Skip to content
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Tóth Bettina

A spanyol elnökség zöld törekvései

Az éghajlatvédelem elválaszthatatlan az energetikai kérdésektől.

Tóth Bettina 2023.07.14.
Hörcher Ferenc

Machiavellin túl – Patrizi, az újra felfedezett humanista politikai filozófus

A politika nem puszta tudomány.

Hörcher Ferenc 2023.06.20.
Petruska Ferenc

Lehet-e szempont a környezetvédelem a katonai felkészülés során?

Az édesvíz háborúkat fog okozni, és  országokat fog létrehozni vagy megbuktatni. 

Petruska Ferenc 2023.05.04.
Petruska Ferenc

Ecolawfare – a jog erejével a teremtett környezetért

Fontos fegyver a környezetpusztítás elleni küzdelemben.

Petruska Ferenc 2023.04.14.
Tóth Bettina

Mégsem intünk teljesen búcsút a belsőégésű motoroknak?

A német autóipar az e-üzemanyagban bízik.

Tóth Bettina 2023.03.17.
VALLÁS ÉS TÁRSADALOM BLOG
Belhaj Abdessamad
Belhaj Abdessamad
tudományos főmunkatárs, NKE EJKK Vallás és Társadalom Kutatóintézet
  • 2023.04.17.
  • 2023.04.17.

Környezetvédelem a judaizmusban, a kereszténységben és az iszlámban

Recenzió – Christoph Böttigheimer, Wenzel Maximilian Widenka (szerk): The Concept of Environment in Judaism, Christianity and Islam (A környezet fogalma a judaizmusban, a kereszténységben és az iszlámban) Walter de Gruyter, Berlin, 2023, ISBN 9783110782318.

Assisiben, 1986-ban fontos találkozóra került sor zsidók, keresztények, muszlimok, buddhisták és hinduk részvételével, hogy felmérjék, az egyes vallások miként járulhatnak hozzá a környezet védelméhez. Különösen a judaizmus, a kereszténység és az iszlám csatlakozott a környezetvédőkhöz és más etikai bírálatot megfogalmazókhoz, amikor arra a megállapításra jutottak, hogy az iparosodás és a fogyasztói társadalom súlyosan destabilizálta az ökoszisztémát, és kritikus etikai aggodalmukat fejezték ki a környezeti válság és az emberiség jövője kapcsán. Bár a Vatikán jobban kommunikálta ökológiai etikáját (Ferenc pápa 2015-ben megjelent második, Laudato si’ kezdetű enciklikája jut itt eszünkbe), mint a judaizmus és az iszlám, a zsidó és a muszlim gondolkodók a keresztény teológusokhoz és filozófusokhoz hasonlóan szintén komolyan foglalkoztak a kérdéssel, és dolgoztak ki nagy hatású teremtés-teológiákat, amelyek az ember viselkedésének spirituális átalakítására szólítanak fel a környezet védelme érdekében. Így például 1983-ben az iszlám vallási tekintélyek az angol, arab és francia nyelven kiadott „Környezetvédelem az iszlámban” című szaúdi dokumentummal járultak hozzá az ökológia etikájához. A vallások ökológiai elkötelezettségének egyik fontos dimenziója a vallásközi párbeszéd, mivel a környezetvédelem, a spiritualitás és az emberi felelősség hangsúlyozása a világvallások közös bölcsessége. A most tárgyalt könyv „A környezet fogalmáról a judaizmusban, a kereszténységben és az iszlámban” címmel az Eichstätt-Ingolstadti Katolikus Egyetemen tartott konferencia eredményeként született, amelyet a „Kulcsfogalmak a vallásközi diskurzusokban” kutatócsoport – ma a Friedrich-Alexander Egyetem Bajor Vallásközi Diskurzusok Kutatóközpontja (Bavarian Research Center for Interreligious Discourses, azaz BaFID) szervezett 2020 júniusában.

A környezet fogalma a judaizmusban, a kereszténységben és az iszlámban

A könyv három fejezetre tagolódik. Az első fejezet a környezet fogalmát tárgyalja a judaizmusban, bibliai áttekintést ad és a zsidó hagyományon alapuló ökológiai megfontolásokat ismertet. Yonatan Neril rabbi és Leo Dee rabbi (mindketten az izraeli székhelyű Vallásközi Központ a Fenntartható Fejlődésért munkatársai) az ökológiai válság spirituális gyökereivel foglalkoznak, három fő forrásra támaszkodva: a Bibliára, a rabbinikus irodalomra, valamint a Biblia ökológiai kommentárjára, amit a fejezet szerzői 2020-ban Öko-Biblia (Eco-Bible) címmel jelentettek meg. A szerzők szerint a legfontosabb zsidó ökológiai tanítások négy alapelvben foglalhatók össze: a pazarlás és a pusztítás tilalmának parancsa; az Isten teremtette világ egysége, valamint a teremtés védelmének és a biológiai sokféleség fenntartásának fontossága; a teremtésbe való beavatkozástól és a környezet megváltoztatásától való tartózkodás parancsa, valamint az állatokkal való etikus bánásmóddal kapcsolatos parancsolatok (9. o.). A szerzők a Bibliában, különösen Noé, Ábrahám és Jákob bibliai történetében látják annak a bölcsességnek a megtestesülését, hogy az embereknek hogyan kell fenntartható közösségeket építeniük, ahol vigyáznak a teremtett világra és az erőforrásokra, spirituálisan tudatosak, vállalják a gondnoki szerepet és a felelősséget, és önmérsékletet tanúsítanak. A fejezet szinte messianisztikus módon bírálja az ember pusztító tevékenységét, különösen az iparosodás korában, és Isten megváltó jellegű fellépését, néha büntetés formájában, máskor pedig az embereknek a saját kipusztításuk elkerülésére felkínált lehetőségeken keresztül. A szerzők mindenekelőtt a fogyasztói társadalmat, a technológia korlátait, a túlnépesedést, az iparosodást és a gyors növekedésre épülő gazdaságot kritizálják (63. o.), a környezeti válság lehetséges konkrét megoldásaként pedig az egyszerű, de fenntartható életmódot, a környezethez való kapcsolódást és az emberi közösségek együttélését, valamint a növényi alapú táplálkozást (17. o.) hirdetik.

