Az Európai Bizottság elnöke (és testülete) egy várhatóan február elején megjelenő bizottsági közleményben a 2040-ig történő 90%-os kibocsátáscsökkentési cél mellett fog kiállni, ugyanakkor a von der Leyen mögött álló Európai Néppárt a belső égésű motorok tilalma ellen szólalt fel. Mindeközben 11 tagállam ambiciózusabb fellépésre szólította fel a Bizottságot.
Az Európai Unió 2050-re vonatkozó nettó klímasemlegességi célja felé vezető úton már korábban meghatározta a 2030-as 55%-os kibocsátáscsökkentési célt az 1990-es szinthez képest, de emellett egy 2040-ig szóló ütemterv kialakítása is kötelezettség. Az erről szóló hatásvizsgálatot 2023-ban lefolytatták, amely alapján a Bizottság február elején teszi közzé dokumentum-tervezetét a 2040-es célok tekintetében.
Ugyanakkor a közlemény idő előtti kiszivárgása okán már most betekintést kaphatunk a víziókba: a hatásvizsgálat három szcenáriót (80%-os, 85–90%-os és 90–95%-os kibocsátáscsökkentést) vázol fel, amelyek közül a Bizottság várhatóan az utóbbit fogja támogatni. Emellett a mezőgazdasági ágazat kibocsátáscsökkentése is nagyobb hangsúlyt kap a tervezetben a már régóta fennálló gazdálkodói ellentét ellenére. Továbbá a fosszilis tüzelőanyag-felhasználás 80%-os csökkentését, illetve a megújuló energiaforrások és részben az atomenergia (de ezt meglehetősen kisebb hangsúllyal említve) villamosenergia-előállításban megnövekedett szerepét veszik górcső alá.
Ezek a megállapítások tükrözik a tudományos szféra álláspontját, illetve 11 uniós tagállam véleményét is, akik egy levélben hívták fel a Bizottság figyelmét egy ambiciózus globális éghajlat-politikai fellépésre. Habár az Ausztria, Bulgária, Németország, Dánia, Spanyolország, Finnország, Franciaország, Írország, Luxembourg, Hollandia és Portugália által jegyzett levél nem nevez meg konkrét számszerűsített célkitűzést, az országok retorikája alapján a 90–95%-os kibocsátáscsökkentés lehet a preferált fellépés a Bizottság tekintetében, hiszen az EU globális vezető szerepére is felszólítanak a tagállamok a levélben. Hasonló tartalommal küldött levelet a Bizottság számára egy klímaaktivistákból, a tiszta technológiai szektorban működő vállalkozásokból és helyi önkormányzati szervezetekből álló aktivista csoport, amely mellett támogatását fejezte ki többek között az Amazon, az IKEA vagy a spanyol Iberdrola energiavállalat is.
Bizton állítható, hogy a júniusi európai parlamenti választások egyik meghatározó elemét az európai klímapolitika fogja adni. Ez többek között azzal is indokolható, hogy a Bizottság jelenlegi elnöke, valamint pártja, az Európai Néppárt szinte teljesen ellentétes nézeteket képvisel több ügyet illetően, mint például a belső égésű motorral rendelkező új személygépkocsik 2035-től történő forgalmazásának megszüntetése. A Néppárt egy kiáltványban gyűjtötte össze a parlamenti választások előtti álláspontját, amely többek között a fent nevezett járművek tiltása ellen szólal fel, az innovációra és a piaci alapon működő megoldásokra, a körforgásos gazdaságra, valamint a megújuló energiára alapozott növekedésre helyezi a hangsúlyt. Amennyiben a Bizottság jelenlegi elnöke bejelenti indulását egy második ciklus tekintetében, mind a kampányidőszak, mind a választás utáni időszak sok fordulatot hordoz majd magában többek között az európai éghajlat-politika kapcsán is.
Kép: Politico