A spanyol elnökség oktatáspolitikai célkitűzései
Spanyolország az oktatás révén megszilárdítaná az európai értékeket a fiatalok körében, továbbá segítségül használná a polgárok digitális kompetenciáinak fejlesztésében is.
Spanyolország látja el 2023. július elsejétől kezdve fél éven át az Európai Unió Tanácsának soros elnöki tisztségével járó feladatokat. A spanyol vezetés négy prioritást fogalmazott meg az előttük álló hat hónapra: Európa újraiparosítását, a zöld átállást, a társadalmi és gazdasági igazságosság megteremtését, valamint az Unió egységének szorosabbra fűzését. Elnökségi programjukban ezek mellett olyan más szakpolitikai területeket is meghatároztak, amelyekben fejlődést szeretnének elérni az esztendő végéig. Az oktatáspolitika is ezek közé tartozik, mely területen Spanyolország három főbb célt – képesítések kölcsönös elismerése, európai értékek megszilárdítása, digitális készségek fejlesztése – jelölt ki.
Fejlesztenék egyrészről az Unióban elfogadott online tanúsítványokat, továbbá előmozdítanák a szakmai képesítések automatikus és azonnali elismerését az Európai Unió valamennyi tagországában. Ezen képesítések mellett az EU-nak célja az is, hogy a tagországok egymás között automatikusan ismerjék el a hallgató más államban szerzett diplomáját. Spanyolország ezen túlmenően az oktatásra fontos eszközként tekint abban, hogy általa a fiatalok elsajátítsák az európai értékeket és a demokratikus normákat. Ez az elgondolás jelenik meg a Bizottság által 2017-ben ismertetett európai oktatási térség létrehozására vonatkozó javaslatában, amelynek megvalósítását 2025-re irányozták elő. Madrid erre vonatkozóan tanácsi következtetések elfogadását jelölte meg olyan célként, melyet elnöksége idején szeretne elérni. Spanyolország ezen törekvése kiegészíti az Európai Unió egységének megerősítése iránti elköteleződését, amely az egyik fő prioritását jelenti az országnak.
Az oktatáspolitika vonatkozásában a spanyol elnökség harmadik részcélját a polgárok digitális kompetenciájának fejlesztése jelenti, megkönnyítve ezzel számukra a változó munkaerőpiaci feltételekhez való alkalmazkodást. Az oktatási rendszerek digitalizációjára már a 1990-es évek közepétől kezdődően kiemelt figyelmet fordít az Európai Unió, ám az első évtizedben még csupán az infrastruktúra és a tagállamok közötti kooperáció fejlesztése állt a cselekvési tervek középpontjában. A diákok kompetenciáinak kiszélesítése 2004 óta kap hangsúlyt közösségi szinten. Az egyik legfrissebb uniós dokumentum ehhez kapcsolódóan az Európai Bizottság 2020-ban bemutatott digitális oktatási cselekvési terve, mely három alappillérének egyikét a készségek javítása képezi. E mellett a Tanács legújabb, 2030-ig szóló stratégiai keretrendszerében szintén szerepet kapott a készségfejlesztés. A miniszterek célként tűzték ki maguk elé, hogy az évtized végére uniós szinten a nyolcadik osztályos tanulók legalább nyolcvanöt százaléka rendelkezzen alap-, vagy annál magasabb szintű digitális kompetenciával. Az Eurostat legújabb, 2021-es adatai azt mutatják, hogy helye van a cselekvésnek ezen a területen, ugyanis az uniós polgároknak mindössze 53,9 százaléka rendelkezik legalább alapszintű digitális készségekkel. Spanyolország két tanácsi ajánlás elfogadását reméli a témában 2023 második felében.
Kép: Politico