A Kerstin Schlögl-Flierl által jegyzett második fejezet a környezettel mint a jövő kihívásával és lehetőségével foglalkozik a kereszténység szempontjából. Schlögl-Flierl német római katolikus teológus és etikatudós, az Augsburgi Egyetem Katolikus Teológiai Karának erkölcsteológiai tanszékének vezetője. Szerinte a keresztény teológusok az embert uralkodóként vagy jó pásztorként értelmezik Isten más teremtményeivel szemben. A keresztény teológusok hangsúlyozzák továbbá a teremtmények jóságának és szépségének megbecsülését, a szakrális világegyetem tiszteletét, valamint az emberiség és a természet harmonikus, reményen alapuló kapcsolatának kialakítását. Schlögl-Flierl a keresztény környezeti etika fordulópontjának számító Laudato si’-t veszi górcső alá (106. o.): bemutatva, hogy Ferenc pápa enciklikája hogyan ötvözi az igazságossággal, a fenntarthatósággal és a környezettel kapcsolatos aggodalmakat, amelyek ökoszociális kérdésként kapcsolódnak egymáshoz, felvállalva az igazságtalanság, az egyensúly hiányának és a fogyasztói társadalom felszámolásának szükségességét, különösen a fejlett országokban, és felhívva a figyelmet arra, hogy az éghajlatot a kollektív javak közé kell sorolni (109. o.). A 2019-ben Rómában tartott amazóniai szinódus megerősítette a katolikus egyháznak a holisztikus ökológia iránti nagyfokú elkötelezettségét. A katolikus egyház mellett a szerző különböző protestáns egyházak nézeteit is tárgyalja. Ezek fiziocentrikusnak nevezhetők, és a természet jelentőségét emelik ki (117.o.). Az ortodox hagyományt különösen a „zöld pátriárka” vagy „zöld pápa” névvel is illetett I. Bartolomaiosz konstantinápolyi pátriárka teológiai és etikai diskurzusán keresztül mutatja be (120. o.). Míg az előző fejezet a gazdag országok gazdaságpolitikájának a bibliai bölcsesség szemszögéből történő bírálatára összpontosít, addig a mostani fejezet a szisztematikus öko-teológia kialakítására irányuló keresztény erőfeszítésekre fókuszál, ami az emberiséget „Isten világátalakító tervének” részeként szemléli, erkölcs- és társadalomfilozófiai alapokra építő inkluzivista, holisztikus ökológiára törekszik. 

A következő fejezetben Yasin Dutton, az oxfordi Iszlám Tanulmányok Központjának Azman Hashim főmunkatársa mutatja be a környezet fogalmát az iszlámban. Dutton különböző Korán-versekre hivatkozva kifejti, hogy Isten a földön mindent az emberek hasznára, illetve követendő jelzésként alkotott, és az emberiség felelős azért, hogy mit tesz a teremtményekkel és hogyan használja fel őket (138. o.). Így az isteni teremtés, az ember szerepe mint a teremtett világ őrzője, valamint az  emberi felelősség egymást kiegészítő fogalmak a Koránban. A hadísz irodalom, amely a Korán után a második leghitelesebb forrás az iszlámban, kiemeli az állatok és növények iránti könyörületességet, és ösztönzi az ember társadalmi felelősségvállalását a mértékletes fogyasztáson, az élet és a természet megóvásán, valamint a jövő nemzedékek szem előtt tartásán keresztül. Így az iszlám szent szövegeiben kiemelt értékek hasonlóak a Bibliában megfogalmazott zsidó–keresztény felfogáshoz a környezetről. Ugyanakkor Dutton az iszlám joghoz és a lelkiséghez fordul, hogy megfogalmazza az emberek által a szárazföldön és a tengeren elkövetett pusztítás sokkal alapvetőbb kritikáját. Szerinte a környezeti válság fő felelőse az uzsoragazdaság (nemzetközi bankok, globális pénzügyi rendszerek és a kapitalizmus) a maga kapzsi, megosztó és degeneratív rendszerével (155. o.). A válságból kivezető útként az uzsora nélküli kereskedelmet és a helyi szinten megvalósuló társadalmi igazságosságot, valamint a jótékonykodást ajánlja.

Így a három ismertetés, miközben kellőképpen leírja kinek, kinek a saját hagyományát az ökológia megközelítése szempontjából, a vallást mint egyfajta etikai kritikát ábrázolja, ami minden vallás alapfunkciója, és amit az idők során a gazdasági és politikai hatalom túlkapásaival szemben fenntartott diszkurzív gyakorlatként alkalmaznak. A vallások igyekeznek kordában tartani az ember természet törvényeit sértő, önző érdekeket követő, és a társadalmi és természeti rendet leromboló egyensúlyvesztettségét, lehetővé téve az emberek milliárdjainak évmilliókon át tartó túlélését. Ez a könyv nem kínál azonnali megoldást az ökológiai válságra, ugyanakkor világosan beazonosítja az ökológiai válságért felelős gazdasági és politikai tényezőket, és segít felhívni a figyelmet a jelenlegi gazdasági modell katasztrofális következményeire.

Nyitókép forrása: freepik

Témakörök: etika, judaizmus, keresztény, környezet, muszlim
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT