Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
Mernyei Ákos Péter

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.30.
Kalas Vivien

A mai Európai Tanács ülés elé

Hat nagyobb témakört kellene megvitatniuk a politikai vezetőknek.

Kalas Vivien 2025.06.26.
Tóth Bettina

Használt járművek? Csakis körforgásosan!

Ülésezett a héten az Európai Unió Környezetvédelmi Tanácsa.

Tóth Bettina 2025.06.20.
Kutasi Gábor

Felkészültség a védelmi kiadások bővítésére

A védelem és a jólét közti feszültség nem elkerülhetetlen.

Kutasi Gábor 2025.06.17.
LUDECON BLOG
Kolozsi Pál Péter
Kolozsi Pál Péter
tudományos főmunkatárs, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2020.05.04.
  • 2020.05.04.

Benelux-recept: soha nem látott költekezést hoz a koronavírus

A Benelux-országcsoportban (Belgium, Hollandia, Luxemburg) 2020. február 2-án jelent meg a koronavírus, mégpedig Belgiumban, amit több mint három héttel követett az első holland és luxemburgi eset. A megjelenés sorrendjével ellentétben a vírushelyzet először Hollandiában eszkalálódott, a betegszám ugyanakkor Belgiumban a legmagasabb. Április végén a Benelux-államokban összesen több mint 90 ezer regisztrált megbetegedést tartottak nyilván, az áldozatok száma pedig meghaladta a 12 ezret.

Forrás: Pixabay

Az Európai Unió központjának is helyet adó, 11,5 milliós Belgiumban a gazdaság visszaesése 8 százalékot érhet el az idei évben a belga jegybank prognózisa szerint. A költségvetés hiánya a bruttó hazai termék (GDP) 7,5 százalékára rúghat, az államadósság pedig a GDP 99,2 százalékáról annak 115 százalékára emelkedhet. Az előrejelzés azzal számol, hogy a gazdaság újranyitása fokozatos lesz, és 9 hónapot fog igénybe venni, a tartós hatások (inszolvencia, csődök) pedig visszafogottak lesznek. A GDP visszaesése a második negyedévben lehet kiemelkedő, ekkor akár 15 százalékkal is elmaradhat a gazdasági aktivitás az egy évvel korábbitól. Belgium az eurozóna hatodik legnagyobb gazdasága, és pár hét alatt 1,2 millióan folyamodtak munkanélküli segélyért, miközben 300 ezer önfoglalkoztatott hagyta abba a munkát.

A belga kormány intézkedései elsősorban a rendelkezésre álló jövedelem megőrzésére irányultak (átmeneti munkanélküliség intézménye, hitelfizetési moratórium). A Bruegel adatai szerint a közvetlen fiskális csomag a 2019-es GDP 0,7 százalékát tette ki, a halasztások 3 százalékot, a garanciák pedig több mint 10 százalékot értek el. A nemzeti hatáskörű költségvetési intézkedések összértéke 66 milliárd euró, amiből a munkanélküliségi programok 3 milliárd eurót tettek ki, az adóbefizetési könnyítések pedig 13 milliárd eurót, a fennmaradó 50 milliárd euro pedig a föderális kormányzat legfeljebb 12 hónapos banki hitelezésre vonatkozó garanciájának keretösszege. Vallónia további 350 millió eurós csomagot fogadott el, ami elsősorban a régióban dolgozó egészségügyi és szociális szektor támogatását jelentette, valamint egy COVID-19 alap létrehozását a kkv-szektor támogatására. A brüsszeli régió intézkedései 150 millió euróra rúgtak, aminek nagy részét a szociális ágazat béreire, illetve a kormányzati intézkedések miatt leállásra kényszerült vállalkozások támogatására allokálták. Külön intézkedések születtek a vendéglátóipar és a szállodaipar számára. Flandriában – ami Belgium gazdasági szempontból kiemelkedő régiója – a gazdasági akciócsomag 2,76 milliárd eurót tett ki, amiből jutott egészségügyi eszközökre (maszkok), a bajba jutott vállalkozások egyszeri, 4000 eurós támogatására, a turizmus megsegítésére, a munkanélküliek rezsiköltségeinek átvállalására, illetve az adók befizetésének és az állami hitelek visszafizetésének elhalasztására, valamint a hitelgarancia-keret 1,5 milliárd eurós megemelésére is.

Hollandia ugyancsak szimbolikus hely az Európai Unión belül, itt található ugyanis az a két város, amelyek nevet adtak a fiskális szabályokat rögzítő európai uniós szerződéseknek: Maastricht és Amszterdam. A koronavírus miatt azonban most nem olyan időket élünk, amikor ezeket az egykor sokat emlegetett szabályokat komolyan vennék az európai vezetők. Hollandiában a gazdaság idei visszaesését 7,5 százalékra teszik, de a holland kormány még ehhez az amúgy riasztó értékhez is hozzáteszi, hogy a jelentős bizonytalanságok miatt érdemi revízióra szorulhat – akár felfelé is. A holland kormány intézkedéseinek méretét mutatja, hogy az idei költségvetési hiány 92 milliárd eurót tehet ki – ez a GDP csaknem 12 százaléka –, ami soha nem látott költekezésnek felel meg – miközben a holland költségvetés tavaly még szufficites volt, a többlet a GDP 1,7 százalékát tette ki. Az adósság a GDP 48 százalékáról 65 százalékra mehet fel. Április végéig már több mint 100 ezer vállalkozás igényelt segítséget a bérek fizetésére, aminek a költsége már csaknem 6 milliárd euro, miközben az erre szánt keretösszeg 10 milliárd eurót tesz ki. Az önfoglalkoztatói körből 300 ezren igényeltek támogatást, a fix költségekre pedig 130 ezer cég kért állami forrásokat.

A pénzügyi szektor – illetve elsősorban a befektetési alapok és a vagyonkezelés – tekintetében kiemelkedően fontos Luxemburgot sem kerülte el a koronavírus-járvány és annak gazdasági hatása sem. A luxemburgi költségvetés 2020-ra tervezett hiánya 5 milliárd euró, azaz a GDP több mint 8 százaléka, ami szintén soha nem látott deficitet jelent a hercegség történetében, de (részben ehhez kapcsolódva) az állami beruházások mértéke magas szinten marad. Az államadósság emelkedni fog, de így is alacsony szintet ér el: 2020 végére a kormányzat 17 milliárd eurós államadóssággal kalkulál, ami a GDP kevesebb mint 30 százaléka. A recesszió a legjobb esetben 6 százalékos lehet az idén, de amennyiben a karantén enyhül, úgy 2021-ben akár 7 százalékos is lehet a növekedés. Hollandiához hasonlóan Luxemburg is a korábbi években kialakított fiskális mozgásteret használja ki. Pierre Gramegna pénzügyminiszter szavaival: „az utóbbi években folytatott ambiciózus költségvetés-kiegyensúlyozási lépéseknek köszönhetően Luxemburg rendelkezik azokkal a fiskális eszközökkel, amelyekkel szembenézhet a mostani kihívással”. A stabilizációs csomag több mint 10 milliárd eurós, ami a GDP 17,5 százaléka. A támogatások nagy része itt is az önfoglalkoztatókat, a mikrovállalkozásokat és a kkv-szektort illeti, a cél pedig a munkahelyek és a vásárlóerő fenntartása (átmeneti munkanélküliség, speciális szabadság intézménye), valamint a vállalatok életben tartása a megfelelő likviditás biztosításával (adófizetések halasztása, 2,5 milliárd eurós garanciaalap). A munkanélküliség azonban Luxemburgba is visszatérhet, az előrejelzések 7-9 százaléknyi álláskeresővel számolnak.

Témakörök: Belgium, Benelux, gazdaság, Hollandia, koronavírus, Luxemburg, válságkezelés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT