Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Hörcher Ferenc

Mi az alkotmányos konzervativizmus?

A konzervativizmus sem engedheti meg magának, hogy kimaradjon a versenyből.

Hörcher Ferenc 2025.05.20.
Molnár Attila Károly

Az angol fecske „töketlen” szárnyalása

Angol konzervatívok 2023-ban.

Molnár Attila Károly 2023.05.22.
Pető Zoltán

A reakció szükségessége

Ki mit konzerválna?

Pető Zoltán 2023.01.20.
Kis Norbert

Vannak-e liberális oroszlánok?

A természetben az együttműködés hasonlóan erős, mint a küzdelem.

Kis Norbert 2021.08.12.
Novák Attila

A konzervatív Herzl?

A cionizmus magyarországi születésű atyja semmiképpen nem volt „konzervatív” (filozófus, sőt elméleti ember sem), ugyanakkor gondolkodásába mélyen beivódtak a 19. század végi franciaországi demokrácia visszásságai

Novák Attila 2020.04.30.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Picture of Kis Norbert
Kis Norbert
egyetemi tanár, NKE
  • 2020.11.29.
  • 2020.11.29.

A kétféle ember

Jeremy Bentham elmés mondása szerint kétféle ember van: az egyik, aki szerint kétféle ember van, a másik, aki szerint nem. Napjaink korszellemének egyszerűsített válaszai minden értékdilemmára két választ adnak, amelyek ellentétben állnak egymással. Az ember választ, így értékrendje vagy fekete vagy fehér. Vagy konzervatív vagy liberális. Vagy republikánus vagy demokrata. Vagy jó vagy rossz. Vagy teista vagy ateista. Korunk embere siet leszögezni értékidentitását: ő liberális vagy konzervatív. Esetenként mindkettőhöz sorolja magát, t.i. konzervatív liberális (sic!) (avagy liberális konzervatív). A költő szerint „nem fog a macska egyszerre kint s bent egeret” (József Attila). Vagy-vagy. Lent vagy fent, pozitív vagy negatív, férfi vagy nő, élet vagy halál. Tertium datur? Szabó Zsolt professzor elgondolkodtató írása szerint például az embernek döntenie kell a szabadság és a tekintély követése között, valamelyik táborhoz tartozni kell, senki sincs az ideológia (értsd: konzervatív vagy liberális) senkiföldjén: csak „ az individualizmus hamis látszata szerint mindenki egyedül a teljesség”.[1]

Van, aki mégis a teljességet keresi, és azt mondja „nincsen két világ, csak egy”. A „van és nincs ugyanaz”, „merülj önmagadba, személyed alá, s ahol nincs tovább, ahol minden mindennel azonos: ez a teljesség”[2] (Weöres Sándor). Kérdés, hogy kényszerűen választanunk kell-e két világ között vagy a két világ egységben van bennünk? Kultúránk ősforrásai még tudták, hogy nincs bűnös vagy bűntelen, nincs jó vagy rossz, mindkettők vagyunk. A mértéket kell keresnünk „Méden agan” (Tarts mértéket!), üzente a Delphoi jósda. A kínai tao bölcselet szerint a két ellentét (jin és jang) között nem választani kell, hanem egységbe olvasztani azokat önmagunkban. A „két világ” elve emberi alkotás, a természet törvényeiben ugyanis nem kettős polaritás van, hanem komplex diverzitás. Jelen tudásunk szerint nem kettő, hanem négy fizikai erő (gravitáció, elektromágnesesség, gyenge kötés, erős kötés) együttesen rendezi be világunkat. A genomot (DNS) szintén négy nukleinsav építi fel. A természetben nincs jó vagy rossz, csak az egyszerre alkotó és pusztító evolúció van. Bölcs dolog tehát nem a dolgok színét és fonákját keresni, hanem a helyes mértéket, a heminát, valahol középen. Egyén a közösségben, progresszió a hagyományban, Isten bennem és én Istenben, szabadság a tekintély tiszteletére és tisztelet az egyén szabadságának. Lázadó konzervatív és keresztény liberális. A teljességet keressük és ne a részeket, az egységet és ne az ellentétet. Szép ideák! De lehetséges, hogy mégiscsak két ellentétes értékvilág van, s azon kívül a semmi? Meglehet, az ember által teremtett valóság, a nooszféra (Hankiss Elemér) úgy lett berendezve értékekkel és nyelvi konstrukciókkal, hogy azok folyton küzdjenek egymással? Fény és árnyék, rossz és jó. Az embervilág a túlélési küzdelemre lett kódolva, azaz valakinek nyernie, valakinek vesztenie kell. Mi vagy ők? Én vagy ő? Tertium non datur. Bentham jól mondta tehát, tényleg kétféle ember van: aki ezt érti, és aki nem.  


[1] Szabó Zsolt: Szabadság vs. tekintély: liberalizmus vs. konzervativizmus?  https://precedens.mandiner.hu/cikk/20201116_szabadsag_v_tekintely_liberalizmus_v_konzervativizmus#
[2] Weöres Sándor: A teljesség felé, Tericum, 2000.

Témakörök: konzervatív, liberális, mérték
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT