Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

Hárommilliárd fa a klímaváltozással szemben

A fák sokrétű ökoszisztéma-szolgáltatók.

Tóth Bettina 2024.03.26.
Tóth Bettina

Két tűz között: Ursula von der Leyen és a 2040-es klímacélok

11 tagállam ambiciózusabb fellépésre szólította fel a Bizottságot.

Tóth Bettina 2024.01.30.
Tóth Bettina

Morális alapon kell cselekedni!

Mit javasol az EU és Ferenc pápa a közelgő ENSZ klímakonferencia kapcsán?

Tóth Bettina 2023.11.27.
Tóth Bettina

A spanyol elnökség zöld törekvései

Az éghajlatvédelem elválaszthatatlan az energetikai kérdésektől.

Tóth Bettina 2023.07.14.
Tóth Bettina

Egyre erősödik az uniós klíma-külpolitika

Folyamatos a „zöld szövetségek” kialakítása.

Tóth Bettina 2023.05.26.
VALLÁS ÉS TÁRSADALOM BLOG
Bauer Lilla
Bauer Lilla
kutató, NKE Vallás és Társadalom kutatóintézet
  • 2023.10.31.
  • 2023.10.31.

Aggódás helyett cselekedjünk!

Környezet- és természetvédelem, fenntarthatóság: teremtésvédelem 

Gondolatok az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezményének 2023. november 30. és december 12. között, Dubaiban rendezendő 28. konferenciája elé

„Tisztáznunk kell végre, hogy a klímakérdés nem valami romantikus zöld ügy, 
hanem emberi és társadalmi probléma a közösségek és kormányzás minden szintjén.”[1]

A kedves olvasó számára a címben foglalt első három fogalom nyilvánvalóan jól ismert. A negyedik azonban, meglehet, ismeretlenül cseng, még ha úgy véli is, hogy sejti, tartalma nagyon hasonló az előbbiekhez. Cikkünkben összekapcsoljuk ezeket, mert nevezzük bármi néven: kék bolygónk védelme a célja mindegyiknek, s éppen ez az, aminek érdekében szólunk.

A környezetvédelem mint sajátos állami funkció fejlődött ki, ezért a környezeti értékek óvása állami kötelezettségnek tekinthető. Ez a védelmi jellegű funkció a jogalkotásban és a közigazgatási eszközök alkalmazásában ölt testet: jogszabály–határozat, végrehajtás–ellenőrzés és szankció elemekre bontható. Jól látható, hogy az egész rendszer jogszabályi alapokra épül, ami feltételezi a társadalom normakövetési hajlandóságát, ami nélkül a szabályozott közösség és a közigazgatás közti együttműködés nem valósulhat meg.

De mi a helyzet ezzel a hajlandósággal a természet- és környezetvédelemre vonatkozó szabályok betartását illetően? 

Ramsari Egyezmény 1971., Washingtoni Egyezmény, 1973., Bonni és Berni Egyezmény,1979., Riói Egyezmény, 1992. – a természetvédelem legjelentősebb nemzetközi dokumentumai ezek, melyek mind arra irányultak, hogy az államok jogszabályokkal és az azokhoz kapcsolódó szankciókkal rákényszerítsék a társadalmat a természeti erőforrásokkal való előrelátóbb, visszafogottabb gazdálkodásra. Az 1992-es brazíliai Föld-csúcs, az első globális klímatárgyalás óta eltelt 30 év és 27 klímacsúcs után csak addig sikerült eljutni a legutóbbin, a 2022 novemberében az egyiptomi Sarm es-Sejkben megrendezett eseményen, hogy kimondták: az ipari forradalom óta a bolygó atmoszféráját szennyező fejlett országok fizessenek kárpótlást a szegényebb országok által elszenvedett károkért. Mintha a pénz megtisztítaná a beszennyezett vizeket, termőföldet, levegőt! Életre keltené a kipusztult fajokat!

S vajon ezzel elindítottuk-e az ökológiai lábnyomunk[2] csökkentését? Sikerül-e visszafognunk a biokapacitás[3] romló értékeit?

Amikor a tudósok összevetik az ökológiai lábnyomot és a biokapacitást, az így kapott mutató alapján derítik ki, hogy egy ország természeti tőkéje elegendő-e lakossága megszokott fogyasztási igényeinek és a kialakult termelési tevékenységének fenntartáshoz. Ha az így számított ökológiai lábnyom meghaladja a biokapacitást, akkor az illető ország ökológiai értelemben fenntarthatatlan módon működik, magyarul: súlyosan rombolja a kék bolygó élővilágát és klímáját.

         Az ökológiai lábnyom (2008) és az emberi fejlettségi index (HDI) összefüggés
(2012)[4]

Az ökológiai lábnyom és az emberi fejlettségi index egybevetése azt mutatja, hogy Európa országai (az ábrán piros körrel jelölve) a HDI index értéke alapján fejlettek. Viszont az ökológiai lábnyom mutató szerint az ökológiailag fenntarthatatlan tartományban vannak. Valójában tehát jelenleg nincsen olyan állam, amit egyszerre lehetne fejlettnek és fenntarthatónak nevezni!  

Összességében a tudósok jelzései és mérései azt mutatják, hogy azok az államok, amelyek viszonylag fejlettek, nemigen csökkentik az ökológiai lábnyomukat. 

Azt látjuk, hogy a társadalmak, a kormányok az 1970-es évektől kezdődően számos szabályozási, igazgatási eszközzel, egyezményekkel és szankciókkal küzdenek bolygónk egészségéért. Azonban az is jól látható, hogy ezek az erőfeszítések csekélyek ahhoz a technikai előrenyomuláshoz képest, amely a fogyasztást és az anyagi alapokon nyugvó jólétet generálja, majd pedig szolgálja.

A valóban hathatós változáshoz az egyes emberekből, egyes fogyasztókból álló kisebb-nagyobb emberi közösségek benső átalakulására van szükség, amely behatol az egyes ember hiedelemvilágába arról, hogy mit ért jó életen, mit kíván a boldogsághoz. Vannak jelek, amelyek arra mutatnak, hogy a vágyott életről szóló nézetek átalakulóban vannak. Mindeddig boldogság szinte kizárólag anyagi jólétet – kertes házat medencével és öt fürdővel, 3 autóval – jelentett. A szociológiai, pszichológiai kutatások azonban sorra azt igazolják, hogy globálisan mérve boldogabb emberek nem a legnagyobb anyagi jóléttel bíró országokban élnek. A boldogság, a jóllét nem anyagi gazdagságot, hanem működő, szeretetteli közösségeket, barátságokat, egészséget, biztonságot és örömöt jelent[5].

Ma már az az ENSZ, az OECD, az EU vagy éppen az Európai Környezetvédelmi Ügynökség dokumentumaiban a well-fare helyett a „well-being” kifejezést használják. Tudományosan is bizonyított, hogy az anyagi jólétnek nincs vagy nem feltétlenül van szoros kapcsolata a boldogsággal, a jólléttel. Sok kutatás szerint a valódi boldogságot globálisan mérve és az eredményeket összehasonlítva a tömegesen boldogabb emberek nem a jómódú államokban élnek. A jóllét sokkal inkább örömöt, biztonságot, egészséget, közösségeket takar.

Ennek a szemléletnek kellett eljönnie és megerősödnie ahhoz, hogy a keresztény egyházak által használt „teremtésvédelem” fogalma egyenrangú és fontos partnerré válhasson a globális szervezetek és az államok környezetvédelmi, fenntarthatósági feladatainak megvalósításában.

Ferenc pápa[6] minden jóakaratú embert megszólít az éghajlati válság kapcsán legutóbbi apostoli levelében. Laudate Deum – Dicsérjétek Istent minden teremtményéért, hirdeti a katolikus egyház feje. Leszögezi, hogy a technológiai paradigma egy olyan állításra épül, amely mindig is csak egy hatalommal bíró, csekély számú ember számára volt igaz: „mintha a valóság, a jóság és az igazság automatikusan áradna a technológiai és gazdasági hatalomból, mint olyanból.” Erre a hamis attitűdre épült a végtelen vagy korlátlan növekedés gondolata, amely az utóbbi 100 évben oly vonzónak bizonyul a közgazdászok, a pénzügyesek és a technológiai szakértők számára.

Ezért Ferenc pápa hatékonyabb világszervezetek létrehozását sürgeti, illetve azt, hogy a már létezőknek legyen valódi tekintélye ahhoz, hogy gondoskodhassanak a globális közjóról, az éhezés és a szegénység felszámolásáról és az alapvető emberi jogok biztos védelméről.

A pápai levél sorra veszi azokat az egyezményeket és konferenciákat, amelyek a klímaválság miatt az utóbbi 30 évben lezajlottak, és haragos keserűséggel von mérleget: „az egyezményeket rosszul hajtották végre a megfelelő felügyeleti, időszakos felülvizsgálati és szankciók hiánya miatt. Az általuk meghirdetett alapelvek még a gyakorlati megvalósítás hatékony és rugalmas eszközére várnak…”, „a nemzetközi tárgyalások nem tudnak jelentős előrehaladást elérni azon országok álláspontja miatt, amelyek nemzeti érdekeiket a globális közjó fölé helyezik.”

XIII . Leó pápa Rerum novarum[7] kezdetű korszakos enciklikájával indult el az egyház társadalmi tanításának rendszerezett gondolkodása, s ebbe a szemléletbe fog majd beleilleszkedni a minket körülvevő világ, a természet védelmének gondolata, amit teremtésvédelemnek nevez a keresztény egyház. A Katolikus Egyház tanításai sorában Ferenc pápa Laudato Si’ kezdetű enciklikája a teremtett világ védelmének Magna Cartája. Ujházi Lóránd és Jancsó András tanulmányában[8] végigköveti a katolikus egyház társadalmi tanításának állomásait, melyek a természetvédelemről, keresztény szóval: a teremtésvédelemről szólva napjainkig kiemelt fontosságú pápai körlevelekben bontakoznak ki. Kezdetben a pápák nem ítélték el a gazdasági növekedést, kritikájukban inkább a társadalmi igazságtalanságra helyezték a hangsúlyt, amely munkások millióit taszította nyomorba. A kapitalista világrend rendkívül gyors expanziója, amely a természeti források egyre drasztikusabb kizsákmányolását és szennyezését tette lehetővé, összekapcsolódva a technikai fejlődés elképesztő gyorsaságú folyamataival, egyre több aspektusra bontotta a kapitalista gazdaság és társadalom kapcsolatának keresztény megközelítését. Ebben a megközelítésben váltakoztak a rendkívül éles hangú gazdaságkritikák a megengedőbbel, amely az együttműködés útjait kereste. Napjainkban a katolikus egyházfőnek a nyugati gazdaságról alkotott felfogása úgy foglalható össze: „ez a gazdaság megöl minket.”[9]

Nyolc év telt el a Laudato si’ enciklika megjelentetése óta. „Válaszaink elégtelenek voltak, a világ omladozik körülöttünk. Globális kérdésről van szó, és emberi méltóságunk a tét. A klímaválság a strukturális bűn tragikus, szembeszökő példája.” Így fogalmaz Zlinszky János biológus professzor és Ft. Dr. Nobilis Márió atya, amikor továbbítják számunkra Ferenc pápa legutóbbi, tettre hívó szavait a klímaválság kapcsán[10].

De nem lehet a teremtésért, a kék bolygóért aggódó vallások közül pusztán egyetlen vallást kiemelni. Mind aggódnak és mind látják azt, hogyha szemléletünk önmagunkról, önnön szükségleteinkről nem vált irányt, ha a mértéktelen fogyasztásra buzdító hajszát nem váltja fel az észszerű, mértékletes fogyasztás és egyszerűbb élettel megelégedés, akkor az emberiség elpusztul. Talán a tönkretett bolygóval együtt.

Európa talán elvesztette a lelkét? – kérdezte Jonathan Sacks rabbi 2012-ben, miután találkozott Benedek pápával.  „A kereszténység túlélt kétezer évet, a judaizmus kétszer ennyit. […] A zsidó–keresztény örökség az egyetlen rendszer, amit ismerek, ami képes legyőzni az entrópia törvényét, ami szerint minden rendszer elveszti idővel az energiáját. […] Az eurót stabilizálni egy dolog, meggyógyítani a kultúrát, ami körülveszi ezt, az másik. Egy olyan világban, ahol az anyagi értékek jelentenek mindent, a lelkiek pedig semmit, nincsenek stabil államok, sem jó társadalom. Itt az idő, hogy helyreállítsuk a zsidó-keresztény etikát, ami szerint az emberi méltóság az istenképiségből fakad. Amikor Európa helyreállítja lelkét, helyreállítja jólét-teremtő energiáit is. De először arra kell emlékeznünk: az emberiséget nem a piacok szolgálatára teremtették. A piacot teremtették az emberiség szolgálatára.”[11]

De éppoly értékes a teremtés az iszlám számára is, mint a zsidóság és a kereszténység számára. Blogunkban ennek kapcsán kollégánk, Belhaj Abdessamad írt recenziót egy friss könyvről, amely a judaizmus, a kereszténység és az iszlám környezetfelfogását tárgyalja.[12] „Az isteni teremtés, az ember szerepe mint a teremtett világ őrzője, valamint az  emberi felelősség egymást kiegészítő fogalmak a Koránban. A hadísz irodalom, amely a Korán után a második leghitelesebb forrás az iszlámban, kiemeli az állatok és növények iránti könyörületességet, és ösztönzi az ember társadalmi felelősségvállalását a mértékletes fogyasztáson, az élet és a természet megóvásán, valamint a jövő nemzedékek szem előtt tartásán keresztül.” 

A természetet tisztelő és védő buddhista szemlélet egyik képviselője egy kis magyar buddhista közösség, a Magyarországi Karma Kagyüpa Buddhista Közösség, mely Tar községben (Nógrád megye) található. Meditáció Központjukban a látogathatók átélhetik a buddhizmus egyik alapvetését:  a minden lény felé történő együttérzést. Ennek az együttérzésnek a felkeltése kell ahhoz, hogy az ember belássa a természettel való harmonikus együttélés, a környezet védelmének fontosságát. 

Nincs most módunk arra, hogy körképet adjunk a vallások kinyilatkoztatásairól a teremtett világ és az ember hozzá kapcsolódó felelőssége kapcsán. Viszont a jelen írásunkban szeretnénk hírt adni arról, hogy a hazánkban is egyre erősödő teremtésvédelmi aktivitás, amely különböző vallásokban és felekezetekben van jelen[13], a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Teremtésvédelmi Kutatóintézete és a Technológiai és Ipari Minisztérium együttműködésében az egyetemi hallgatók újszerű bevonásával is gyarapodott. A GENEZIS Kiválósági Diákműhely 2023 júniusától 2025 júniusáig működik, elsődleges célja a teremtésvédelem Magna Chartája, Ferenc pápa Laudato Sí! enciklikájának szellemiségét megismertetni, terjeszteni és a társadalomtudományok kutatásaiban megjelentetni. 

A Teremtésvédelmi Kutatóintézet számos jelentékeny szegmensben kutatja annak lehetőségeit, hogy hogyan lehet a gazdaság szereplőivel együttműködni, hogyan lehet a versenyképesség, növekedés és fogyasztás bűvköréből a mértékletesség, a megelégedés, a szolidaritás hívó szavaival kivonni őket. Ilyen területek többek között a klímavédelem, fenntarthatóság, biotechnológia szabályozása, állatvédelem, körforgásos gazdaság, a hadászat környezetterhelése, a tengerek vizeinek védelme és még sok más.

A Genezis e területeket etikai, jogi és gazdasági körbe vonva, tematikusan igyekszik megvitatni és minél nagyobb nyilvánosság elé tárni a mértéktelen fogyasztás és verseny ajtónkat immár dübörögve verő veszélyeit.  

