Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Petri Bernadett

Arányos kutatásfinanszírozásra van szükség az Európai Unió új költségvetésében

Akadémiai álláspontok az új kutatási keretprogramról.

Petri Bernadett 2025.03.11.
Constantinovitsné Vladár Zsuzsa

Universitas helyett birkaiskola

Kell-e követnünk az amerikai elitegyetemeket?

Constantinovitsné Vladár Zsuzsa 2025.01.24.
Kalas Vivien

Vonzóbbá tennék a felsőoktatási életpályát az Európai Unióban

Prioritás a nemzetek közötti kooperáció szorosabbra fűzése.

Kalas Vivien 2024.11.27.
Stipkovits Tamás István

A kutatás-fejlesztés kategorizálásának történeti fejlődése

Innováció a felsőoktatási intézmény falai között.

Stipkovits Tamás István 2024.06.10.
Szerencsés Károly

Való vagyok-e?

Milyennek is kell lennie a tanárnak?

Szerencsés Károly 2024.06.10.
TANÁRI SZOBA BLOG
Nánay Mihály
Nánay Mihály
történelemtanár, mesterpedagógus
  • 2024.05.23.
  • 2024.05.23.

Új tanárképzés a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen

A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (NKE) folytatott, a közszolgálati szakemberek képzésére irányuló felsőoktatási rendszer természetes fejlesztéseként az egyetemen létrejön a Nemeskürty István Tanárképző Kar, amely lehetővé teszi, hogy az egyetemen eddig oktatott közszolgálati hivatások mellett, immár tanítók és tanárok is tanuljanak az NKE-n. Az új kar kiváló lehetőséget teremt arra, hogy a XXI. századi magyar társadalom igényei szerint felkészült, elmélyült tudással bíró szakembereket bocsásson ki a köznevelés számára.

Az NKE tanárképzése megindításának időszerűsége

Az NKE belépése a tanárképzés területére több tényező miatt is időszerű volt. Első helyen említhető az NKE alapvető feladata. Az egyetem fő célja a magyar állam működtetésében legfontosabb szerepet vállaló szakemberek képzése. A XIX. századi polgári állam kialakulásával egyidejűleg a köznevelés működtetése szintén alapvető állami feladattá vált. Ennek alátámasztására elég végiggondolni, melyek azok az intézmények, amelyek a legkisebb településeken is jelen vannak, az egész országot behálózva. Ezek bizony az iskolák. A köznevelés az a nagy rendszer, amely a felnövekvő generációk nevelése-oktatása által éppen a legtöbbet tud tenni a magyar társadalom és a magyar állam céljai érdekében. E hatalmas rendszer működésében pedig vitathatatlanul a tanárok és tanítók hivatása tölti be a kulcsszerepet, a célrendszerek középpontjában pedig a gyermeknek, a szülőknek és a nemzetnek kell állniuk. Mindezt látva nem is vitás, hogy a tanári pálya éppúgy a közszolgálat része, mint az egyetem által oktatott többi hivatás. Így elmondható, hogy az NKE-n induló tanárképzésre az egyetem régi adósságának törlesztéseként lehet tekinteni.

Mindezzel párhuzamosan a köznevelés világában az utóbbi években lezajlott jelentős fejlesztések is időszerűvé teszik a Nemeskürty István Tanárképző Kar felállítását. Közismert, hogy a 2020-ban bevezetett új Nemzeti alaptanterv jelentős tartalmi megújulást hozott, nemcsak a kerettantervek, hanem a köznevelési rendszer kimenetét szabályozó érettségi követelmények változását is maga után vonva. Emellett a legfrissebb fejlemény a pedagógusok új életpályájáról szóló törvény elfogadása, amely teljesen új, önálló jogállást teremtett a tanítók és tanárok számára. Nagyon nagy lehetőségek rejlenek abban, hogy az új tanárképző kar kifejezetten a megújult köznevelési környezet szerint épüljön fel, felismerve és adaptálva az országban működő akár több évszázados múltra visszatekintő hagyományos tanárképzésekre méltán büszke egyetemek tapasztalatait, a klasszikus műveltségben, az időtálló tudásban rejlő értéket, s kihasználva az újonnan történő kialakítás azon előnyét, hogy kezdettől fogva a jelen társadalmi igényeihez igazodó, s ennek érdekében fokozottan gyakorlatorientált képzési rendszer alakítható ki. Az újonnan létrejövő Nemeskürty István Tanárképző Karon kezdettől fogva a köznevelés XXI. századi igényei szerinti, korszerű, időtálló tudással rendelkező tanárok és tanítók képzése áll a középpontban, a kar egész struktúrája és az egyes szakok felépítése is ehhez az alapvető célhoz igazodik. Másként szólva az új karon működő szakok célját elsődlegesen a gyermekek, szülők, családok és a nemzet igényei határozzák meg.

Mindezek mellett egy gyakorlati, ám annál fontosabb tényező is az új kar elindítása mellett szól. 2024 januárjától megindult a rég várt, nagymértékű tanári béremelés. Ez, más intézkedések mellett, magától értetődő módon odavezet, hogy fokozott érdeklődés várható az egyik legszebb hivatás, a tanári pálya iránt. Széleskörű konszenzus uralkodik abban, hogy a felnövekvő generációk nevelésének-oktatásának izgalmas és felelősségteljes, kreativitást igénylő, mind emberi-közösségi, mind pedig szakmai kihívásokat kínáló hivatása ma is sok fiatalt vonz, akik közül többeket főképpen az anyagi tényezők tántorítottak el e pályától. Okkal remélhető, hogy a jelentős bérfejlesztés nagy mértékben emeli a tanárképzésbe jelentkező hallgatók számát. Sőt, a 2023-as és 2024-es jelentkezői létszám már ismert növekedése egyértelműen visszaigazolja a bevezetett intézkedések – s e helyütt nem csupán a béremelés emelendő ki – vitathatatlan hatékonyságát. Mind a tanárképzésbe jelentkezők, mind a pályára visszatérni szándékozók száma jelentősen megnőtt. Ez a fokozódó érdeklődés ugyancsak új tanárképző kar létrehozását támasztja alá, amelynek a fentiekben részletesen kifejtettek alapján az NKE-n van a legkiválóbb helye, szimbolikusan és gyakorlati szempontból is kifejezve a tanári hivatás nélkülözhetetlen, közszolgálati jellegét és értékét.

Nyitókép forrása: woodleywonderworks / Flickr

Témakörök: egyetem, oktató, tanárképzés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT