Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Zsivity Tímea

Európai támogatások: kockázatokkal és mellékhatásokkal

A fokozatos integrációt gondosan érdemes előkészíteni.

Zsivity Tímea 2024.02.27.
Máthé Réka Zsuzsánna

Aggódjunk-e a magas államadóssági ráták miatt?

Egyre több uniós tagállam lépi át az adóssághatárt. 

Máthé Réka Zsuzsánna 2023.01.24.
Kővári Zs. Áron

Törekvések az európai gazdasági kormányzás reformjára

Új fiskális keretrendszer alakulhat.

Kővári Zs. Áron 2022.01.24.
Kutasi Gábor

Lazít-e az EU fiskális szabályain a Covid által okozott eladósodás?

Reális a szabályok módosítása.

Kutasi Gábor 2021.08.30.
Marton Ádám

Hogyan lesz a Covid-válságból adósságválság?

Az adósság-felhalmozódás nem marad következmények nélkül.

Marton Ádám 2020.11.03.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2021.11.18.
  • 2021.11.18.

Feszesebb vagy lazább szabályok kellenek?

Az 1992-es maastrichti szerződésben meghatározott úgynevezett konvergenciakritériumok az elmúlt három évtizedben az EU-tagállamok költségvetési politikáinak egyik vastörvénye volt. Hasonlóképpen az Európai Bizottság is – noha némi kivételezés azért érezhető volt eljárásában – szigorúan figyelte és értékelte évről-évre a kormányok teljesítményét. Így a maastrichti kritériumok összességében az euró és az egységes belső piac alaposzlopainak tekinthetők. Most azonban a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság kezelése változást kényszerít ki. A kérdés csak az, hogy mindez az enyhítés vagy a szigorítás irányába löki-e el a tagállamok költségvetési politikáját. A kérdés eldőlte Magyarország számára sem lesz közömbös.

1993 novembere, a maastrichti szerződés hatályba lépése óta minden Európai Unióval foglalkozó politikus, elemző, újságíró kívülről fújja az úgynevezett maastrichti – vagy konvergencia – kritériumokat: a legfeljebb három százalékos költségvetési hiány kötelezettségét, a bruttó államadósság maximum hatvan százalék lehet, vagy ha annál magasabb, akkor folyamatos csökkenést kell felmutatni, az infláció pedig legfeljebb 1,5 százalékkal haladhatja meg a három legalacsonyabb mutatóval rendelkező ország átlagát, valamint a hitelek kamatlába csak legfeljebb két százalékkal haladhatja meg a három legalacsonyabb kamatlábbal rendelkező ország átlagát.

Megszületésükkor, és azóta is a maastrichti kritériumok olyan feltételrendszerként léteznek, amelyek az euró és az európai egységes belső piac hitelességét szavatolják. Bár az elmúlt három évtized alatt komoly válságok veszélyeztették ezt a hitelességet, összességében a kritériumok mind a mai napig a gazdasági és pénzügyi unió orientációs pontjai. A görög, majd dél-európai euróválság már komoly hitelvesztést okozott, és biztosan nem erősítette a kritériumok érvényesítését szolgáló intézményrendszerbe vetett bizalmat, amikor Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság akkori elnöke 2016 tavaszán egy újságírói kérdésre azt válaszolta, hogy Franciaország a mulasztásai miatt azért nem kerül szankciós mechanizmus alá, mert „Franciaország az Franciaország”.

A recsegő-ropogó rendszer sírásója aztán a koronavírus-járvány lett. A járvány okozta lezárások, és a kialakuló gazdasági és társadalmi következményeinek kezelésével foglalkozó kormányok egyszerűen nem tudtak egyidőben eleget tenni a fiskális szigor és a gazdasági élénkítés követelményeinek. Az Európai Bizottság, érzékelve a tagállamok felől érkező nyomást, 2020 márciusában – addig példátlan módon – felfüggesztette a költségvetési hiányra vonatkozó szabályok érvényesítését, amely felfüggesztés mind a mai napig tart. Sőt, Paolo Gentiloni gazdasági ügyekért felelős biztos idén nyáron már azt is kijelentette, hogy megítélése szerint nem lehetséges visszatérni a fiskális szabályok alkalmazásához, helyettük újakat kell kidolgozni.

Gentiloni nyilatkozatában egyértelműen állást is foglalt a szabályok enyhítése mellett. Szerinte a jövőben olyan szabályok kellenek, amelyek lehetővé teszik, hogy az államok több beruházást hajtsanak végre a digitális és a zöld átmenet területén, illetve szabadabb kezet kapjanak a közösségeket érő kihívások kezelésében.

Gentiloni tervét még a nyáron nyilvánosan is támogatásáról biztosította Franciaország, Olaszország és Spanyolország, amely országok kormányai egyetértettek a biztossal abban, hogy a koronavírus-járvány által okozott válság következményeit csak a rugalmasabb költségvetési szabályokkal lehet kezelni. A kialakuló vita viszonylag hamar felélesztette a többéves pénzügyi kerettervvel kapcsolatos 2020-as vita frontvonalait. A lazítást sürgető déliek mozgósították az ellentábort is.

Nyolc, a költségvetési politika szempontjából konzervatívnak tekinthető ország Ausztria szervezésében szeptember közepén közösen foglaltak állást a fiskális lazítás politikájával szemben. Ausztria, Csehország, Dánia, Finnország, Hollandia, Lettország, Svédország és Szlovákia egyértelművé tették, hogy szerintük az Európai Unióra leselkedő legnagyobb veszély nem a fiskális szabályok merevsége, hanem a rohamosan növekvő adósság, valamint a magas költségvetési hiány.

A vita ma is tart. Legutóbb november 9-én tárgyalták a pénzügyminiszterek a reformra vonatkozó terveket, ám a megoldás – legalábbis az elnökséget ellátó Szlovénia minisztere szerint – nincs kéznyújtásra. Az eredeti ütemezés szerint van még idő: a tagállamok és a Bizottság 2023-ra szeretnének döntést látni a fiskális szabályozás reformját illetően.

A vita Magyarország szempontjából sem közömbös. Az elmúlt tíz év költségvetési politikája alapján hazánk egyértelműen a fiskális konzervatív országok közé tartozik: az elmúlt évtizedben az alacsony költségvetési hiány és a csökkenő államadósság világos jelei a költségvetési szigornak. A reformról szóló vitában azonban Magyarország eddig még nem hallatta hangját és nem csatlakozott egyik csoporthoz sem. Talán éppen abból a megfontolásból adódóan, hogy ugyan a konzervatív táborba tartozunk, de a lazítás a mi gazdaságunknak sem ártana.

Kép: Euractiv

Témakörök: államadósság, konvergencia, Maastrichti Szerződés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT