüljön a hatóságok tudomására, azok pedig – beleértve a bűncselekmények vallási indíttatását vagy érintettségét is – részletesen vizsgálják ki őket, illetve a vizsgálat eredményét hozzák nyilvánosságra. Folyamatosan és nyilvánosan meg kell kérdőjelezni és le kell leplezni a szélsőséges csoportok által hivatkozott narratívákat, illetve folyamatosan csökkenteni kell a terroristák erőszakos propagandájának terjesztési lehetőségeit. 

Mindezek együttes teljesülése meghatározó hozzájárulás lenne a keresztény kisebbség biztonságához és megmaradásához. A lawfare ugyanis nem azt jelenti, hogy az emberek a jog adta eszközökkel az igazukat keresik, hanem sokkal inkább egy kártékony jelenségként kell meghatározni. A konstruktív jogvitákkal szemben a lawfare sokkal inkább a joggal való kontraproduktív visszaélés, amelynek a közel keleti keresztény-zsidó kisebbségek nem vállhatnak áldozatául. 

Források

[1] Charles J. Dunlap, „Law and Military Interventions: Preserving Humanitarian Values in 21st Conflicts” (Washington: Carr Center for Human Rights Policy Kennedy School of Government Harvard University, 2001), 2

[2] Ferenc Petruska, „Lawfare fogalma”, Katonai Jogi és Hadijogi Szemle 9, sz. 3 (2021): 1–19

[3] István Resperger, A válságkezelés és a hibrid hadviselés (Budapest: Nemzeti Közszolgálati és Tankönyv Kiadó Zrt, 2018)

[4] Charles J. Dunlap, „Law and Military Interventions: Preserving Humanitarian Values in 21st Conflicts” (Washington: Carr Center for Human Rights Policy Kennedy School of Government Harvard University, 2001), 2

[5] Susan Tiefenbrun, „Semiotic Definition of »Lawfare«”, Case Western Reserve Journal of International Law 1, sz. 2 (2010)

Témakörök: kereszténység, kisebbség, NGO, zsidóság
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT