A fenntarthatóságnak számos vetülete van, ezek átfogják, áthatják egész életünket. AZ ENSZ által elfogadott fenntartható fejlődési célok keretet adnak ahhoz, miképpen működjön a gazdaság, hogyan bánjunk természeti erőforrásainkkal, milyen társadalmakat működtessünk. A cél, hogy mind társadalmi, mind gazdasági folyamatainkat úgy alakítsuk, hogy a Föld eltartóképességén belül maradjunk.
E gondolatok jegyében alakult meg az NKE Környezeti Fenntarthatósági Intézete (KFI), amelynek munkatársai vallják: a mód, ahogyan az intézmény a társadalmi és környezeti fenntarthatóság témájához viszonyul, az egyetem jövőjét is meghatározza. Az intézet célja, hogy az egyetem fenntarthatósághoz való viszonyulását kialakítsa, a szükséges erőforrásokat megszervezze, irányba állítsa, a kapcsolódó stratégia elkészítését katalizálja, majd központi szervként a koordinációs munkát elvégezze.
Mai adásunkban e munkáról beszélget Kis Norbert, a KFI vezetője és Czippán Katalin, az intézet munkatársa.
Mit értünk a fenntarthatóság fogalmán itt, az egyetemen? Miképpen lehet egy közösség gondolkodásmódját befolyásolni? Miért van szükség paradigmaváltásra és melyek az első megteendő lépések a zöld átállás felé vezető úton?
Úgy kell kialakítani az új folyamatokat, hogy közben mozog a célpont, amelyre fókuszálunk – hangzik el az adásban. Hogyan lehet e munkát elvégezni e gyorsuló válságokat hozó időkben? Miképpen lehet és kell átgondolni az oktatási módszereket, cselekvésre sarkallni a hallgatókat? Milyen készségek, kompetenciák értékelődnek fel? Hogyan mutathat jó példát az egyetem a körforgásos gazdaság megvalósulására, és egy jövőorientált, sikerkompetenciákat erősítő oktatásra?
E kérdéseket járják körül szakértőink a Ludovika Podcast mai adásában.