A “kapuőr” kifejezés olyan nagy technológiai vállalatokra utal, amelyek jelentős befolyással bírnak a digitális piacokon és amelyek közvetítő szerepet játszanak más vállalkozások és fogyasztók között. Ahogy korábban is nyomon követtük a Digitális Piacokról szóló uniós szabályozás elfogadását, a kapuőrnek minősített online szolgáltatások most hat hónapot kapnak arra, hogy megfeleljenek a szigorú versenyjogi gyakorlatoknak, különben akár a globális éves árbevételük 20%-át is elérő bírságot szabhat ki rájuk az EU.
Míg a Samsung nem került fel a kapuőrök listájára, a Meta öt alapvető platform szolgáltatást kvalifikált, ezek a Facebook, az Instagram, a WhatsApp, a Messenger és a Meta Marketplace. Alexandre de Streel, az Európai Szabályozási Központ tudományos igazgatója szerint nem valószínű, hogy egy cég vitatná, hogy ő maga kapuőr, de sokkal valószínűbb, hogy vitatja, hogy a megjelölt alapvető platformszolgáltatása kapunak minősül-e.
Thierry Breton belső piacért felelős biztos 2023. szeptember 6-án bejelentette, hogy a digitális piacot szabályozó Digital Markets Act (DMA) értelmében az Európai Bizottság huszonkét kapuőr szolgáltatást azonosított, amelyeket hat technológiai óriás üzemeltet. A szabályozás az Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft és a ByteDance által nyújtott szolgáltatásokra fog vonatkozni. A Digitális Szolgáltatásokról szóló törvény mellett elfogadott DMA azért jött létre, hogy egyenlő versenyfeltételeket teremtsen a nagy technológiai vállalatok és a kisebb piaci szereplők között, valamint javítsa a szolgáltatások hozzáférhetőségét és kompatibilitását Európában. A DMA értelmében azok a vállalatok, amelyek több mint 45 millió aktív havi felhasználóval, és 75 milliárd eurós piaci tőkével bírnak, alapvető platform szolgáltatásokat nyújtó vállalati besorolást kapnak. A kapuőr kategóriába illeszkedő vállalatoknak a korábban nevesített uniós értékek érvényesülése céljából többletkötelezettségeknek kell megfelelniük annak érdekében, hogy az európai piacon kialakuló, monopol helyzetükből fakadó versenyelőnyük a kisebb piaci szereplők működését ne károsítsa, ezáltal végső soron a térség innovációs kapacitását és diverzitását kívánja építeni az EU. A kapuőr technológiai óriásoknak annak érdekében, hogy az európai piacon működhessenek a továbbiakban is, lehetővé kell tenniük üzenetküldő alkalmazásaik interoperabilitását a versenytársaikkal, a felhasználóknak pedig biztosítaniuk kell a választás lehetőségét az alkalmazásaik telepítése tekintetében.
A Thierry Breton Twitter bejegyzése alatti kritikus hangok azt emelik ki, hogy a kapuőrnek nyilvánított cégek sok munkával kerültek ebbe a pozícióba, ezért nem korlátozással hanem versennyel kellene felzárkózni hozzájuk. Mások azonban úgy vélekednek, hogy ezek a vállalatok nem csak kapuőrök, hanem aktív, ellenséges szereplők, akik aláássák az EU függetlenségét és szuverenitását, ezért a Bizottságban létre kellene hozni egy Software Főigazgatóságot az EU innovációs képességének és autonómiájának visszaszerzésére.
Kapuőrnek nyilvánított vállalatok reakciói: a Microsoft elfogadja, a Google, a META és az Amazon felülvizsgálja, az Apple és a TikTok csalódott.
A ByteDance által üzemeltetett TikTok azt nyilatkozta, hogy alapvetően nem ért egyet és csalódott, hogy piaci vizsgálatot nem végeztek a döntés előtt, hozzátéve, hogy mérlegelik a következő lépéseket. A Google megengedőbben fogalmaz, továbbra is szorosan tervez együttműködünk az Európai Bizottsággal és más érdekelt felekkel, és olyan változtatásokat szeretnének végrehajtani, amelyek megfelelnek az új követelményeknek, a felhasználói élmény megóvásával egyidőben. A bejelentésre reagálva az Apple aggodalmát fejezte ki a DMA által a felhasználók számára jelentett adatvédelmi és adatbiztonsági kockázatok miatt, a káros hatások mérséklésére törekszik.
A Meta szóvivője azt mondta, hogy a cég értékeli a kijelöléseket, és folyamatosan tájékoztatja a Bizottságot a DMA-nak való megfelelés érdekében végzett munkájáról. Az Amazon konstruktív együttműködéséről biztosította az EU-t és kijelentette, hogy szolgáltatásai tekintetében elkötelezett az ügyfelek igényeinek és az európai szabályoknak való megfelelő működés mellett.
A Microsoft a bejelentés előtt érvelt amellett, hogy a Bing szolgáltatása ne minősüljön kapuőrnek, ahogyan az Apple is az iMessage-t szerette volna a szabályozás hatályán kívül tartani azzal indokolva, hogy ezek a szolgáltatások nem érik el a havi 45 millió aktív felhasználói küszöböt. Előbbi tekintetében a Google leküzdhetetlen előnye miatt az érvelés reális, utóbbi viszont hozzájárul ahhoz, hogy az Apple az iOS ökoszisztémán belül tartsa a felhasználóit. Az Apple végül az iOS rendszer, a Safari, és az App Store szolgáltatásait tudhatja kapuőrként. Az Alphabet Gmail, a Microsoft Outlook és a Samsung böngészője mentesültek a kapuőri szerep alól.
A kapuőrök kérhetnek ideiglenes intézkedést a szabályok alkalmazásának felfüggesztésére, de ehhez pert kell indítaniuk a luxemburgi EU-bíróságon, ahogy a Digitális Szolgáltatásokról Szóló jogszabály esetében tette azt Európa legnagyobb online divatáru-kereskedője, a Zalando 2023 júniusában, amiért a nagyon nagy online platformok (VLOP) kategóriába (45 millió felhasználó) sorolta a Bizottság a céget a META-val és az Alphabettel együtt.