Mit kívánhatunk tehát magunknak és mind a nyolcmilliárd embertársunknak a jövőt illetően? Hogy a jólét helyett a jóllétre törekedjünk. Aggódás helyett cselekedjünk vizeink, termőtalajunk, éghajlatunk, faunánk és flóránk védelmében. Önzés helyett legyünk szolidárisak a nálunk szegényebbekkel, jobb szívűek a nélkülözőkkel. Túlzó igényeinkről mondjunk le, éljünk egyszerűbben, szerényebben. Legyünk mértékletesek minden tettünkben.

Kívánjuk, hogy legyen ebben a szellemben minél sikeresebb a Dubaiban rendezendő konferencia!

Felhasznált irodalom

[1] Zlinszky János biológus professzor és Ft. Dr. Nobilis Márió atya gondolatai Ferenc pápa “Dícsérjétek Istent” A jóakaratú embereknek, szenvedő bolygónk testvéreinek, a klímaválságról. Ferenc pápa apostoli leveléhez, amelyet az egyházfő 2023. október 4.-én tett nyilvánossá. Letöltve: 2023. 10. 24.

[2] Az ökológiai lábnyom (ecological footprint) mutatja, hogy milyen méretű szárazföldi és vízi terület szükséges valamely népesség igényeinek kielégítéséhez és hulladékainak megsemmisüléséhez. Mértékegysége hektár per fő per év.

[3] A biokapacitás (biocapacity) az egy főre jutó termőterületre vonatkozik. Ez a Föld népességének arányában zsugorodik. Egy ország teljes biokapacitását az országban rendelkezésre álló termékeny területek hektárban mért nagyságával fejezik ki.

[4] Európai Környezeti Információs és Megfigyelési Hálózat. A fenntartható fejlődés fogalma, 2018. A Magyar Kormány honlapja. Letöltve: 2023. 10. 30.

[5] Az ENSZ, az OECD, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség az anyagi jólét: well-fare helyett ma már a jóllét: „well-being” kifejezést használja, amikor valamely dokumentumában egy adott állam minőségi életszínvonaláról szól.

[6] Forrás: vatican.va és kattima.hu. Letöltve: 2023. 10. 24.

[7] Rerum novarum, 1891. máj. 15.: XIII. Leó pápa enciklikája, az első pápai szociális körlevél, fő témája a munkáskérdés. Magyar Katolikus Lexikon.

[8] Ujházi Lóránd – Jancsó András: A modern gazdaságpolitika katolikus kritikája. ACTA HUMANA • 2023/2. 39–59.

[9] Uo. 40.

[10] Zlinszky János biológus professzor és Ft. Dr. Nobilis Márió atya gondolatai Ferenc pápa “Dícsérjétek Istent” A jóakaratú embereknek, szenvedő bolygónk testvéreinek, a klímaválságról. Ferenc pápa apostoli leveléhez, amelyet az egyházfő 2023. október 4.-én tett nyilvánossá. 

[11]Jonathan Sacks: Has Europe lost its soul? address given at the Pontifical Gregorian University (December 12, 2012). CatholicEducation.org. In: Tóth Gergely: Humánökonómia vagy keresztény közgazdaságtan? Sapientiana 9 (2016/2) 68–93

[12] Christoph Böttigheimer, Wenzel Maximilian Widenka (szerk): The Concept of Environment in Judaism, Christianity and Islam (A környezet fogalma a judaizmusban, a kereszténységben és az iszlámban) Walter de Gruyter, Berlin, 2023.

[13] Lásd erről többek közt: Gottlieb, Roger S. (ed.): This Sacred Earth. Religion, Nature, Environment. New York, NY ; London : Routledge, 1996.; Lynn, Jr. Ökológiai válságunk történeti gyökerei. in: Természet és szabadság. szerk.: Lányi András, Osiris, Bp., 2000.; Zsolnai László (szerk.): Boldogság és gazdaság – A buddhista közgazdaságtan eszméi Typotex Kiadó, 2010.

Témakörök: klímavédelem, teremtésvédelem, zöld bolygó
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT