Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Műhely
Bíró Brigitta
Bíró Brigitta
újságíró
  • 2020.06.15.
  • 2020.06.15.
Magazin / Műhely

Egységben az erő?

Nyitott piacok, szabad munkaerő-áramlás és a határok megnyitása. Csak pár a rengeteg előnyből, amit az egykori Európai Szén- és Acélközösség továbbfejlődése, az Európai Unió hozott magával. Elképzelhető lenne, hogy tőlünk keletre egy ehhez hasonló, mega méretű szabadkereskedelmi övezet jöjjön létre? Nos, ennek szervezése folyamatban van. De milyen hatással lenne egy ilyen megállapodás az EU-ra és beleszólhat-e e folyamatba a koronavírus? E kérdéseket járta körül Kutasi Gábor, az Nemzeti Közszolgálati Egyetem Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézetének vezetője az egyik legfrissebb tanulmányában.

A Regionális Átfogó Gazdasági Partnerség és a koronavírus hatása a világkereskedelemre című elemzésében a szakember emlékeztetett arra, hogy a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége (Association of Southeast Asian Nations – ASEAN) 2012-ben eredetileg azért indított tárgyalásokat, hogy főbb gazdasági partnereit egy társulásba integrálja. A kezdeményezés a Regionális Átfogó Gazdasági Partnerség (Regional Comprehensive Economic Partnership – RCEP) nevet kapta. Ha az elképzelés megvalósul, a világ legnagyobb szabadkereskedelmi egyezménye lesz. Miért? Azért, mert az RCEP tagországok a világ össztermelésének 30 százalékát és a lakosságának felét tenné ki (ha India is csatlakozna). Összehasonlításképp: a Nemzetközi Valutaalap becslései szerint az USA a világ GDP-jének mintegy 15, az EU a 16 százalékát, Kína pedig közel 19 százalékát adja. Érdekesség, hogy utóbbi állam egyúttal RCEP tagország is, Ausztrália, Új-Zéland, Japán, Dél-Korea, valamint az ASEAN tagországok – Thaiföld, Malajzia, Fülöp-szigetek, Indonézia, Vietnám, Brunei, Szingapúr, Mianmar, Laosz és Kambodzsa – mellett. India lenne a 16. ország, de egyelőre megtagadja a partnerséget.

Kettős hatás

India ugyanis – saját megítélése szerint – rosszul járna azzal, hogy a tagországok közötti tarifák és kereskedelmi korlátok eltűnnének és esetleg kínai feldolgozóipari termékek zöme árasztaná el az országot, tönkretéve esetleg ezzel a kis- és középvállalkozói szektort. A szolgáltatáskereskedelemben sem érzi magát versenyképesnek. Más tagországok azonban egyértelmű előnyét látják a technológiai és gazdasági összefogásnak, valamint beruházási partnerségnek – de mi a helyzet az egyezményen kívüli országokkal?

Kutasi Gábor egyfelől úgy véli, hogy az új szervezettel gyengülne az EU tárgyalási pozíciója, gazdasági befolyása. Emellett a dél-kelet-ázsiai országok még többet exportálhatnának az EU-ba, illetve termelési kapacitásokat is elvonhatnak, ami pénz- és erőforrás-veszteséget jelentene Európának. Mindazonáltal az Unió több ponton is profitálhat a kezdeményezésből, véli a szakember, ha eléri, hogy az RCEP országok továbbra is vonzó telephelyként tekintsenek a (közép-)európai régióra. Kutasi Gábor emellett úgy véli: a kereskedelempolitikának érdemes felmérni, hogy miképpen lehet fenntartani a jelenlegi kapcsolódási pontokat a RCEP országok értékláncához annak érdekében, hogy elkerülhető legyen a kereskedelem eltérítése. Emellett „olyan kapcsolódási pontok keresését elvégezni, amely felerősíti az exportorientált RCEP térség igényét a térségen kívüli ország bekapcsolására akár beszállítói tevékenység, akár fejlesztés, akár piacelérés szempontjából”- javasolja.

Regionális versengés

Változtat-e bármit a felálláson a koronavírus? Nos, a járvány úgynevezett exogén sokk a gazdaság számára, azaz a gazdaság működésén kívüli tényező, tehát gazdasági tevékenységgel nem is lehet megszüntetni, csupán alkalmazkodni lehet a helyzethez. A COVID-19 nyomán a kínai export visszaesett, az amerikai és európai fogyasztás csökkent és minden valószínűséggel a nemzetközi kereskedelem legnagyobb felvevőpiacai a következő hónapokban tovább szűkülnek majd.

Termelői oldalról az első reakció több termék esetében az önellátásra való átállás volt, így például fertőtlenítő szerekből és orvosi eszközökből. A globalizált világgazdaságban a kitermelő, gyártó és szolgáltató kapacitások kiépítésének helyét az határozza meg, hogy hol a leggazdaságosabb a termelés a munkaerőköltségek, telephelyköltségek, szállítási útvonalak, szakértelem, adóelőnyök és finanszírozási lehetőségek szempontjából. A vírus hatására középtávon azonban a nagyvállalatok több kontinensen párhuzamos kapacitások üzemeltetése mellett dönthetnek egy esetleges jövőbeli sokk elkerülése érdekében. Regionálisan beindulhat a verseny bizonyos kapacitások megszerzéséért.

Ezzel párhuzamosan a Regionális Átfogó Gazdasági Partnerség részeként érdemes megvizsgálni, hogy az RCEP költséghatékonyságának és versenyképességének növekedése hogyan generálhat technológiai, termelékenységi húzó hatást az európai cégek körében is. Például a Samsung, az LG, a Suzuki, esetleg India részvétele esetén a Tata cégek közép-európai jelenléte becsatornázza-e az anyacégek RCEP-en keresztül esetlegesen megvalósuló hatékonyságjavulását.

Témakörök: GDP, koronavírus, Kutasi Gábor, RCEP, Valutaalap
LUDECON BLOG

Benelux-recept: soha nem látott költekezést hoz a koronavírus

A Benelux-országcsoportban (Belgium, Hollandia, Luxemburg) 2020. február 2-án jelent meg a koronavírus, mégpedig Belgiumban, amit több mint három héttel követett az első holland és luxemburgi eset. A megjelenés sorrendjével ellentétben

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Brexit a világkereskedelemben: Az első hónap tapasztalatai

A brit statisztikai hivatal (ONS) március 12-én közzétett adatai szerint az Európai Unió piacaira irányuló brit export 40,7%-kal, míg a kontinensről érkező import 28,8%-kal csökkent 2021 januárjában. Ugyan a Brexit világkereskedelemre gyakorolt

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Az Európai Unió 2020-ban IX. – Bővítéspolitika

A 2020-as év komoly fordulatokat hozott az Európai Unió bővítéspolitikájában, amely újításokat és nehézségeket is hozott magával. A nyugat-balkáni bővítés jövője amennyire bizonytalannak tűnik, sok lehetőséget hordoz a 2020-as évben

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT