Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Miszlivetz Áron
Miszlivetz Áron
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2021.01.07.
  • 2021.01.07.

Az Európai Unió 2020-ban IX. – Bővítéspolitika

A 2020-as év komoly fordulatokat hozott az Európai Unió bővítéspolitikájában, amely újításokat és nehézségeket is hozott magával. A nyugat-balkáni bővítés jövője amennyire bizonytalannak tűnik, sok lehetőséget hordoz a 2020-as évben alkotott jogszabályaival kapcsolatban, még a pandémiás helyzet ellenére is.

Mint minden uniós szakpolitikai dossziéban, úgy a bővítéspolitikában is komoly erőfeszítést igényel a huszonhetek konszenzusa, ahol paradox módon egy ellenvetés vagy vétó új folyamatokat indíthat el. A 2019-es francia vétó beindította a közös gondolkodást egy rugalmasabb és világosabb bővítési reformfolyamat irányába, amely a Várhelyi-kabinetnek köszönhetően elfogadásra került és életbe lépett 2020-ban. A sikert azonban beárnyékolta a koronavírus-járvány és annak negatív hatásainak kezelése, amely megmutatta, hogy az EU-nak és tagállamainak szolidárisabbnak kell lenniük a szomszédjaik irányába is. Míg Észak-Macedónia és Albánia is komoly küzdelmet folytatott a vírussal, a német elnökség ígérete szerint 2020 decemberében elkezdődtek volna a kormányközi konferenciák, amelyek felkészítették volna a tagjelölt országokat az EU-s csatlakozás felé vezető úton. Viszont a reálpolitikai tényezőket is beleszámítva Bulgária történelmi és kulturális okokra hivatkozva megvétózta Észak-Macedónia és az EU közötti tárgyalások megkezdését, amely összesen 35 fejezet megtárgyalásából és átvételéből áll.

2021-ben a bejövő portugál soros elnökségen a sor, hogy tovább vigye a német elnökség örökségét. Viszont komoly pozitívum, hogy az új többéves pénzügyi keret közel 12.5 milliárd euróval (4500 milliárd Ft) támogatja az Előcsatlakozási Támogatási Eszközt (IPA III).

Az IPA III hivatott előmozdítani:

  • a Nyugat-Balkán intézményi és politikai reformfolyamatait
  • egy zöldebb, fenntarthatóbb gazdasági átalakulás kezdetét
  • infrastrukturális beruházásokat
  • uniós források felvételéhez szükséges kapacitások kiépítését (különös tekintettel az anti-korrupcióra) valamint,
  • az uniós vívmányok átvételét (jogállamiság, jogbiztonság, jószomszédi viszonyok, regionális együttműködések kialakítása)

Emellett a bővítéspolitikát kiterjesztik az EU belső szakpolitikáival összhangban, különös hangsúlyt fektetve az éghajlatváltozásra, valamint a digitális átmenetre. Az IPA III tehát komoly környezetvédelemre és fenntarthatóságra is irányuló forrásokkal rendelkezik összhangban az uniós költségvetésben meghatározott 25%-os célszámmal. A 2021-2027-es pénzügyi időszakban a régió soha nem látott pénzügyi támogatásnak lesz a kedvezményezettje, amelynek jó és felelős felhasználása megteremti a regionális biztonságot és erősíti a tagállami és intézményi együttműködést, valamint pozitívan hat majd az EU Nyugat-Balkán kapcsolatára is. A britek kilépésével az EU-nak új országokra kell majd összpontosítania, amelyek az elmúlt évtizedben nem élveztek akkora figyelmet. Ehhez szükség van a tagállamok teljeskörű összefogására is, hogy tudatosuljon bennük: a Nyugat-Balkán biztonsága és jóléte hozzájárul a többi uniós ország biztonságához és jólétéhez is.

Kép: dw.com

Témakörök: bővítéspolitika, Európai Unió, fenntarthatóság, környezetvédelem, koronavírus, Nyugat-Balkán
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT