Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Sorbán Kinga

Nem mind arany, ami fénylik

Luxuscikkek az USA–Kína kereskedelmi háború új fejezetében.

Sorbán Kinga 2025.04.28.
Kutasi Gábor

Kiskereskedelmi infláció ellen árrésstop vagy áfacsökkentés?

Komplex, fiskális-monetáris gazdaságpolitikai mixre van szükség.

Kutasi Gábor 2025.03.14.
Szabó Kincső

Online hirdetések: bármi eladható bárkinek?

Elengedhetetlen elem a kreatív, formabontó küllem; a nemi szerepek (át)keretezése.

Szabó Kincső 2024.06.03.
Ludovika.hu

Afrika fejlődési prioritásai

Felzárkózhat Afrika a világgazdasághoz?

Ludovika.hu 2024.02.23.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az Európia Központi Bank a széttöredezettséggel számol

Az eurózóna központi bankjának stratégiai iránya jó hatással lehet a magyar gazdasági fejlődésre.

Máthé Réka Zsuzsánna 2023.04.25.
MESSZELÁTÓ BLOG
Kányási Kamilla
Kányási Kamilla
végzett hallgató, Nemzetek Európája Karrierprogram
  • 2022.02.01.
  • 2022.02.01.

Kérem vissza a pénzem! De hogyan?

A vételár visszaigénylésének gyakorlati problémái határon átnyúló online vásárlások esetén

Manapság az online vásárlás mindennapjaink természetes része, amelynek az elmúlt években a koronavírus-járvány újabb lendületet adott: mostanában egyre többen, egyre több vásárlást bonyolítanak az interneten. Bármit is keresünk, számtalan online bolt közül választhatunk, amelyek jelentős része magyar nyelven kínálja termékeit, így gyakran a fogyasztók számára csak akkor válik világossá, hogy másik uniós tagállamból vásároltak, ha már megérkezett a termék, és valamilyen panasszal szeretnének élni.

Online vásárlás esetén az Európai Unió egész területén az Európai Parlament és a Tanács 1999/44/EK irányelve alapján kötelező, kétéves kellékszavatosság mellett a fogyasztókat az elállási jog is megilleti a fogyasztók jogairól szóló 2011/83/EU irányelv alapján. Az elállási jog célja, hogy kiküszöbölje azokat a hátrányokat, amelyek a távollevők között kötött szerződésekből adódnak, így például azt, hogy a fogyasztónak nincs lehetősége szemügyre venni a megvásárolni kívánt terméket. Ilyen módon, ha a fogyasztó meggondolja magát a vásárlással kapcsolatban, a termék saját költségen történő visszaküldését követően visszakaphatja a termék vételárát.

Azonban az internetes áruházak és a határon átnyúló vásárlások elterjedésével egyre gyakrabban fordul elő, hogy a kereskedők által (sok esetben nem valós fényképekkel) hirdetett termékek a valóságban olyan gyenge minőségűek, hogy a fogyasztói elállást valójában minőségi kifogás motiválja, ám a fogyasztó pénzvisszafizetést kér, mivel a forgalmazott termékek általános minősége miatt a kijavítás vagy kicserélés nem tekinthető reális megoldási lehetőségnek. Ilyen esetekben logikus megoldás, hogy a termék kézhezvételétől kapott 14 napon belül a fogyasztó él az elállási jogával, és visszakéri a termék árát. Külföldi webáruház esetén azonban a visszaküldés költségei meglehetősen magasak lehetnek, sőt csekély értékű vásárlások esetén akár magasabb is lehet a rendelt termék áránál. Sok vásárlót az is megtéveszt, hogy feltételezik, a rendeléskor a kereskedő által felszámolt, egy-kétezer forintos szállítási költség megfizetésével ők is visszaküldhetik a terméket, azonban a gyakorlatban a legtöbb futárcég díja még a kis méretű csomagok esetében is ennek többszörösét teszi ki külföldre történő visszaküldés esetén. Ilyen esetekben könnyen előfordulhat, hogy a fogyasztó minőségi kifogása megalapozott, ám tényleges jogérvényesítési lehetőség nélkül marad, hiszen a szavatossági igény alapján történő csere vagy javítás a webáruház termékeinek általános gyenge színvonala miatt nem elfogadható opció számára, az elállási jog gyakorlása pedig közel akkora, vagy akár nagyobb anyagi terhet ró jelent, mint a kifogásolt termékért kifizetett összeg.

Természetesen a jogalkotó minden esetben a tudatos, körültekintő fogyasztót tekinti kiindulási alapnak, aki a vásárlás előtt gondosan tájékozódik a szerződési feltételekről, és arról, hogy vitás kérdésekben milyen jogérvényesítési lehetőségek állnak rendelkezésre. Általánosságban elmondható, a tájékozott fogyasztóknak azt is fel kell mérnie külföldről történő rendeléskor, lehetséges, hogy az igényérvényesítés nehezebb lesz, mint belföldi vásárlások esetén. Azonban a honlapokon gyakran szereplő látványos felhívások, mint „30 napos pénzvisszafizetés!” vagy „Ingyenes visszaküldés!” még a körültekintő fogyasztókban is azt a benyomást keltik, hogy a kereskedő a jogszabályok által előírtnál széleskörűbb kötelezettséget vállal szavatossági igény vagy elállás esetén.

A vállalkozások kereskedelmi gyakorlatának felügyelete minden esetben a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok feladata – ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ezek a legtöbb államban fogyasztói bejelentésre vagy hivatalból indulhatnak, mindenképpen szükséges tehát, hogy a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat valamilyen módon az érintett szerv látóterébe kerüljön. Ezek az eljárások azonban az egyedi panaszok megoldásában nem segítenek. Emellett mire a hatósági eljárás lezajlik, és esetleg az arra jogosult szerv megállapítja a jogsértést, rengeteg vásárló kerülhet abba a helyzetbe, hogy nem tudja hatékonyan érvényesíteni fogyasztói jogait. Nem említve azokat az eseteket, amikor a kereskedők egyszerűen megszüntetik a holnapot (és esetleg a mögötte álló céget), és új néven, új oldalon folytatják ugyanazt a tevékenységet.

Természetesen az Európai Unión belüli vásárlások esetén nem marad jogorvoslati lehetőség nélkül a fogyasztó: a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot bejelentheti a lakóhelye szerinti ország fogyasztóvédelmi hatóságnál, ezzel egyidejűleg megkísérelheti egyéni igényét az Európai Fogyasztói Központok hálózatán keresztül érvényesíteni. Fontos azonban kiemelni, hogy utóbbi békés vitarendezési forma, amelynek sikerét döntően meghatározza a vállalkozás együttműködési hajlandósága. Így tehát olyan esetekben, ha egy vállalkozás amellett, hogy megtéveszti a fogyasztókat a termékek minőségét illetően, nem veti magát alá a békés vitarendezési eljárásnak, a fogyasztóknak nem marad lehetősége arra, hogy minőségi kifogásukat hatékonyan érvényesítsék, hiszen ilyen esetben a kisértékű követelések európai eljárása, valamint a bírósági út marad, amelynek időtartama és a költségek megelőlegezése a legtöbb fogyasztót eltántorítja az igényérvényesítéstől kisebb értékű vásárlások esetén.

Mit tehetünk? 

A kellemetlenségek elkerülése érdekében a legegyszerűbb, ha már a vásárlást megelőzően alaposan tájékozódunk, hogy honnan készülünk vásárolni. 

Az alábbiakra érdemes különös figyelmet fordítani:

  • Minden esetben célszerű megnézni az általános szerződési feltételekben, hogy fel vannak-e tüntetve a cég adatai (a cég neve és székhelye). Hasonlóan fontos, hogy a .hu végződésű honlapcím nem jelenti azt, hogy a kereskedő székhelye Magyarországon található.
  • Ugyancsak gyanúra ad okot, ha a honlap szövege helytelen magyarsággal van megfogalmazva, vagy egyes menüpontok nem elérhetőek magyarul. Ilyenkor feltételezhetjük, hogy az oldal magyar nyelvű verziója fordítóprogrammal készült.
  • Érdemes rákeresni a vállalkozás nevére, és elolvasni azokat a felhasználói értékeléseket, amelyeket nem a cég tüntet fel a saját felületein. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a legnépszerűbb webes keresők első néhány találata fizetett hirdetés, így abból nem feltétlenül következik az, hogy a vállalkozás megbízható.
  • És a legfontosabb: ha valahol annyira kecsegtető ajánlat szerepel, amely túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, akkor az valószínűleg valóban nem igaz.

Források és hivatkozott jogszabályok

  1. Az Európai Parlament és a Tanács 1999/44/EK irányelve
  2. A fogyasztók jogairól szóló 2011/83/EU irányelv
  3. Az Európai Fogyasztói Központ honlapja
  4. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium Fogyasztóvédelmi Portáljának webáruházakra vonatkozó tanácsai
Témakörök: kereskedelem, online, panaszkezelés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT