Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pató Viktória Lilla

Fémesen fényes?

Gondolatok az ukrán–amerikai nyersanyag-megállapodásról.

Pató Viktória Lilla 2025.05.14.
Balogh Zsolt György

Jog és logika – III. rész

A fuzzy logika a klasszikus logika kiterjesztése.

Balogh Zsolt György 2025.05.13.
Mernyei Ákos Péter

Az Európai Parlament szigorítaná a harmadik országokból származó befektetések ellenőrzésére vonatkozó szabályokat

Mire jut a tagállami diplomácia az európai bürokrácia hatáskör-étvágyával?

Mernyei Ákos Péter 2025.05.13.
Csepeli Réka

A német–francia tengely újjáélesztésének reménye

Európa értékeinek újradefiniálása.

Csepeli Réka 2025.05.12.
Czeczeli Vivien

Triffin dilemma 2.0

Bár cáfolható, a globális egyensúlytalanságok ezzel még nem szűntek meg.

Czeczeli Vivien 2025.05.12.
ITKI BLOG
Sorbán Kinga
Sorbán Kinga
tudományos segédmunkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2025.04.28.
  • 2025.04.28.

Nem mind arany, ami fénylik

Luxuscikkek az USA–Kína kereskedelmi háború új fejezetében

Új frontot nyitott Kína az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelmi háborúban, válaszul a Kínából származó árukra kivetett 145%-os vámokra, amihez az e-kereskedelmi és videómegosztó-platformokat hívta segítségül. A napokban elárasztották az olyan népszerű videómegosztókat, mint a TikTok és az X, azok a „leleplező” tartalmak, amelyek azt mutatják be, hogy az Egyesült Államokban és Európában is népszerű, ám sokak számára elérhetetlen luxusmárkák, mint az Hermés, a Louis Vuitton vagy a Dior a termékeik nagy részét valójában Kínában állítják elő. A videók üzenete egyszerű: azt közvetítik, hogy ahelyett, hogy a vásárló csillagászati összeget fizetne egy brandért, valójában anyagáron hozzájuthat ugyanazokhoz a termékekhez. Amennyiben azokat Kínából vásárolja.

Az eredetileg 34 ezer dollárba kerülő Hermés Birkin táska megvásárlása mindössze 1400 dollárért sokak számára vonzó ajánlat lehet, ám luxusipari szakértők egyöntetűen azon az állásponton vannak, hogy a Kínában, márkajelzés nélkül előállított termékek nem többek, mint replikák, amelyeknek ráadásul a minőségére sincsen garancia. Egyes márkák képviselői sajtóközleményben jelezték, hogy ugyan dolgoznak kínai beszállítókkal, ezeket a cégeket szigorú titoktartási megállapodások kötik, eredeti termékek árusítása pedig továbbra is csak a saját üzleteiken és hivatalos viszonteladókon keresztül történik. A hamis termékek előállítása, árusítása és megvásárlása is jogszerűtlen, azt azonban kevesen tudják, hogy mire számíthatnak, ha ilyen terméket rendelnek. A jelen blogbejegyzés azt mutatja be, hogy mire számíthat a vásárló, ha Kínából vásárol hamis terméket.

A luxustermékek védelmének jogi háttere

Az Európai Unióban a hamis termékek előállítása nemcsak iparjogvédelmi jogokat sért, hanem bűncselekményt is megvalósít. A hamisítás elleni küzdelemben az egyik legjelentősebb egyezmény a TRIPS egyezmény kötelezi a részes államokat arra, hogy hatékony szankciókat biztosítsanak a hamisítók ellen (polgári, vám- és büntetőjogi eszközökkel). A magyar büntető törvénykönyvben a versenytárs jellegzetes külsővel, csomagolással, megjelöléssel vagy elnevezéssel előállított termékének lemásolása a versenytárs utánzásának vétségét, az egyedi formatervezésű termékek, védjegyek (pl. táskák, órák, cipők) lemásolása pedig bitorlás bűntettét valósítja meg.

Hamis termékek az online platformok kínálatában

A hírfolyamokat szinte elárasztják a hamisított termékek hirdetései és számtalan olyan e-kereskedelmi platform van az alkalmazásboltok kínálatában, amik épp ezekre a termékekre szakosodtak. Úgy tűnik, hogy a 2024-től teljeskörűen alkalmazandó DSA, bár törekszik arra, hogy megtisztítsa az online tartalmakat a jogellenes tartalmaktól, nem minden esetben működik hatékonyan. A DSA alapján az online platformok, köztük a piacterek, közösségimédia-oldalak vagy keresőmotorok szolgáltatóinak aktívan fel kell lépniük a jogellenes tartalmak ellen, illetve kötelességük megismerni a szolgáltatásukat használó kereskedőket (know you business customer, KYBC), amivel kiszűrhetik a hamis termékek forgalmazóit (DSA, 30. cikk).

