Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Mitrovits Miklós

Ezer éve koronázták meg Vitéz Boleszlávot

Lengyelország Piast-öröksége és az állami szuverenitás kérdése.

Mitrovits Miklós 2025.05.14.
Hauser Zsuzsanna

Útban a felsőoktatás felé

Készségek, képességek a pedagóguspályán.

Hauser Zsuzsanna 2025.03.11.
Tiszttartó Márk

Cserkészet: múlt és jövő, hagyomány és innováció

A cserkészet már száz évvel ezelőtt is jó úton járt.

Tiszttartó Márk 2025.03.04.
Constantinovitsné Vladár Zsuzsa

Universitas helyett birkaiskola

Kell-e követnünk az amerikai elitegyetemeket?

Constantinovitsné Vladár Zsuzsa 2025.01.24.
Köő Artúr

Erdély és Románia „nagy egyesülése”

Gyulafehérvár, 1918. december 1. Erdély Romániához csatolását a párizsi békeszerződés szentesítette.

Köő Artúr 2024.12.01.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Kalas Vivien
Kalas Vivien
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2022.03.09.
  • 2022.03.09.

Ajánlások az oktatáspolitika jövőjére vonatkozóan

Továbbra is tart az Európa jövőjéről szóló konferencia. A következő plenáris ülésen egyebek mellett az oktatás jövőjére vonatkozó ajánlásokat vitatják meg.

Habár az orosz–ukrán háború és annak minden egyéb vonzata miatt háttérbe szorult az Európa jövőjéről szóló konferencia, a rendezvénysorozat továbbra is zajlik, a következő plenáris ülésére e hét végén, március 11–12-én kerül sor. Ez alkalommal két európai polgári vitacsoport ajánlásait fogják megvitatni a jelenlévők, amelyek közül az egyik résztémája az oktatás és képzés lesz. A szakpolitikával kapcsolatos javaslatok a könnyebb munkaerőpiaci elhelyezkedésre, illetve a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentésére irányulnak hosszú távon. Az európai polgárok hat nagyobb területen fogalmaztak meg ajánlásokat az oktatás jövőjét illetően.

Szükségesnek tartják az oktatási rendszerek valamennyi szintjének harmonizációját, mely leginkább valamilyen fajta minimumkövetelményekben való megyegyezést jelentene a tagországok között, nem megkérdőjelezve ugyanakkor a nemzeti kompetenciát a tantervek összeállításában. Szorgalmazzák továbbá, hogy a szakképzésben tanulók végzettségét kölcsönösen ismerjék el az európai uniós országok. Ennek teljeskörű és automatikus végrehajtása mindezidáig még az egyetemi diplomák esetében sem valósult meg.

Az európai polgári vitacsoport harmadik ajánlása szerint a diákok 12 éves koruktól kezdődően rendszeresen vehessenek részt látogatásokon különböző vállalatoknál, állami és piaci szektorban egyaránt. Ez a gyakorlat ugyanis nagyban megkönnyítené később számukra annak eldöntését, milyen irányba szeretnének továbbmenni az érettségit követően.

A javaslatok a nemzeti tantervek módosítására is kitérnek. A civilek azt szeretnék, hogy a tagállamok refomálják meg úgy tanterveiket, hogy az órák menetébe ágyazzák bele a szociális készségek elsajátítását is. Ezen kompetenciák közé tartozik egyebek mellett az egymásra való odafigyelés, a másik iránti tisztelet és elfogadás, a kritikus gondolkodás és az eredményorientáltság képessége. Ugyancsak fontosnak tartják, hogy a fiatalok digitális kompetenciájának fejlesztése – ideértve az alapkészségek elsajátítása mellett a digitális világ veszélyeinek tudatosítását is – már az iskolában elkezdődjön. Ennek részét képezné, hogy a diákok már az általános iskolában is önálló óra keretében foglalkozzanak ezzel a témával. 

A környezetvédelem fontosságának, a környezettudatos életmód alapjainak oktatását szintén beleépítenék az egyes tanórák menetébe. Ez a törekvésük összhangban áll más európai polgárok véleményével, valamint a Bizottság és a tagországok szándékaival.

Legvégül, az európai polgári vitacsoport tagjai nagyobb hangsúlyt fektetnének az idegen nyelvek tanítására. Azt javasolják a tagállamok számára, hogy már óvodától kezdődően annak elérésére törekedjenek, hogy tanulmányaik végére minden fiatal felsőfokú szinten beszéljen az anyanyelvén kívül egy idegen nyelven. Az Európai Bizottság ennél ambiciózusabb célt tűzött ki, a testület két idegen nyelv elsajátítását tartaná kívánatosnak a középiskola végéig.

Kép: futureu.europa.eu 

Témakörök: Európa, oktatás, reform
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT