A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (NKE) folytatott, a közszolgálati szakemberek képzésére irányuló felsőoktatási rendszer természetes fejlesztéseként az egyetemen létrejön a Nemeskürty István Tanárképző Kar, amely lehetővé teszi, hogy az egyetemen eddig oktatott közszolgálati hivatások mellett, immár tanítók és tanárok is tanuljanak az NKE-n. Az új kar kiváló lehetőséget teremt arra, hogy a XXI. századi magyar társadalom igényei szerint felkészült, elmélyült tudással bíró szakembereket bocsásson ki a köznevelés számára.
Az NKE tanárképzése megindításának időszerűsége
Az NKE belépése a tanárképzés területére több tényező miatt is időszerű volt. Első helyen említhető az NKE alapvető feladata. Az egyetem fő célja a magyar állam működtetésében legfontosabb szerepet vállaló szakemberek képzése. A XIX. századi polgári állam kialakulásával egyidejűleg a köznevelés működtetése szintén alapvető állami feladattá vált. Ennek alátámasztására elég végiggondolni, melyek azok az intézmények, amelyek a legkisebb településeken is jelen vannak, az egész országot behálózva. Ezek bizony az iskolák. A köznevelés az a nagy rendszer, amely a felnövekvő generációk nevelése-oktatása által éppen a legtöbbet tud tenni a magyar társadalom és a magyar állam céljai érdekében. E hatalmas rendszer működésében pedig vitathatatlanul a tanárok és tanítók hivatása tölti be a kulcsszerepet, a célrendszerek középpontjában pedig a gyermeknek, a szülőknek és a nemzetnek kell állniuk. Mindezt látva nem is vitás, hogy a tanári pálya éppúgy a közszolgálat része, mint az egyetem által oktatott többi hivatás. Így elmondható, hogy az NKE-n induló tanárképzésre az egyetem régi adósságának törlesztéseként lehet tekinteni.
Mindezzel párhuzamosan a köznevelés világában az utóbbi években lezajlott jelentős fejlesztések is időszerűvé teszik a Nemeskürty István Tanárképző Kar felállítását. Közismert, hogy a 2020-ban bevezetett új Nemzeti alaptanterv jelentős tartalmi megújulást hozott, nemcsak a kerettantervek, hanem a köznevelési rendszer kimenetét szabályozó érettségi követelmények változását is maga után vonva. Emellett a legfrissebb fejlemény a pedagógusok új életpályájáról szóló törvény elfogadása, amely teljesen új, önálló jogállást teremtett a tanítók és tanárok számára. Nagyon nagy lehetőségek rejlenek abban, hogy az új tanárképző kar kifejezetten a megújult köznevelési környezet szerint épüljön fel, felismerve és adaptálva az országban működő akár több évszázados múltra visszatekintő hagyományos tanárképzésekre méltán büszke egyetemek tapasztalatait, a klasszikus műveltségben, az időtálló tudásban rejlő értéket, s kihasználva az újonnan történő kialakítás azon előnyét, hogy kezdettől fogva a jelen társadalmi igényeihez igazodó, s ennek érdekében fokozottan gyakorlatorientált képzési rendszer alakítható ki. Az újonnan létrejövő Nemeskürty István Tanárképző Karon kezdettől fogva a köznevelés XXI. századi igényei szerinti, korszerű, időtálló tudással rendelkező tanárok és tanítók képzése áll a középpontban, a kar egész struktúrája és az egyes szakok felépítése is ehhez az alapvető célhoz igazodik. Másként szólva az új karon működő szakok célját elsődlegesen a gyermekek, szülők, családok és a nemzet igényei határozzák meg.
Mindezek mellett egy gyakorlati, ám annál fontosabb tényező is az új kar elindítása mellett szól. 2024 januárjától megindult a rég várt, nagymértékű tanári béremelés. Ez, más intézkedések mellett, magától értetődő módon odavezet, hogy fokozott érdeklődés várható az egyik legszebb hivatás, a tanári pálya iránt. Széleskörű konszenzus uralkodik abban, hogy a felnövekvő generációk nevelésének-oktatásának izgalmas és felelősségteljes, kreativitást igénylő, mind emberi-közösségi, mind pedig szakmai kihívásokat kínáló hivatása ma is sok fiatalt vonz, akik közül többeket főképpen az anyagi tényezők tántorítottak el e pályától. Okkal remélhető, hogy a jelentős bérfejlesztés nagy mértékben emeli a tanárképzésbe jelentkező hallgatók számát. Sőt, a 2023-as és 2024-es jelentkezői létszám már ismert növekedése egyértelműen visszaigazolja a bevezetett intézkedések – s e helyütt nem csupán a béremelés emelendő ki – vitathatatlan hatékonyságát. Mind a tanárképzésbe jelentkezők, mind a pályára visszatérni szándékozók száma jelentősen megnőtt. Ez a fokozódó érdeklődés ugyancsak új tanárképző kar létrehozását támasztja alá, amelynek a fentiekben részletesen kifejtettek alapján az NKE-n van a legkiválóbb helye, szimbolikusan és gyakorlati szempontból is kifejezve a tanári hivatás nélkülözhetetlen, közszolgálati jellegét és értékét.
Nyitókép forrása: woodleywonderworks / Flickr