A szabályok gyakorlati alkalmazása azonban több szempontból is kihívást jelent. Mivel a hirdetések száma óriási, a legtöbb platform ma már automatizált módszerekkel igyekszik kiszűrni a jogsértő tartalmakat. A hamis termékek hirdetéseinek nyelvezete, a feltöltött képek ezeknek az algoritmusoknak a kijátszására törekszik. Ha a hirdető átírja a márkanevet pl. MiuMiu helyett MinMin, esetleg a termékről feltöltött képen nem látszik a logó vagy szerkesztett a logó, az algoritmus nem biztos, hogy felismeri, illetve a bizonyítás is komplikáltabb.

Az elérhető e-kereskedelmi platformok egy része pl. a DHgate, amely a napokban a második helyre ugrott az Apple alkalmazásboltjának toplistáján, pekingi székhelyű és nincs az Unió területén leányvállalata. A DSA alapján az olyan harmadik országbeli közvetítő szolgáltatóknak, amelyek nem rendelkeznek letelepedési hellyel az Unióban, de ott szolgáltatásokat kínálnak, ki kell jelölniük egy  jogi képviselőt az egyik olyan tagállamban, ahol szolgáltatásukat kínálják (DSA, 13. cikk). Ez azonban nem mindegyik szolgáltató esetében történik meg, az igényérvényesítés tehát különösen nehézkes, ha a szolgáltató harmadik országban működik.

Mi történik, ha mégis hamis terméket rendelünk? 

Mivel az ilyen termékek legtöbbször Kínából, azaz az Európai Unión kívülről érkeznek, azokat az EU vámhatóságai ellenőrzik, mielőtt belép az unió területére. A  szellemi tulajdonjogok vámhatósági érvényesítéséről szóló rendelet alapján a vámhatóság munkatársai kockázatelemzés alapján vámvizsgálatot végeznek és ha felmerül a gyanú, hogy a rendelt termék szellemi tulajdont sért (pl. a márkajelzéshez viszonyítva gyanúsan olcsó, ismerős a márkajelzés, de nem hivatalos forrásból származik), felveszik a kapcsolatot a szellemi tulajdonjog jogosultjával. Amennyiben bebizonyosodik a termékről, hogy valóban nem eredeti, az árut megsemmisítik. A hamis termékek megsemmisítésre a Blomqvist-ügy alapján lehetőségük van a hatóságoknak. 2010-ben egy dán állampolgár, Martin Blomqvist Rolex órát rendelt egy kínai webáruházból. A dán vámhatóság a vámvizsgálat során, a Rolex európai képviselőjével kapcsolatba lépve megállapította, hogy a termék nem eredeti és elrendelte a megsemmisítését. Blomqvist szerint a megsemmisítés jogszerűtlen volt, hiszen személyes használatra vásárolta az órát, így álláspontja szerint nem követett el jogsértést. Az Európai Bíróság az ügyben kimondta, hogy a vámhatósági intézkedés jogszerű alkalmazását megalapozza az áru behozatala és az áru megszerzésének ténye, a megsemmisítés így jogszerűen történt.

A rendelet és magyar jogszabályok szerint a vevőnek nem muszáj hozzájárulnia az áru megsemmisítéséhez. Ám ebben az esetben sem lélegezhet fel, a jogtulajdonos dönthet úgy, hogy polgári pert indít a hamisítvány birtoklása vagy behozatala miatt, ennek keretében bíróság dönt arról, hogy a terméket meg kell-e semmisíteni. Ha felmerül a gyanúja annak, hogy a vevő több terméket rendel rendszeresen, a termék értéke jelentős, esetleg a vevő továbbértékesítés céljából vásárolja a terméket, más szabálysértési vagy büntetőeljárás is indulhat.

A hamisított áruk világa egy digitális macska-egér játék, ahol a jogrendszer soha nem tudja teljesen utolérni az e-kereskedelmi platformokat. Ezért is fontos, hogy a fogyasztók tudatosan vásároljanak és ne dőljenek be a „túl szép, hogy igaz legyen” ajánlatoknak, hiszen jobb esetben csupán anyagi veszteséggel kell számolniuk, rosszabb esetben pedig jogi felelősségre vonással.

Nyitókép forrása: vecteezy

Témakörök: gazdaság, jog, kereskedelem, Kína, USA
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT