A Ludovika Podcast e heti adásában a big data jelentőségéről beszélgetünk.
Elképesztő mennyiségű adat feldolgozását lehetővé tévő technológia, amely akkor jön a képbe, amikor a hagyományos statisztikai módszerek nem nyújtanak támpontot az adatfeldolgozáshoz. Nagyon leegyszerűsítve ezt takarja a big data fogalma. S hogy mi számít adatnak? Ilyen lehet egy szöveg, egy kattintásszám, bármilyen közösségi médiabeli megjelenés, de még a kurzor mozgatását dokumentáló hőtérkép is. Ezek tehát mind-mind adatok. Olyanok, amelyek az állam vagy a magánszektor szereplői számára fontos információtartalommal bírnak.
A mai értelemben használt big data feldolgozás és elemzés fogalma 2005 óta létezik, Roger Mougalas, az O’Reilly Media piackutató cég munkatársa használta először, miután cége megalkotta a Web 2.0 fogalmát, amely a közösségekre építő internetes szolgáltatásokat takarja. A mai alkalommal a big data jelentőségéről beszélgetünk Marton Ádámmal, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézetének munkatársával.
Vállalati oldalról és az állam szempontjából is körbejárjuk a témát. A vállalkozások különböző módon alkalmazhatják a rendelkezésükre álló adatmennyiséget, ezek kiterjedhetnek például a fogyasztói igények feltárására, a termék- és szolgáltatásportfolió kialakítására, az adatvezérelt döntéshozatalra, a kockázatkezelésre vagy az innovációra is. De hogyan? S miképpen járul mindez hozzá a versenyképességhez?
Az állam számára ugyancsak elképesztő mennyiségű adat generálódik percről percre. Hol keletkeznek adatok, kik és mire használják azokat? Hol és mi módon tárolódnak személyes adataink? Ki birtokolja ezeket, ki rendelkezik felettük, s jogilag miképpen szabályozott e terület a világ nagyhatalmainak körében?
E témákat járjuk körül a Ludovika Podcast friss adásában.